דורון ג'מצ'י מחזיק בלא מעט שיאים במכבי ת"א, אבל אחד נלקח ממנו לפני שלושה ימים. הצלף המיתולוגי, מהקלעים הגדולים בתולדות הכדורסל האירופי, היה השחקן המבוגר ביותר שהתקאמבק לצהובים, בגיל 38 וחודשיים. כשגיא פניני עזב להפועל חולון הוא לא העלה בדעתו שחמש שנים אחרי, רגע לפני שימלאו לו 39 בספטמבר, הוא יקבל צו 8. הרהורי הפרישה יידחו לפחות עד המשימה האחרונה בקריירה של הפורוורד: להביא מ"הרוע" המוכר שלו ולהחזיר את המכביזם האבוד.
שעות בודדות אחרי שבמועדון הכריזו על החתמתו המפתיעה ובתוך כל ההמולה סביבו, פניני התפנה לראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet. בזמן שחיפשנו בית קפה לשבת בו בצפון ת"א, נשמע ילד שהלך לידנו אומר לחבר שלו: "הוא חתם במכבי, עכשיו רק חסר שערן זהבי יחזור".
7 צפייה בגלריה
גיא פניני
גיא פניני
"חזרתי למכבי ת"א כי זה מועדון שמאוד יקר לי". פניני
(צילום: דנה קופל)
7 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
אבל בכל זאת, יש הבדל קטן בין שני הסיפורים הרומנטיים האלה. פניני לא מגיע כדי להיות שובר־שוויון, בטח לא על תקן סופרסטאר. הוא חוזר כדי לתרום מהניסיון, מהחוכמה ומהיכולת ללכד את חדר ההלבשה החדש לחלוטין שנבנה בקבוצה. הוא ילבש את המדים הצהובים במטרה לחזק את הקשר עם האוהדים ולהחזיר את האמון שלהם במועדון. ואם חשבתם שהסמל המתבגר חוזר לריקוד אחרון, יש לכם טעות.

"הלב אמר לחזור"

"חזרתי למכבי ת"א כי זה מועדון שמאוד יקר לי", פותח פניני. "זה המועדון שגדלתי בו, את רוב השנים היפות שלי עשיתי שם. עברנו יחד דברים מדהימים. משהו בתוך הבטן שלי אמר לי שאני צריך לחזור. כן, היו לי חמש עונות נהדרות בהפועל חולון ומאוד נהניתי, אבל טעם האליפות הכל כך המתוק הרגיש לי כמו אקורד סיום מושלם – הבטן והלב אמרו לי שאני צריך לחזור הביתה".
המטרה שלך תמיד הייתה לחזור לעונת פרישה במכבי ת"א? "לגיטימי שאנשים יגידו את זה, אבל אני לא מכריז עליה כעונת פרישה. אם בסוף העונה ארגיש שזה מה שאני צריך לעשות, אז אתם תשמעו על זה. אני מגיע כדי לתת את כל־כולי, לא בשביל להעביר את הזמן. יש לי עוד הרבה מה לתרום על המגרש ומחוצה לו. אני יודע שהחבר'ה במכבי מאוד מעריכים אותי, וזאת הסיבה שהם גם החזירו אותי, כי הם יודעים מה יכולה להיות ההשפעה שלי".
7 צפייה בגלריה
גיא פניני
גיא פניני
"לא מגיע כדי להעביר א תהזמן". פניני והחולצה הצהובה
(צילום: דנה קופל)
למה הכי התגעגעת? "קודם כל לאנשים במערכת, נשארתי בקשר עם כולם, ככה שזה מהלך מאוד טבעי. התגעגעתי לאווירה בהיכל, ללחץ במועדון, לציפיות הגבוהות, למטרות, בגלל זה אני פה, כדי להתמודד עם האתגרים האלה וכדי לעזור לשחקנים החדשים להתמודד עם הלחץ".
בגילך, עדיין ירגש אותך לעלות לפרקט בהיכל כשחקן מכבי? "אני כבר עכשיו מתרגש, יש לי פרפרים בבטן, זה לא משהו מובן מאליו. אם לא הייתי מתרגש, לא הייתי עושה את המהלך הזה. אני רוצה כבר לחזור להיכל, להיות חלק מהדבר הזה. יש לי קשר מיוחד עם כל כך הרבה אנשים מתוך הקבוצה ומסביב לה, זה יהיה מאוד מרגש".
"אין מה להרחיב במילים על מה שבלאט עשה בקריירה, כולם יודעים מה הוא בשביל הכדורסל. המכביזם זה לא דמות כזאת או אחרת, הרוח של המועדון תמיד שם ולא משנה מי נמצא בקבוצה"
מה אתה מצפה מהאוהדים? "ברור לי שאתקבל באהבה. הם מעריכים ויודעים מה נתתי למועדון. אני לא מצפה לאיזה שלט, מספיק לי לראות את ההיכל מלא, שיצעקו את שמי, זה יעשה לי טוב, יכניס אותי לטירוף. אגב, אני רוצה את השיר הישן והטוב ששרו לי תמיד, חוזרים לימים היפים".

"סוגרים מעגל"

בדיוק לפני חמש שנים, אחרי עוד עונה קשה של הקבוצה, הקפטן זומן במפתיע לחדרו של ניקולה וויצ'יץ'. "אתה לא בתוכניות שלנו", בישר לו המנהל המקצועי, שתיכנן מהפכה בסגל וחשב שפניני, אז בן 33, כבר לא מתאים. "כשישבתי עם ניקולה, כמו כל ספורטאי שרוצה להמשיך במקום מסוים ומקבל הודעה שלא רוצים אותו, אז ברור שנפגעתי ושאלתי את עצמי למה זה קרה", מודה הפורוורד בגילוי לב. "היום, בראייה לאחור, אני חושב שזה היה מהלך שעשה לי טוב, וגם למועדון. הייתה תחושה שצריך לרענן את השורות, שצריך דם חדש, כי היינו אחרי עונה ממש לא טובה. שמח שאנחנו סוגרים מעגל וחוזרים לשתף פעולה. בתוך תוכי תמיד האמנתי שאחזור – לא ידעתי רק באיזה תפקיד – ואני שמח שזה קורה כשחקן".
7 צפייה בגלריה
סוגר מעגל. פניני בקדנציה הקודמת במכבי ת"א
סוגר מעגל. פניני בקדנציה הקודמת במכבי ת"א
סוגר מעגל. פניני בקדנציה הקודמת במכבי ת"א
(צילום: אבי רוקח)
גם דייויד בלאט ועודד קטש חזרו. חלק ממגמה? "גם דייויד וגם עודד, מעבר לכך שהם דמויות שעשו המון בשביל מכבי בעבר, מקצועית הם האנשים הכי ראויים למערכת. אין מה להרחיב במילים על מה שדייויד עשה בקריירה, כולם יודעים מה הוא בשביל הכדורסל. ועודד, אני חושב שהוא במקום מאוד בשל כדי להגיע למכבי ולעשות את העבודה שהוא יודע, והוא יודע. עברתי חלק מהדרך שלו בנבחרת, וראיתי את ההתקדמות שלו כמאמן. אני מאוד שמח בשבילו, הוא ממש ראוי לזה, ואני מאמין בו. מאמין שהוא יכול להוביל אותנו למקומות מאוד מרגשים, נעשה הכל כדי לעזור לו".
אם היה מאמן אחר, עדיין היית מגיע? "כן. החיבור שלי עם מכבי זה מעבר למאמן כזה או אחר. כמובן שהמינוי של עודד עשה את החיים הרבה יותר פשוטים, כי שנינו מכירים אחד את השני, וכל מקום שעבדנו בו ביחד הזרימה והחיבור היו מדהימים".
"טעם האליפות הרגיש לי כמו אקורד סיום מושלם בחולון – הבטן והלב אמרו לי לחזור הביתה. בניגוד למה שאומרים, היחסים עם גודס ממש בסדר. הייתה לנו שיחה טובה כשהודעתי לו שאני עוזב"
הגעת בעיקר כדי להחזיר את ה"מכביזם". "לא חושב שהיה חסר מכביזם במועדון בשנים האחרונות, היו פה עונות טובות עם הישגים יפים. המכביזם זה לא דמות כזאת או אחרת, הרוח של המועדון תמיד שם, ולא משנה מי נמצא בקבוצה. כשהגעתי למפגשים עם מכבי תמיד הרגשתי את העוצמה הזאת שלהם".

"אהיה עוגן"

במכבי לא מוטרדים מירידה במספרים של פניני בעונה החולפת, 5.7 נקודות, 2.1 ריבאונדים ו־2.9 אסיסטים ב־20 דקות. במועדון יודעים שבכל פעם שיצטרכו אותו, הפורוורד ימצא את הדרך לשגע את היריבה עם איזו שלשה על הפרצוף ותנועה מתגרה. הדברים הקטנים האלה יכולים לעשות את הבדל בין הפסדים מרגיזים לניצחונות מתוקים.
7 צפייה בגלריה
גיא פניני
גיא פניני
פניני וצלחת האליפות בחולון
(צילום: עוז מועלם)
"אמנם הסטטיסטיקה הייתה פחות טובה בעונה האחרונה, אבל אף פעם לא הייתי שחקן של מספרים", מסביר פניני. "אני מגיע כדי להיות עוגן בחדר ההלבשה, לנסות לחבר את השחקנים החדשים למערכת בצורה הכי חלקה שיש. במכבי הווליום יותר גבוה ממקומות אחרים, לטוב ולרע. צריך להכין את השחקנים להתמודדות הזאת".
כמה ההחלטה שלך לעזוב את חולון הייתה קשורה לגיא גודס? "בניגוד למה שחושבים, היחסים איתו ממש בסדר, זה דברים שמייצרים מבחוץ. הייתה לנו שיחה טובה כשהודעתי לו שאני עוזב, הוא פירגן לי והבין אותי".
אתה מוכן לסיטואציה בה תקבל פחות דקות? "היו לי שיחות עם ניקולה ועודד, עשינו את תיאום הציפיות שלנו. שוב, אני מגיע כדמות בחדר ההלבשה שיכולה לחבר בין כל חלקי הפאזל. צריך הרי איזשהו דבק, ואעזור בכל דבר שצריך. כן, אני ערוך לזה שהדקות יירדו וההשפעה המקצועית תקטן. אני שחקן תחרותי, אבל לגמרי מבין את הסיטואציה".
"עברתי חלק מהדרך של קטש בנבחרת וראיתי את ההתקדמות שלו כמאמן. אני מאוד שמח בשבילו, הוא ממש ראוי לזה. מאמין שהוא יוביל אותנו למקומות מאוד מרגשים, נעשה הכול כדי לעזור לו"
תדמית הילד הרע קצת נשכחה בתקופה בחולון. גם היא מתכננת קאמבק? "זה אף פעם לא היה 'ילד רע'. התשוקה והטירוף תמיד בערו בי, בכל מקום. ברגע שאאבד את זה כבר לא אשחק כדורסל. אני רוצה לנצח, להשיג עוד תארים, בטח עם מכבי".
בזמן שלא היית, מכבי הלכה אחורה. "לא מסכים. אם נסתכל על התוצאות, אז ארבע אליפויות רצופות זה משהו שלא היה בזמני. גם אי־אפשר להתעלם משתי הופעות בטופ־8, בפורמט החדש והקשה של היורוליג. לצפות להגיע לפיינל־פור או אפילו לזכות בגביע, במבנה הנוכחי, זו משימה מאתגרת מתמיד".

"מכבי כן מקדמת ישראלים"

מכבי ת"א תמיד התבססה על זרים, אבל בשנים האחרונות מדברים יותר ויותר על הצורך להחזיר את הזהות הישראלית. הבעיה היא שלא כל שחקן מקומי מתאים למערכת ולרמות האלה. "כל הזמן אומרים שמכבי לא מקדמת ישראלים, זה לא באמת נכון", מעיר פניני. "אני מסתכל רק על השנים האחרונות, בהן עברו במועדון שחקנים כמו כספי, אבדיה, זוסמן, דיברתולומאו וכהן. אולי לשניים האחרונים לא מתייחסים ממש כישראלים, אבל הם שחקני נבחרת שתורמים מזמנם בכל חלון. לא קל להצליח במקום כזה, אתה צריך להיות שחקן ובנאדם מאוד מיוחד. הקבוצה נתנה את הצ'אנס לכולם, אך בסופו של דבר הם צריכים להתאים את עצמם למערכת ולקחת את מה שנותנים להם. יש כאלה שלקחו ויש שלא".
7 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
"שמח בשבילו". קטש
(צילום: שאול גולן)
בעונה האחרונה של דרק שארפ כשחקן הוא הפך למעין מנטור. אותו סיפור יהיה איתך? "הגעתי למכבי לקראת סוף הקריירה שלו. דרק היה השחקן הכי חשוב בקבוצה, וזה לא תמיד התבטא בדקות המשחק. תמיד ידענו שהוא שם, שיש על מי לסמוך, סוג של עוגן, מודל לחיקוי. לקחתי ממנו המון, הלוואי שאצליח להיכנס לרשימה הזאת. מבחינתי זה כבוד גדול כשמזכירים אותי ואת שארפ באותה נשימה".

"תומר גינת לא הקשיב לי"

כבר הצהרת שאתה רוצה לאמן. העונה הזאת היא תחנת המעבר? "אני רוצה להישאר בכדורסל ולנסות את קריירת האימון, זה משהו שמושך אותי מאוד. יכול להיות שעוד אצטער על זה. הלוואי שמכבי תהיה הפלטפורמה שלי להתחיל מלמטה, ללמוד מכל אנשי המקצוע במערכת – זה יהיה דבר מדהים אם אוכל להתחיל את הדרך הזאת במועדון".
7 צפייה בגלריה
תומר גינת
תומר גינת
"לכל אחד יש את נקודת המבט שלו על הקריירה". גינת
(צילום: יאיר שגיא)
גם תומר גינת בחר עם הלב וחזר להפועל ת"א. "תומר מאוד קרוב אליי, חבר שלי, מאוד התחברתי אליו. הוא דיבר איתי המון בזמן ההתלבטות, אמרתי לו את דעתי, אבל הוא לא הקשיב לי. אני מאוד מעריך את ההחלטה שלו. חשבתי שמאה אחוז מהשחקנים חולמים להגיע למכבי, עכשיו זה 99 אחוז. מבחינתי לשחק ביורוליג ולהיות חלק ממועדון כזה, זה הטופ של הקריירה".
אז הוא עשה טעות לדעתך? "לא אמרתי שעשה טעות, לכל אחד יש את נקודת המבט שלו על הקריירה. אם בסופו של דבר הוא קם עם חיוך כל בוקר, אז ההחלטה שלו היא טובה".
מה תגיד לשחקנים בשיחה הראשונה בחדר ההלבשה? "שהם הגיעו למקום מרגש, ושהם צריכים לעשות את זה עוד יותר מרגש כי הכדור בידיים שלהם. אפשר לעשות פה דברים מדהימים".