הכדורגל של היום שונה כמעט לחלוטין מהכדורגל של פעם. לדוגמה, בכדורגל של היום יש המון ניתוחים וסטטיסטיקות על כל אחד מהשחקנים ועל אופי המשחק של הקבוצות, שמאפשרות הבנה יותר טובה של המשחק, והכנה יותר טובה לקראתו (באסיפות שחקנים לקראת משחק, בדרך כלל מראים סרטונים של מהלכי היריבה). הטכנולוגיה נכנסה גם היא לכדורגל, וכיום הענף הוא משחק מחושב, חכם, וטקטי, לא פחות משהוא משחק של יכולת אישית וקבוצתית כאחד, ומזל.
אבל אם יש משהו שלא השתנה זה בזבוזי הזמן. הכדורגל הוא ענף הספורט היחיד שבו כל פעם שהכדור יוצא מהמגרש, או שיש חילוף, או ששחקן נפצע, המשחק נעצר, אבל הזמן ממשיך לרוץ. אם ניקח לדוגמה את הכדורסל, בו בכל פעם שהכדור יוצא מהמגרש, השופט עוצר את המשחק ואת השעון. לעומת זאת, כאמור, בכדורגל המצב שונה. אמנם משחקים 90 דקות, אבל אם נבחן את זה לעומק, המציאות היא שהנטו הוא הרבה פחות.
1 צפייה בגלריה
דומפריס ודה בריינה בריקוד אווירי
דומפריס ודה בריינה בריקוד אווירי
גמר הצ'מפיונס שוחק 52 דקות נטו בלבד
(צילום: AP Photo/Antonio Calanni)
אפשר להסתכל על בזבוזי הזמן ועצירות המשחק מכמה כיוונים. בחלק לא קטן מהמקרים השחקנים עושים זאת מן הסתם כאשר התוצאה משחקת לטובתם, אבל בפועל הרוב המוחלט של בזבוזי הזמן נעשים שלא במכוון, אלא כחלק מהמשחק. כדורי חוץ, קרנות, כדורים חופשיים, וכן גם חילופים (אלא אם כן הם נעשים לקראת הדקה ה־90 ואז מדובר לרוב בבזבוז זמן מכוון). כל אלה הם חלק מובן לגמרי מהמשחק, אבל במקום לעצור את הזמן, הוא ממשיך לרוץ. הסיבה לא ברורה. הרי גם ככה לא משחקים כדורגל בזמן שמתארגנים לכדור חופשי או לקרן. המשחק נעצר כאשר יש חילוף או כאשר שחקן מוציא כדור חוץ. גם לאחר שקבוצה מבקיעה שער וחוגגת אותו, הזמן ממשיך לרוץ, למרות שבפועל לא משחקים כדורגל.
על הנושא של בזבוזי הזמן נעשו המון מחקרים, שבדקו ומצאו שמתוך משחק של 90 דקות (כמובן ללא תוספות) זמן המשחק בפועל הוא 60 דקות (בממוצע). כלומר – חצי שעה שלמה לא משוחקת. בין אם זה בגלל כדורי הקרן, הכדורים החופשיים וכו.
כדי להמחיש את הנושא ולהראות עד כמה בזבוזי הזמן האלה עוברים מתחת לאף שלנו, בדקתי אותו במשחק האחרון של העונה, המשחק שכל אירופה נשאה אליו את עיניה – גמר ליגת האלופות בין מנצ'סטר סיטי לאינטר. אולי חלקכם שמתם לב, אבל לאלו מכם שלא, הנתונים יפתיעו אתכם.
בדקתי כמה זמן שיחקו כדורגל נטו במשחק, כמובן לא כולל תוספות הזמן, והתוצאה: 52 דקות. כלומר ב־38 דקות לא שיחקו כדורגל. מדובר באורך של קצת פחות ממחצית. אין ספק שישנן דוגמאות בהן המספרים יותר גבוהים, אבל הנתונים האלה ממחישים עד כמה המשפט "כדורגל משחקים 90 דקות" לא נכון. אפילו תוספות הזמן שהשופטים מוסיפים בסיום כל מחצית לא מספיקות כדי לפצות על הזמן שמתבזבז.
סאגת בזבוזי הזמן בכדורגל היא לא חדשה. דובר עליה רבות וכנראה שימשיכו לדבר עליה גם עוד שנים קדימה. כאמור, כבר עשרות שנים שהתופעה קיימת, אבל כמו שהעולם התקדם והתפתח, והכדורגל יחד איתו, אולי הגיע הזמן להתקדם גם כאן. כדאי ואפילו רצוי לשנות את החוקים, כדי שכולנו נוכל ליהנות מכמה שיותר זמן נטו של כדורגל.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.