שר החוץ הצ'כי, יאקוב קולהאנק, זימן לפגישה דחופה את שגריר בריטניה במדינה, ניק ארצ'ר. הסיבה: האשמות לגזענות של ילדים שהגיעו למשחק בין ספרטה פראג לגלזגו ריינג'רס (0:1) בליגה האירופית ביום חמישי, מצד אנשי הקבוצה הסקוטית וגורמים נוספים בממלכה.
הכל החל כאשר שחקנה שחום העור של ריינג'רס, גלן קמארה הפיני, כרע ברך לפני המשחק ואוהדי ספרטה, וביניהם כ-10,000 ילדים, שרקו לו בוז.
2 צפייה בגלריה
קמארה כורע ברך לפני המשחק
קמארה כורע ברך לפני המשחק
קמארה כורע ברך לפני המשחק
(צילום: AP)
מנג'ר ריינג'רס, סטיבן ג'רארד, התייחס לכך בסיום, ואמר שהוא "מאוכזב מאוד, אבל לא מופתע. צריכים לעשות עבודה בנושא". ג'רארד אף עדכן שקבוצתו כבר הגישה תלונה בנושא לאופ"א.
מי שהוסיף עוד שמן למדורה היה מרווין ברטלי, קפטן ליבינגסטון הסקוטית בעבר, שהיום עובד בצוות המקצועי של המועדון. ברטלי צייץ: "הדבר הכי גרוע בתמונות מפראג אתמול היה שאני לא מופתע, אפילו לא קצת. בשום צורה זאת לא האשמה של אותם ילדים, כי הם מתנהגים כמו שהמבוגרים מתנהגים, ומעודדים אותם להתנהג כך. איזה סיכוי אחר יש להם כששמים אותם בתוך סלסלה עם פירות רקובים".
הציוץ של ברטלי
דרך אגב, הסיבה שג'רראד וברטלי לא היו מופתעים ממה שקרה היא מכיוון שזאת הפעם השנייה שקאמרה סובל מגזענות בצ'כיה. בחודש אפריל, במשחק בין סלביה פראג לריינג'רס, מגן הקבוצה המקומית, אנדריי קודלה, לחש באוזנו של הפיני הערות גזעניות. במנהרה קמארה תקף את קודלה וספג הרחקה לשלושה משחקים. הצ'כי עצמו הורחק לעשרה משחקים בעקבות ההערות הגזעניות.
סגן נשיא ראש ממשלת צ'כיה, יאן האמצ'ק, היה זה שדרש משר החוץ לזמן את השגריר הבריטי, והתבטא בעצמו בנושא: "מספיק להפיץ בכוונה שקרים מכוערים נגד הילדים הצ'כים בתקשורת ובאינטרנט. אלה דברים שלא קשורים לכדורגל, ופוגעים במערכת היחסים הטובה בין המדינות. אנחנו דורשים מריינג'רס להפסיק להעכיר את האווירה בכל מה שקשור לילדים שלנו ולמדינה היפה שלנו".
2 צפייה בגלריה
סטיבן ג'רארד
סטיבן ג'רארד
סטיבן ג'רארד
(צילום: AP)

אירוע גזעני מכוער גם בפולין

התקרית בצ'כיה מצטרפת לאחת אחרת, שקרתה גם כן ביום חמישי במשחק בפולין בין לגיה ורשה ללסטר (0:1) בליגה האירופית. האוהדים הפולנים ידעו ששחקני לסטר יכרעו ברך, מה שהפך לנורמה במשחקי הפרמייר-ליג, ולכן הכינו תפאורה ענקית לאורך כל היציע מאחורי השער עם דמותו של יאנוש ולוס והכיתוב: "כרעו ברך בפני הוד רוממותו".
ולוס, שעבר לדרום אפריקה בתקופת האפרטהייד, רצח את אחד ממנהיגי השחורים במדינה. בעקבות המקרה הפך ליקיר ארגוני הימין הגזעניים בפולין. אין כלל ספק שהכוונה של אוהדי לגיה הייתה ברורה בעניין.