יש האומרים שיותר קל להעביר ביקורת על אנשים שאנחנו אוהבים, כי מולם תמיד מרגישים הכי פתוח והכי בנוח. אבל האמת היא שזו לא תמיד האמת. לפעמים אנחנו מתחמקים מלבקר ולשפוט אדם שקרוב אלינו כמו חבר טוב או אפילו בן משפחה, רק כדי לא לפגוע בו ולזעזע את אהבתנו אליו. ביום יום אלה התנהגויות שעשויות לחלוף מעלינו מבלי שנשים לב, אך מה קורה אם אותם יחסים של הימנעות מביקורת מתקיימים בצורה לא פופולרית בין אוהדים ותקשורת למאמן כדורגל?
צ'אבי מונה למאמן ברצלונה בנובמבר 2021, שלושה חודשים בדיוק אחרי שמסי סיים את דרכו בקבוצה. בארסה הייתה במצב קטסטרופלי, מקצועית ומנטלית, והוא שב הביתה בתפקיד המושיע, האיש שעליו מוטלת המשימה להרים מהקרשים אימפריה שהתרסקה בחזרה אל פסגת האולימפוס. ואכן, לאט לאט ובצעדים קטנים, למרות הכישלון בהעפלה לשלבי הנוקאאוט בצ'מפיונס, הקטלtנים חזרו למסלול ובעונה שלאחר מכן כבר הוכתרו שוב כאלופי ספרד. תואר שבדיעבד, חרץ במידה מסוימת את גורל חצי העונה הנוכחית שלהם.

1 צפייה בגלריה
מאמן ברצלונה צ'אבי
מאמן ברצלונה צ'אבי
מאמן ברצלונה צ'אבי
(REUTERS/Juan Medina)

הסיטואציה והעיתוי שבהם הוא הגיע לקבוצה, בשילוב ההילה וההערצה שיש סביבו כדמות היסטורית וחשובה למועדון, בתוספת מה שהצליח להשיג נוכח הניסיון והכלים שלרשותו, גרמו לכך שצ'אבי מצויד היטב באפוד מגן (מצרך נדיר בימים אלו), ששומר עליו מפני ביקורת על הדברים הפחות טובים שהוא עושה, גם מצד האוהדים וגם מצד התקשורת המקומית. אז נכון, הקרדיט מוצדק ובכך יש עליו פחות לחץ ויותר מרווח נשימה לעבוד, אלה יתרונות משמעותיים, אך המחסור בביקורת מבחוץ לאורך זמן הביא לפגיעה בחוש הביקורת העצמית שלו, דבר שהקשה עליו ללמוד מטעויות ולהשתפר. למזלו של המאמן הצעיר, בעקבות פעולה אחת שעשה בהפסד לג'ירונה הנפלאה, התבנית הזו נשברה.
בדקה ה-65, כשברצלונה בפיגור 2:1, צ'אבי ביצע חילוף בו העלה מהספסל את באלדה במקום כריסטנסן. כולם חשבו שסדר העמדות על המגרש יהיה חזרה לקו הגנה רגיל של ארבעה עם קונדה ואראוחו בלמים, קאנסלו בימין ובאלדה בשמאל. אך צ'אבי החליט לנסות להפתיע, או אם תרצו להתחכם, והציב את באלדה בעמדת הבלם. לא ברור מה היו סיבותיו הטקטיות למעשה, אבל רבע שעה לאחר מכן בארסה ספגה את השלישי. באותו מהלך באלדה יצר חור עצום במרכז ההגנה, שאפשר לוואלרי פרננדס לשים את הכדור ברשת, להרוס כמעט לגמרי את הסיכוי של ברצלונה לזכות באליפות וליצור סדק בשריון החזק של צ'אבי שהדף באלגנטיות את כל המילים הרעות עד לאותו הרגע. ויש סיבה שהסדק הזה נוצר דווקא עכשיו.
צ'אבי כבר הפסיד במשחקים חשובים מאלו ובצורה קשה יותר בעבר, ההפסד עצמו הוא לא הסיפור, כי אם בארסה הייתה מפסידה מבלי לספוג את אותו גול ספציפי, אז אותם אוהדים ואותה התקשורת היו שוב ממסמסים עוד משחק לא טוב של הקבוצה ומגיבים במידת רחמנות כזו או אחרת. התקדים של איך החלטה מקצועית שנויה במחלוקת שלו, עם ההצבה של באלדה כבלם, הובילה באופן מובהק ובקשר הכי נראה לעין של סיבה-תוצאה להפסד הזה, זה מה שמשנה כאן את כל התמונה.
מעתה והלאה, צ'אבי ככל הנראה יהיה חשוף יותר לביקורות, הוא יצטרך לעבוד קשה ולייצר יציבות בכדי להשיב לעצמו את שרשרת החסינות אותה ענד החל מהיום הראשון שלו בתפקיד. זה לא אומר שמעמדו מתערער, אבל הוא כן יהיה חייב ללמוד לקבל ביקורת, וחשוב מכך - לדעת לבקר את עצמו, בהמשך העונה ובהמשך הקריירה. זה שיעור חשוב בשבילו, ובהסתכלות רחבה על בני אדם ולא רק על פרסונת כדורגל, זה שיעור חשוב גם בשבילנו.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.