העלוקות

תאוות הפרסום של ליאון ולארי
המרתון האולימפי בטוקיו 2021: אליוד קיפצ'וגה הקנייתי חותך בגופו את הסרט ומניף ידיים. איש אינו מעז להתקרב למנצח. מרתון ירושלים בשבוע שעבר: ימר גטהון מישראל מסיים ראשון. לפתע מסתער עליו מישהו שנראה מאושר הרבה יותר ממנו, ומלביש על צווארו מדליה. קבלו את איציק לארי, מנכ"ל העירייה ואלוף העולם הטרי בזחיחות ובתאוות פרסום.
מרתון ברלין לפני חודש וקצת: גוטיטום גברסלאסי חוצה את קו הגמר. אחרי שלקחה כמה נשימות היא מאתרת את מאמנה ומתחבקת איתו. מרתון ירושלים הנ"ל: אנה פרייס בת ה־45 (שהשדר רן מלובני התעקש לקרוא לה פריס) חוצה את קו הגמר בצליעה, ומצליחה לחמוק בשנייה האחרונה מנפילה על צלם שכרע בדיוק מולה. אישה אלמונית קופצת לעברה ועונדת לה מדליה, ועוד אחת עם זר פרחים. תכירו את המשנה למנכ"ל אריאלה רג'ואן ואת אשת ראש העירייה סתוית ליאון, שזאת כידוע העונה שלה.
5 צפייה בגלריה
אנה פרייס, אלופת מרתון ירושלים לנשים
אנה פרייס, אלופת מרתון ירושלים לנשים
ותראו מי בא לברך ראשון. אנה פרייס, אלופת מרתון ירושלים לנשים, עם איציק לארי
(צילום: אלטרנטיבה 1)
5 צפייה בגלריה
משה ליאון, איציק לארי
משה ליאון, איציק לארי
נפוליאון ואלוף העולם הטרי בזחיחות ובתאוות פרסום. משה ליאון ואיציק לארי
(איור: אופיר בגון)
רק רגע, גם לכאן מסתנן מנכ"ל העירייה הזחוח עם מדליה בידו ועושה פוזות לצד המנצחת, כשעדת צלמים מנציחה את הרגע מכל זווית אפשרית. בהמשך יעלה לבמה לארי קינג, יחד עם משה ליאון שהרגיש כמו נפוליאון, כדי להעניק שוב מדליות למנצחים – ולהצטלם כמובן. בתמונות שיופצו לתקשורת ייראו מנצח המרתון ושני סגניו כתפאורה על הפודיום מאחור, כשלפניהם חוגגים ליאון ולארי – אלופי מסע העלוקות.
עוברים לטקס המדליות במקצה ל־10 ק"מ. בחזית ניצבים יו"ר הטוטו שבתאי צור ומ"מ המנכ"ל יעל אלמור, ובידיהם מדליות וזרי פרחים. אחד המנצחים על הפודיום מאחור בוהה בהם כאילו היו חייזרים מהחלל, למרות שמדובר בחוצנים של יחצנים. צור, למי ששכח, כבר הניף לא מזמן את גביע המדינה בכדורסל עם ג'ון דיברתולומאו, את גביע ה־MVP עם סקוטי ווילבקין ואת גביע הטוטו בכדורגל עם נטע לביא. אין כמו יחסי ציבור מכספי ציבור.
"כ־20 אלף איש רצו היום במרתון ירושלים", נמסר בסיום מהעירייה, ולתושבי העיר נותר רק לקוות שלא מעגלים להם ככה גם את חישובי הארנונה. למרתון המלא והאמיתי נרשמו בקושי 786 רצים, ולפי התוצאות הרשמיות – רק 424 סיימו אותו. 3,091 זינקו לחצי מרתון (חלק ניכר לא סיים), 5,019 למקצה של 10 ק"מ ו־3,331 ל־5 ק"מ. בסך הכל זה יוצא 12,227. לא נמסר כמה בדיוק השתתפו במרוצים הקצרים לקהילות ולמשפחות, שהקשר ביניהם לבין "מרתון" הוא בערך כמו הקשר בין רכיבה על אופניים ביום כיפור לטור דה פראנס.
5 צפייה בגלריה
מרתון ירושלים
מרתון ירושלים
ותודה לעסקנים. הפודיום בסיום מרתון ירושלים
(צילום: ארנון בוסאני)
עד כדי כך היה האירוע יוקרתי, שאיש מבין נציגינו במרתון האולימפי לא נטל בו חלק, הזמנים של חלק מהמשתתפים הצדיקו רכישת קורקינט חשמלי, ולמרות רגעי התהילה של בכירי העירייה והטוטו, הפרס למנצח עמד על 3,750 דולר. במרתון ברלין, למשל, הוענקו 40 אלף דולר, ואשתו של ראש העיר מיכאל מולר לא חגגה על הבמה. כנראה בגלל שהם התגרשו.
אצלנו, כמה סמלי, הפודיום של המנצחים סודר כך שהמדרגה מספר 2 הוצבה לשמאלו של המנצח, וזו של הזוכה בארד לימינו - בדיוק ההפך ממה שנהוג בעולם הנאור. אם אשכחך מרתון ירושלים, לא אבדיל בין ימיני לשמאלי, תדבק לשוני לחכי אם אזכרכי.

הרגיש

גוטמן נעלב בשביל אשכנזי
במשחק הליגה באשדוד הכניס ברק בכר את יובל אשכנזי בדקה ה־12, במקום מחמוד ג'אבר שנפצע, והחליף אותו בהפסקה. "אתה לא חושש לפרק אותו?" שאל בסיום אלי גוטמן את מאמן מכבי חיפה, וקיבל תשובה עניינית: "בגלל הפציעות נתקענו עם פעימה אחרונה, עשיתי מה שהרגשתי נכון מבחינה מקצועית". בכר גם עידכן שהסביר לאשכנזי את המהלך, אבל גוטמן קיבל אומץ רק אחרי שהוא הלך.
"אני מאוד לא אוהב את החילוף הזה של אשכנזי, אני חייב לבקר את ברק בכר, לא עושים דברים כאלה", דן הפרשן את בכר שלא בפניו. מעניין, כי לגוטמן המאמן לא הייתה שום בעיה עם סדרות חינוך ומשחקי כבוד.
5 צפייה בגלריה
אלי גוטמן
אלי גוטמן
משחק אותה פסיכולוג. אלי גוטמן
(צילום: עוז מועלם)
המקרה המפורסם ביותר אירע בדרבי הפרידה של ערן זהבי מהפועל ת"א, לפני שעזב לפאלרמו. בדקה ה־71 בעט החלוץ לשער במקום למסור לבן שהר הפנוי, מיד לאחר מכן רוברטו קולאוטי השווה, וגוטמן הזועם שלח אותו לספסל. "הקבוצה מעל הכל", הסביר המאמן בסיום. "אף אחד לא צריך לחנך אותי, רציתי לצאת בדקה ה־85 ושכל הקהל ימחא לי כפיים", הגיב זהבי, ששנה לפני כן סידר למאמנו אליפות.
והיה גם מקרה באמת מכוער, כשהפועל באר־שבע והפועל פ"ת נפרדו בתיקו 1:1 (זו הייתה גם תוצאת המחצית), באוקטובר 2004. בדקה ה־80 הכניס גוטמן את שרון לוי בן ה־24 להופעת בכורה בבאר־שבע, וכעבור שבע דקות בלבד הוריד אותו לספסל, תוך כדי שהוא גוער בו על אי־מילוי ההוראות הטקטיות. הקהל בווסרמיל, שרצה מאוד להחליף דווקא את המאמן, מחה בקולניות על הזובור.
אחרי שבועיים, בהפסד 4:1 לבית"ר ירושלים, גוטמן עשה אבו־עלי גם לברזילאי פבריסיו קרבאליו, והחליף אותו כבר בדקה ה־28 (בלי קשר לפציעות, ואז לא היו פעימות). אז למה כשבכר מחליף שחקן מסיבות מקצועיות זה מפריע לחכמולוג? בשביל לשחק אותה פסיכולוג.

עיטור העוז

מורשת הקרב של מנקו
בפסקי הזמן בין הפרסומות והדיבורים בשידורי הספורט יש גם פרויקט שבמסגרתו מושיבים על כורסה שחקנים מליגת העל, שבוחרים "סיפור אישי שקשור לכדורסל".
"זה סיפור שמאוד חזק אצלי וחקוק בזיכרון", משחזר רפי מנקו מהפועל חולון. "כשהייתי בנבחרת העתודה, אליפות אירופה הייתה ביוון, ובארץ היה מבצע צוק איתן. זה הגיל שאנחנו פחות או יותר בצבא וחברים שלנו הלכו להילחם, ואני זוכר שאנחנו בין המשחקים שומעים את הסיפורים מהארץ ואת הזוועות. ממש בכל משחק היינו עולים במטרה לתת קצת נחת לעם שלנו".
5 צפייה בגלריה
רפי מנקו
רפי מנקו
מורשת קרב. רפי מנקו
(צילום: עוז מועלם)
כמה מרגש ופטריוטי, כפי שהעיד באותם ימים גם מאמן הסיירת. "לא יכולנו להתעלם ממה שקורה בארץ והרגשנו את המלחמה של השחקנים כדי להראות מה זה ישראל", אמר אז שרון דרוקר. "אנחנו חבורה של תותחים וגברים, החלטנו שנשמח את העם", העיד מנקו אחרי ניצחון על איטליה הצעירה, שדווקא לא נטלה צד בסכסוך. גם שחקנים אחרים שנטלו חלק במשימה העלומה בכרתים סיפרו כי המצב בארץ "מדרבן אותנו לגרום נחת לעם". ודווקא בהפסד לטורקיה, האלופה, הגברים מחיל התותחנים העציבו את העם.
את טורניר הגילאים ההוא, שנערך באולמות ריקים ולא ממש הזיז למרבית תושבי המדינה, סיימה העתודה במקום השביעי, ובנתב"ג לא המתינה לשחקנים משאית עם צל"שים. מצד שני, זה מסביר מדוע באליפות אירופה עד גיל 20 שנערכה בטאלין שנתיים קודם סיימו מנקו וחבריו רק במקום ה־15. למזלן של היריבות, הטורניר הזה נפל על שנה בלי מבצע, ובימים המשעממים בין עמוד ענן לצוק איתן לשחקנים שלנו פשוט לא היה על מה להילחם.

האובייקטיבי

ריגר יורד על אנסלד הבן
בעונה שעברה, כשוושינגטון וויזארדס הפסידו בסיטונות, נהגו שימי ריגר ושותפיו לשידור לרדת על המאמן סקוט ברוקס ועל האגואיסט ראסל ווסטברוק, שפוגעים בקידומו של דני אבדיה. העונה שניהם עזבו, "הילד של כולנו" איבד את מקומו בחמישייה, הקבוצה דווקא מצליחה, והמאמן הנוכחי – ווס אנסלד הבן – כבר חזק על המוקד.
"המשחק לדעתי הכי טוב של דני והוא לא משחק", קיטר ריגר בשניות הסיום מול אטלנטה. "מסכים איתך", הצטרף לחמוצים השדר גיל ברק. "לא יאומן!" סיכם ריגר. מה שמוביל למסקנה מתבקשת אחת: גם המאמן החדש אנטי־שימי.