יוהאן בלייק הוא האיש השני הכי מהיר בהיסטוריה אחרי יוסיין בולט. ואולי בעצם ככה חובבי האתלטיקה יתייגו אותו. חלק מהם כבר שכח במי מדובר. בכל זאת, עשר שנים חלפו מאז רשם את הזמן הטוב ביותר בקריירה עם 9.69 שניות בריצה ל-100 מ' (11 מאיות השנייה איטי יותר מבולט).
והנה, יש שיגידו במפתיע, באליפות העולם באתלטיקה שנפתחה הלילה באורגון שבארה"ב, בלייק בן ה-32 רוצה לחזור שוב למרכז הבמה. ויש לו קבלות. לאחרונה קבע 9.85 שניות בגמר אליפות ג'מייקה – תוצאה ששלחה אותו לאליפות כרץ הבכיר ממדינת הספרינטרים הבלתי נגמרת.
6 צפייה בגלריה
יוהאן בלייק
יוהאן בלייק
רוצה לחזור (שוב) למרכז הבמה. בלייק
(צילום: GettyImages)
6 צפייה בגלריה
יוהאן בלייק ויוסיין בולט
יוהאן בלייק ויוסיין בולט
פעם דיברו עליהם באותה נשימה. בלייק ובולט
(צילום: AP)

למען אבא

"תמשיך להאמין בעצמך. לעולם אל תטיל ספק בעצמך", זה המסר שהיה לבלייק להעביר לאחר שראה כי הזמן שקבע על המסלול באצטדיון האתלטיקה בקינגסטון, בירת ג'מייקה, היה הטוב ביותר שלו מאז 2012, אז גבר על בולט במבחנים האולימפיים והיה סגנו באולימפיאדה עצמה שנערכה בלונדון. על אף גילו המתקדם לאתלטיקה, בלייק הקדים שני רצים צעירים ממנו משמעותית (אובליק סוויל ואקים בלייק בני ה-21 ו-20 בהתאמה), והקדיש את הניצחון לאביו שלקה בשבץ לפני כחודש.
"רצתי כאן למענו. אמנם הימים האחרונים היו לא פשוטים ולא מסודרים אבל פשוט נשארתי חזק כדי שאצליח לנצח ולהקדיש לו את הניצחון והתואר הלאומי", אמר בלייק, שהיה אלוף העולם הצעיר ביותר בהיסטוריה ב-2011 (קבע את ההישג בגיל 21 שנים ו-245 ימים, לעומת קרל לואיס האמריקני, שזכה בתחרות באליפות העולם ב-1983 בגיל 22 שנים ו-38 ימים), ואף הביע אופטימיות לגבי הישגי מדינתו במקצה היוקרתי לגברים, אשר נחל כישלונות צורבים מאז פרישתו של בולט.
הניצחון המפתיע של בלייק בגמר אליפות ג'מייקה האחרונה
השילוב בין העתיד המבטיח והעבר המפואר, יחד עם החזרה של אלוף העולם לשעבר לכושר, הוא לא פחות מאירוע משמעותי כי מעטים האמינו שזה בכלל אפשרי. "השליחים ב-100X4 נראים נהדר. אין לי ספק שהרצים של ג'מייקה בדרכם חזרה לצמרת כדי לאתגר את כל העולם שוב", הצהיר בלייק (שגם מחזיק בתוצאה השנייה בטיבה בעולם בריצה ל-200 מטר עם 19.26 שניות). אגב, בלייק ניצב לפני האליפות עם התוצאה השלישית בעולם בטיבה ב-100 מ' אחרי האמריקנים פרד קרלי (9.76) וטרייבון ברומל (9.81).
האצן שמכונה 'החיה', תואר שהוענק לו על ידי בולט עצמו לאור העובדה כי היה בעל מוסר עבודה חסר פשרות, אמנם מעיד שאהבתו הראשונה הייתה בכלל קריקט, אך סומן כיורשו של בולט (השניים התאמנו יחד ומעידים כי 'דחפו' זה את זה אל הקצה), ואף בשלב מסוים גם כאיש שידיח אותו מהפסגה העולמית, עד שפציעות חוזרות בשריר הירך האחורי פגעו בקריירה שלו החל מ-2013 וגררו כדור שלג שנמשך עשור וכלל מפחי נפש חוזרים ונשנים.
6 צפייה בגלריה
יוהאן בלייק זכה לכינוי 'החיה'
יוהאן בלייק זכה לכינוי 'החיה'
חיה רעה, לפחות ככה היה פעם. בלייק
(צילום: GettyImages)

עשר שנים שחונות

באופן כללי, עד הניצחון האחרון באליפות ג'מייקה, היה נראה כי המסך ירד על בלייק שסומן כמי שלא יהיה מועמד לשום תואר עד לתליית הנעליים. הרזומה שלו מפואר אבל היה שייך לנחלת העבר. אמנם בשנת 2018, זכה בלייק במדליית הארד במשחקי חבר העמים בקווינסלנד שבאוסטרליה, אבל עם כל הכבוד לתחרות הזו, באלו הגדולות באמת (אולימפיאדה ואליפות עולם), הג'מייקני לא זכה לעמוד על הפודיום מאז 2012.
יתרה מכך, באחרונה שבהן, אולימפיאדת טוקיו, הוא אפילו לא הצליח להעפיל את מקצה הגמר, כשנעצר בחצי הגמר עם תוצאה חלשה של 10.18 שניות ומקום 18 בדירוג הכללי.
6 צפייה בגלריה
יוהאן בלייק לאחר האכזבה באולימפיאדת טוקיו
יוהאן בלייק לאחר האכזבה באולימפיאדת טוקיו
בלייק לאחר האכזבה באולימפיאדת טוקיו
(צילום: GettyImages)
אי אפשר להתעלם גם ממה שקרה ב-2009, אז הושעה בלייק בשל שימוש בחומרים אסורים. זה קרה לפני אליפות העולם ההיסטורית שנערכה בברלין (שם בולט ניפץ את שיאי העולם ב-100, 200 ו-100X4 מטר), כשנתפס והושעה מפעילות ל-3 חודשים. למרות שהסם לא היה ברשימת החומרים האסורים של הסוכנות העולמית נגד סמים בספורט, הסוכנות הג'מייקנית החליטה להשעותו, למען יראו וייראו. בלייק טען לחפותו ואמר כי פעל בתום לב כשקיבל את תוספי המזון.
"זו הייתה תקופה הרסנית לקריירה כי חייתי כמו איש מערות ולא יצאתי החוצה. יחד עם זאת, התגברתי על זה ואף זכיתי להתנצלות על כך שפגעו לי במוניטין", אמר בלייק.
6 צפייה בגלריה
יוהאן בלייק ויוסיין בולט
יוהאן בלייק ויוסיין בולט
עדיין חברים טובים. בולט ובלייק
(צילום: GettyImages)
למעט ההבלחה ב-2018, בלייק לא הבריק בלשון המעטה. עד תחרות ליגת היהלום שנערכה בברמינגהם שבאנגליה במאי האחרון, תחרות שנתנה סימן שאולי 'החיה' עוד רעבה ויכולה לחזור ולטרוף, כשבלייק סיים שני עם תוצאה של 10.18 שניות בתנאים לא אידיאליים לרצי ספרינט, כשהוא מקדים את מדליסט הזהב מטוקיו בריצה ל-200 מטרים, אנדרה דה גראס. חלפו כמה ימים והתוצאה שופרה ל-10.05 שניות בתחרות ה'גולדן ספייק' באוסטרבה שבצ'כיה.
בלייק הרגיש שהנה, 'החיה' אכן חזרה, וכיוון אל התואר הלאומי במדינתו, תואר שאכן השיג לאחר שירד מ-10 שניות (מה שלא הצליח לעשות ולו פעם אחת מתחילת השנה) שלוש פעמים: במוקדמות קבע 9.93 שניות, בחצי הגמר 9.98 ובגמר הלהיב את כל יושבי היציעים, כשקבע את התוצאה הטובה ביותר שלו מאז 2012 - 9.85 שניות.

"מרגיש שנולדתי בעידן הלא נכון"

עובדה נוספת שיש להכניס למשוואה היא חילופי מאמנים תכופים בשנים האחרונות כשמ-2019 החליף בלייק שלוש פעמים את מאמניו. עם גלן מילס הוא היה מ-2009 עד 2019, לאחר מכן העביר שנה אחת עם פטריק דוסון ומאז 2020 הוא עובד עם גרגורי ליטל ואצן העבר הג'מייקני מייקל פרייטר, להם הוא זוקף את ההצלחה באליפות ג'מייקה. "עבדנו יחד על החלק האחרון של הריצה - ההאצה ב-40 מטר האחרונים - מה ששיפר את הריצה שלי באופן משמעותי", הסביר בלייק.
6 צפייה בגלריה
יוהאן בלייק
יוהאן בלייק
ג'מייקה רוצה לחזור לפודיום
(צילום: GettyImages)
הכישלון של מי שצמח מתוך העוני, אך הגיע לצמרת בזכות התמדה ועבודה קשה, נראה כמו עוד לבנה שהתמוטטה מהחומה הג'מייקנית האיתנה שנראתה לזמן מסוים כבלתי ניתנת להפלה, אך החלה להתפורר אט אט בעידן שאחרי בולט. ריצת הגמר בטוקיו אשתקד, הייתה הפעם הראשונה מאז המשחקים האולימפיים בסידני 2000 ללא אצן מג'מייקה בגמר האולימפי של הריצה היוקרתית מכולן. עם זאת, למרות חוסר ההצלחה המשווע, בלייק מרגיש בטוח בעצמו וגם בגיל 32 מסמן עצמו כיורש של הגדול מכולם. "אני מרגיש שנולדתי בעידן הלא נכון, כי אם מוציאים את בולט מהתמונה אז אני נחשב לאיש המהיר בעולם, אבל אני גאה במה שהשגתי. עכשיו אני מרגיש טוב עם עצמי ורוצה לעלות מהמקום השני ולהיות המהיר ביותר בהיסטוריה", אמר בלייק, שמצפה מעצמו לאתגר את הספרינטרים המובילים מארצות הברית. "עשיתי את זה בעבר ואני יכול לעשות את זה שוב". נחכה ונראה.