ההפסד של יוסי אבוקסיס כשעוד עמד על הקווים של בני־יהודה, להפועל חיפה בגביע, חרץ את גורלו של המאמן היקר ביותר בליגה הלאומית בשכונת התקווה. זה היה סיומו של קו התרסקות, של מי שהיה בעבר הלא רחוק מועמד לאימון נבחרת ישראל, וקיבל שורת החלטות מוטעות. החל מהעזיבה היזומה של הפועל באר־שבע, דרך החזרה לזרועות החבר ברק אברמוב. אבל בדיעבד, ייתכן שדווקא אותו הפסד, היה זה שהציל את הקריירה של אבוקסיס.
שיחה אקראית בין משה חוגג לאברמוב, מבלי שאיש בבית"ר היה מודע לה, העלתה את הרעיון: להעביר את אבוקסיס, במימון מלא של אברמוב, לבית וגן. מצד אחד יבוצע הזעזוע בבני־יהודה, על רקע כשלונו של המאמן במשימת החזרה לליגת העל. מצד שני, יגיע איש מקצוע עם קבלות לבית"ר ירושלים.
4 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
בית"ר לא הייתה צריכה לשלם עבורו ולו שקל אחד. אבוקסיס
(צילום: עוז מועלם)
בכל פעם שהמועמדות שלו עלתה בעידן חוגג, האחרון פסל אותה על הסף. הסיבה: סגנון המשחק המבוקר, לא הסטייל שלו, כהגדרתו. אבל הבעלים שזז הצידה עוד לפני שהסתבך, קיבל הפעם החלטה שבסופו של דבר הצילה את בית"ר מירידה. בתשעת המשחקים בבירה צבר אבוקסיס 12 נקודות, 44 אחוזי הצלחה, עם קבוצה מפורקת. מי שהגיע תחת תווית של מאמן מתגונן, הבין כי בגישה הזו הקבוצה לא תשרוד.
תזכורת: אלי אוחנה, המנהל המקצועי והיו"ר, כבר סגר את תנאיו של שרון מימר, באישורו של הנאמן יצחק יונגר. מימר הגיע לבית וגן והעביר אימון לקראת משחק מול הפועל נוף הגליל, אבל במהלך האימון הגיעו הידיעות כי חוגג סגר על הגעת אבוקסיס, מאחורי הגב של כולם. החלטה שבאה על רקע המתיחות בינו לאוחנה ובעיקר ממניעים של חיסכון.

"הפכנו לקבוצת כדורגל"

אבוקסיס הגיע לבית"ר, שלא הייתה צריכה לשלם עבורו ולו שקל אחד. שכר של 70 אלף שקל נטו לחודש משולם לו ע"י אברמוב. וכך, בזמן שבני־יהודה התרסקה בלאומית, בית"ר ירושלים החלה להתייצב בתחתית הליגה הבכירה.
4 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
על הקווים של בני יהודה. הפסד אחד בגביע הציל לו את הקריירה?
(צילום: עוז מועלם)
המאמן בן ה־51 הגיע כאמור לבית"ר בשפל הקריירה שלו, סיטואציה זהה למה שקרה למועדון עד הגעתו. הוא ירד ליגה עם בני־יהודה, בנה את הקבוצה היקרה בתולדות הליגה הלאומית וכשל איתה בענק. זה היה מהפך מוחלט אחרי הצלחותיו בבני־יהודה ובבני־סכנין, והזכייה בגביע עם באר־שבע והעלייה לשלב הבתים בליגה האירופית בתקופת הקורונה והקיצוצים. אלא שחשדנות כלפי הבעלים, אלונה ברקת, הביאה אותו להחלטה המוטעית לעזוב.
לבית וגן אבוקסיס הגיע בעמדה מוחלשת. מעבר להתמודדות מול הקהל שלא שכח לו את המעבר ההוא כשחקן להפועל ת"א, המאמן גרר איתו כישלון מהדהד בקבוצה מהלאומית, לצד ביקורות קשות על התנהלותו. אבל דווקא מהמקום הזה, הוא הצליח להרים את עצמו ולחשב מסלול מחדש.
4 צפייה בגלריה
שחקני בית"ר חוגגים
שחקני בית"ר חוגגים
מצאו מושיע. אוהדי בית"ר
(צילום: עוז מועלם)
בתוך חודשיים וקצת, הפך אבוקסיס למושיע של בית"ר, ואפילו לחביב הקהל. הוא הגיע אחרי שהשאריות מקצה הספסל שוחררו על מנת להקל על הבעיות התזרימיות, וניסה לנצל את היומיים שנותרו עד תום מועד ההעברות. הדבר לא צלח, למעט רכש אחד שהפך אצלו לבינגו: דן עזריה, שבקושי שיחק בהפועל כפר־סבא, הפך לאחד מסמלי השינוי בבית"ר. מה עוד שהקבוצה צירפה שחקן אחד בלבד, בעוד שיריבות בתחתית - מכבי פ"ת, הפועל ירושלים ונוף הגליל – ערכו שינוייים משמעותיים בסגל.
"לאבוקסיס יש ניסיון, הוא מכיר את הליגה ואת כל הפרטים הקטנים", הסביר הקפטן אופיר קריאף. "איתו אנחנו עובדים הרבה על טקטיקה וכולם רואים את השינויים שהוא עשה. הפכנו לקבוצת כדורגל".

אין יו"ר בקצה המנהרה

הבחירה בשני המאמנים שקדמו לו לא הייתה מוצלחת. הג'נטלמן ההולנדי ארווין קומאן, חברו של אלי אוחנה מימיהם במכלן הבלגית, לא היה האיש המתאים להתמודדות עם הכאוס הניהולי. גם יוסי מזרחי לא הצליח לעצור את הסחף. אבוקסיס נראה נכון לסיטואציה. הוא לקח קבוצה לא טקטית בעליל עם סף שבירה נמוך ואוהדים ממורמרים ושינה את התמונה.
4 צפייה בגלריה
ירדן שועה
ירדן שועה
חזר להציג יכולת שהזכירה את הימים היפים תחת אותו מאמן בבני יהודה. שועה
(צילום: עוז מועלם)
עיקר השינוי בא לביטוי בתפקודם של שני שחקנים. הראשון הוא מיכאל אוחנה, שברגעי ההכרעה של העונה מציג עליונות טכנית מול כל שחקן אחר בתחתית. השני זה ירדן שועה, שחזר להזכיר את הימים היפים תחת אותו מאמן בבני־יהודה.
אבוקסיס מושאל למעשה לבית"ר ועם סיום העונה חוזר אוטומטית לבני־יהודה, אבל בירושלים מעוניינים להשאירו. הבעיה היא שרק בסביבות חודש מאי ידעו בבית"ר לאן מועדות פני המועדון בעונה הבאה. כרגע, מדובר בקבוצה עם תנאים לא קלים לרכישה: גירעון של כ־20 מיליון שקל, ועוד נטל של 34 מיליון שניתנו כהלוואת בעלים מאחת החברות של חוגג. במועדון ממשיכים לטעון כי עדיין ישנה התעניינות ברכישה מצד גורמים עסקיים, אבל גם ההישארות בליגה לא תפתור את הבעיות.
אוחנה, שמסיים חוזה בן חמש שנים, צפוי לעזוב. הוא בטח לא יזכה לשכר שקיבל מאז שהוחזר על ידי אלי טביב, וגם הוא עצמו מעריך כי לא ימשיך בעונה הבאה. רק אם בית"ר תירכש, התסריט ישתנה מבחינתו. גם בגזרת השחקנים צפויים קשיים. שועה, למשלף דורש לקבל את 25 האחוזים שקוצצו משכרו, ולא מן הנמנע כי בעונה הבאה ישחק בהפועל באר־שבע. בכל מקרה, האופוריה מהניצחון בנוף הגליל היא עדיין רק פרק התחלתי בהישרדות של אבוקסיס, אוחנה ובית"ר.
פורסם לראשונה: 15:00, 11.04.22