אם תעשו סקר בקרב מאמני כדורסל ותשאלו אותם מה החלק בעונה שהם הכי אוהבים, סיכוי גבוה שהם יגידו לכם שאת סדרות הפלייאוף. פעם נכחתי בהרצאה של מאמן ישראלי, לא חשוב שמות, שסיפר שהפלייאוף מוציא ממנו את המיטב מבחינה מקצועית. העובדה שהוא צריך לבצע שינויים והתאמות בקבוצה שלו תוך כדי סדרה, ובפרק זמן של 72-48 שעות, כדי להפתיע את מאמן היריבה - ובסופו של דבר לנצח - היא סוג של שיא עבורו.
וכאן בדיוק יימדד אבי אבן ביום שישי במשחק מספר 2 בוויזניק סנטר, כשמכבי תל אביב תנסה להשוות את סדרת פלייאוף היורוליג מול ריאל מדריד ל-1:1.
4 צפייה בגלריה
ז'יז'יץ' מול טבארס
ז'יז'יץ' מול טבארס
מכבי ת"א הייתה בעניינים לאורך 40 דקות. ז'יז'יץ' מול טבארס
(צילום: EPA)
על פניו, אבן צריך לבצע התאמות קטנות אחרי ההפסד המרגיז 84:74 לריאל אמש (רביעי), כי מכבי ת"א הייתה בעניינים לאורך 40 דקות, כשבעיקר חוסר ריכוז לצד הגנה רעה על קשת השלוש, מנעו ממנה אפשרות להפוך את המשחק כמה וכמה פעמים לאורך ההתמודדות.
אבל יש גם יריבה ממול, ומאמן מנוסה מאוד בדמותו של פבלו לאסו, שכמו שהפתיע את הצהובים אתמול מהפתיחה במשחק ריצה, למרות הרגליים הכבדות של שחקניו שרובם נמצא באמצע העשור הרביעי לחייו, יכול לבצע התאמות משלו.
4 צפייה בגלריה
אבי אבן
אבי אבן
צריך לבצע התאמות קטנות. אבן
(צילום: EPA)
מכבי ת"א לא ציפתה שריאל תפגיז משלוש (16 מ-29) כפי שעשתה. אמנם היו לה כבר העונה משחקים בהם קלעה לא מעט פעמים מחוץ לקשת, אבל אפשר לספור אותם על כף יד אחת. אתמול, בכל פעם שהאלופה הישראלית התקרבה, כולל בשוויון 34:34 ברבע השני, הבלאנקוס ענו במטווח שלשות שעצר את המומנטום של האורחת.
החשש מהגבוהים של ריאל, וולטר טבארס ו-וינסן פורייה, גרם להגנה הצהובה להתכווץ, גרם לחיפויים לא טובים וסידר לריאל מבטים טובים יותר לסל, כשגם יום קליעה יוצא מהכלל של פביאן קוזור (4/6), רודי פרננדס (4/8) וגרשון יאבוסלה (3/3) תרם לנושא. אבל טבארס ופורייה ממש לא היו ביום גדול (6 נקודות ו-7 כדורים יחד), ככה שבמשחק מספר 2 מכבי יכולה וגם צריכה להמר יותר על ההגנה עליהם על מנת שלא לקבל המון שלשות מהקו האחורי.
4 צפייה בגלריה
ווילבקין
ווילבקין
החזיק את מכבי במשחק. ווילבקין
(צילום: EPA)
סקוטי ווילבקין היה ביום התקפי גדול באופן אישי (20 נקודות), ומהרגע הראשון החזיק את מכבי במשחק. מצד שני, שאר הנשקים ההתקפיים של האורחת היו רחוקים משיאם, ובעיקר אנטה ז'יז'יץ', שסיים עם 2 נקודות בלבד ב-13 דקות, ודריק וויליאמס (2 נקודות ב-22 דקות). בריצה היפה של מכבי מאז שאבן החליף את יאניס ספרופולוס, הפאנץ' היה המשחק ההתקפי השוטף של הצהובים, ואתמול, למרות שהם כן רצו בכל אפשרות, העובדה שיותר מדי שחקנים לא היו במיטבם מנעה מהם לנצח. לא סתם די מתחילת המשחק מכבי נראתה כמו הקבוצה הפחות אפקטיבית של תחילת ואמצע העונה, זאת שנותנת את הכדור לווילבקין ומקווה לטוב. זה התבטא גם בכמות האסיסטים היחסית נמוכה (12) לעומת המשחקים האחרונים בהם חצתה מכבי לא פעם את רף ה-20.
השאלה הגדולה לקראת יום שישי היא האם ז'יז'יץ' יכול מבחינה פסיכולוגית לתפקד מול המטרייה האווירית שנקראת טבארס-פורייה? מי שעשה זאת מצוין היה רומן סורקין, שסוף סוף קיבל את הקרדיט לו הוא ראוי, בעיקר כי הסנטר הקרואטי לא הצליח לבוא לידי ביטוי, בדיוק כמו ג'יילן ריינולדס, וסיים עם 12 נקודות, 5 ריבאונדים ו-2 חסימות בשיא דקות עונתי ביורוליג (20).
4 צפייה בגלריה
טבארס מול סורקין
טבארס מול סורקין
לא היה ביום גדול. טבארס מול סורקין
(צילום: EPA)
אם דיברנו בפתיחה על התאמות, יהיה מעניין לראות אם אבן יחליט לאור מה שקרה בפתיחת הסדרה, לשנות את החמישייה הקבועה איתה הוא הולך (אוואנס, ווילבקין, נאנלי, וויליאמס וז'יז'יץ') ולפתוח עם סורקין או אולי עם גארד בעל אוריינטציה הגנתית יותר, כדי להעביר מסר מהפתיחה שמכבי באה להתמודד עם הגבוהים של ריאל וגם עם השלשות של הקו האחורי. להערכתי זה לא יקרה, גם כי אבן ירצה להראות לחמישייה הקבועה שלו שהוא לא איבד בה ביטחון, וגם כי הוא באמת מאמין ביכולת של אותם שחקנים.