אייטור קראנקה עומד על הקווים של מכבי ת"א רק 270 דקות, פרק זמן שבו צבר שבע נקודות מבין תשע אפשריות. מן הסתם עדיין קשה לנתח את השינוי שהספיק להביא לקריית שלום, אבל לפחות על דבר אחד כבר ניתן לסמן "וי": הדיכאון ששרר בעידן ולדימיר איביץ' התחלף באנרגיות חיוביות ובהרבה חיוכים.
אווירה טובה נבנית באמצעות השגת תוצאות טובות, ועלולה כמובן להשתנות במהירות, כפי שקרה אפילו לג'ורדי קרויף, האיש שחולל את המהפכה הניהולית-מקצועית במועדון, וחווה על בשרו ימי זוהר לצד תקופות שפל.
4 צפייה בגלריה
אייטור קראנקה מאמן מכבי ת"א
אייטור קראנקה מאמן מכבי ת"א
פתיחה חזקה. קראנקה
(צילום: עוז מועלם)
בינתיים השינוי עושה רק טוב למכבי ת"א. קראנקה, בוגר בית הספר הגבוה של ריאל מדריד כעוזרו של ז'וזה מוריניו, הכניס דם חדש למועדון הצהוב, והסיר את החשש מהשפעת העזיבה הפתאומית של איביץ' לכסף הגדול של קרסנודאר.
הנוקאאוט המהדהד שנתן הספרדי לברק בכר במשחק העונה נגד מכבי חיפה הוא סימן מעודד במיוחד עבור הקבוצה, וכבר בשבת מחכה לו קרב לא פחות לוהט, דרבי תל-אביבי שאותו יחווה לראשונה. קראנקה אמנם הגיע במצב לא הכי אידיאלי, במרחק שש נקודות מהירוקים שבפסגה, אבל היעד שהוצב לו בתחילת הדרך היה ברור – אליפות. עם כל הכבוד לכדורגל היפה, להתקפה הקטלנית ולמצב הרוח המרומם, רק על פי זה הוא יימדד. במקביל לניסיון לצמצם פערים מהיריבה הגדולה, המאמן הספרדי יצטרך לשדרג את הקבוצה ולהתחיל לבנות את הסגל לעונה הבאה.

עניין של סגנון

בניגוד לאישיות האפורה של איביץ' ולשיטת המשחק הטקטית והמשעממת שדיכאה כישרונות, קרויף ידע לאתר מאמנים שהביאו למכבי כדורגל שמח לצד התארים: מאוסקר גרסיה, דרך פאולו סוזה ועד פאקו אייסטראן. אחריהם הגיע הרס"ר הסרבי הקשוח, שאמנם זכה בשתי אליפויות, אבל זה קרה באמצעות הגנת ברזל. קרויף תמיד אמר שהסגנון הספרדי המשוחרר יותר הוא זה שהכי מתאים למכבי. אז אחרי עידן שכלל מאמנים הולנדים, ובעיקר מקורבים לג'ק אנגלידיס מקפריסין ומיוון, אם זה יורגוס דוניס או איביץ', הבחירה בקראנקה היא חזרה לפילוסופיית קרויף, שגם היה זה שהמליץ על קראנקה.
4 צפייה בגלריה
איביץ'
איביץ'
אישיות אפורה. איביץ'
(צילום: עוז מועלם)
המאמן הספרדי דוגל בקו של ארבעה בהגנה ובשחקן 10 מתחת לשני חלוצים, כלומר מערך התקפי. מאחר שהגיע ברגע האחרון למכבי ת"א, הוא החליט לפחות בשלב הראשון להמשיך עם השיטה של איביץ', כדי לא לבצע זעזועים מהירים מדי. נגד אשדוד ובית"ר ירושלים הוא פתח עם שלושה בלמים, אולם מול מכבי חיפה כבר חזר לקראנקה-סטייל. היתר היסטוריה.

שחמט לבכר

במשחק הקודם נגד מכבי חיפה, שבו מכבי ת"א הפסידה, איביץ' פתח עם תשעה שחקני הגנה וערן זהבי אחד. אוסקר גלוך קיבל שבע דקות בלבד ופארפה גיאגון בכלל לא היה בתוכניות. לקראת משחק ההזדמנות האחרונה של הצהובים, השבוע בבלומפילד, קראנקה צפה בכל משחקיה של האלופה העונה, הכין קטעי וידיאו לכל אחד מהשחקנים שלו וביצע הכנה מדוקדקת. הוא החליט לנער מעצמו את המערך שהוא לא מאמין בו, זה שירש מאיביץ', והחליט כאמור לחזור למקורות. הספרדי פתח עם שני בלמים בלבד וארבעה שחקני התקפה, ועם ניהול משחק נכון ועמידה טקטית מעולה זה נגמר "רק" ב-0:3 – תוצאה שהייתה יכולה להיות גבוהה יותר עם עוד קצת ריכוז. בכר ניסה להגיב, אבל נכנע ללא תנאי בדו-קרב על הקווים.
השנים היפות של קראנקה היו דווקא כעוזר, איש של מערכת, כמו בריאל מדריד. איביץ' היה איש של הצגה אחת, לא ספר אף אחד מסביב, רצה לקבל את ההחלטות לבד. בגלל אופיו הנוח והיעדר אגו, קראנקה מהרגע הראשון נותן יותר מקום למנהל המקצועי ברק יצחקי, שאחראי על הרכש. אף שנותר שבוע בלבד לסגירת חלון ההעברות ומכבי עדיין לא הנחיתה שחקנים חדשים – ועוד אחרי העזיבה של גלוך לזלצבורג – המאמן הספרדי לא מתלונן ולא משגר עקיצות כלפי המערכת כפי שנהג לעשות איביץ' פעם אחר פעם.

זהבי כבר לא לבד

קשה לשייך לקראנקה את ההתעוררות המדהימה של ערן זהבי בשבועות האחרונים. הסופרסטאר, שהגיע אחרי עונה טובה באיינדהובן, סבל מפציעה בקיץ, לא עשה הכנה עם הקבוצה – ובעיקר נאלץ לשמוע ביקורות על כך שהוא מעבר לשיא. זהבי הוא טיפוס רגיש ולכן נפגע מכל רחשי הרקע, אבל גם ווינר ענק. פגרת המונדיאל הגיעה עבורו בול בזמן, ומאז חידוש הליגה הוא חזר להיות הקילר המוכר עם 11 שערים בשמונה משחקים בכל המסגרות.
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
11 שערים בשמונה משחקים בכל המסגרות מאז החזרה מהפגרה. זהבי
(צילום: עוז מועלם)
הפריחה הגיעה עוד בתקופת איביץ', אבל מספר 7 בצהוב מאוד לא אהב, בלשון המעטה, את השיטה של הסרבי, שבה הוא רץ בלי הפסקה על המגרש בלי שאף אחד יכול להפעיל אותו. השיא היה במשחק מול מכבי חיפה בסמי עופר, כשזהבי ניצב מתוסכל לבדו מול כל ההגנה הירוקה. בשלושת המשחקים תחת קראנקה זהבי כבר עם חמישה שערים, כמעט מחצית מהכיבושים שלו – כולל שתי פצצות לרשת של רועי משפתי ביום שני האחרון, שהזניקו אותו לפסגת המבקיעים עם עומר אצילי (11).
לא בכדי יש כבר תזוזות במשרדי ההתאחדות כדי למצוא את הנוסחה להחזרת הכוכב לנבחרת אחרי פרשת החדר. בכל מקרה, כבר אפשר להכריז בביטחון: ערן זהבי חזר רשמית לכדורגל הישראלי.

יש אמצע

דן גלזר ודור פרץ, שניים מהברגים המרכזיים באליפויות של איביץ', נעלמו לגמרי בקדנציה השנייה של הסרבי. גלזר רושם עונה חלשה ופרץ עוד לא חזר מאיטליה, אבל למרות זאת קראנקה נתן להם קרדיט, ובניצחון על מכבי חיפה הם הזכירו את הימים היפים שלהם – ועוד מול האמצע הטוב בליגה – נטע לביא (שעוזב), עלי מוחמד ומוחמד אבו-פאני. ומי "הנפגעים" בינתיים מהגעתו של קראנקה? אייל גולסה, יונתן כהן ואפילו באנקר כמו ניר ביטון, שנשאר בחוץ במשחק העונה.
4 צפייה בגלריה
שחקן טוטנהאם הארי קיין
שחקן טוטנהאם הארי קיין
התפוצץ נגד מכבי חיפה. גיאגון
(צילום: עוז מועלם)

בנעלי אוסקר

אם איביץ' היה ממשיך במכבי ת"א, גיאגון היה ללא ספק דורש לעזוב בחלון הנוכחי. המאמן הקודם פשוט לא ספר אותו והפיצוץ בין השניים היה רק עניין של זמן.
קראנקה שמע על הכישרון מחוף השנהב עוד לפני שעמד על הקווים בפעם הראשונה. בשני משחקי הפתיחה הספרדי לא ראה יותר מדי משחקן העונה של מכבי נתניה אשתקד, אבל נגד מכבי חיפה גיאגון התפוצץ והוכיח שהוא מסוגל להיכנס לנעליו של גלוך, עם דריבלים ויכולת וירטואוזית שכבר גרמו לאוהדים להתאהב. יחד איתו צפוי גם גבי קניקובסקי להפוך לבאנקר בהרכב, והשאלה הגדולה היא האם הצהובים יבצעו חיזוק נוסף ברגע האחרון במטרה להעלות את הסיכויים למחוק את הפער ממכבי חיפה ולזכות באליפות מדהימה.