שעתיים לא קלות עברו אתמול (ראשון) על מאמן הריצה דן סלפטר עד שזוגתו אותה הוא גם מאמן לונה-צ'מטאי סלפטר חצתה שלישית את קו הסיום של המרתון במסגרת אליפות העולם באתלטיקה ביוג'ין, אורגון. "כמאמן לצפות בריצה כזו, זה סיוט", הוא מודה, "עד לקו הסיום יש תחושת מתח ודריכות".
זו הייתה ריצה מדויקת ומתוכננת בקפידה. סלפטר שמרה על קור רוח לכל אורכה וגם כששתי המוליכות גוטיטום גברסילאסי האתיופית וג'ודית קוריר הקנייתית ברחו מהדבוקה המובילה, סלפטר לא התרגשה ולא התפתתה לנסות ולהאיץ בעקבותיהן. למעשה עד לקילומטר ה-36, סלפטר הייתה במקום החמישי. היא חיכתה להזדמנות הנכונה, ראתה את יריבותיה נחלשות וניצלה את המומנטום כדי לתפוס את המקום השלישי. מהנקודה הזו היא ניהלה קרב צמוד מול נזרט וולדו האריתראית שהוכרע בקילומטרים האחרונים.
3 צפייה בגלריה
לונה צ'מטאי סלפטר
לונה צ'מטאי סלפטר
מדליה היסטורית. סלפטר עם דגל ישראל, אתמול
(צילום: AFP)

"הנחיתי את לונה להיות סבלנית עד לקילומטר ה-30 ולא להגיב לכל פריצה אגרסיבית – והפעם היו הרבה כאלו מהרגע הראשון", מספק סלפטר הצצה אל תוכנית הריצה שלהם, "ניסיוני לימד אותי שמרתון מתחיל בסביבות הקילומטר ה-35. לא איבדתי תקווה גם כשנפתח פער בינה לבין ארבע הראשונות. כשראיתי את הפער הזה מצטמצם, הבנתי שהסיכוי למדליה הוא ממשי. זו הייתה מלחמה עד למטר האחרון".
ריצות המרתון באליפות העולם הן לרוב טקטיות ואיטיות יחסית, אך זו של אתמול הייתה מהירה בהרבה מהמקובל. הזמן שקבעה סלפטר 2:20.18 שעות היה מהיר יותר משיא אליפות העולם הקודם של פולה רדקליף הבריטית האגדית. המנצחת בריצה אתמול, גוטיטום גברסילאסי האתיופית שברה את שיא האליפות ביותר משתיים וחצי דקות.
3 צפייה בגלריה
דן סלפטר לונה צ'מטאי סלפטר
דן סלפטר לונה צ'מטאי סלפטר
דן ולונה-צ'מטאי סלפטר. שיעור חשוב
(צילום: טל שחר)
כבר כמה שנים שסלפטר נחשבת לאחת מרצות המרתון הטובות בעולם. ההתפוצצות הגדולה שלה הייתה במרתון טוקיו היוקרתי ב-2020, בו ניצחה בזמן מטורף של 2:17.45 שעות, תוצאה שדירגה אותה בזמנו במקום השישי בכל הזמנים.
באולימפיאדת טוקיו בשנה שעברה לאורך חלקים ארוכים מריצת המרתון נראה היה שהיא שועטת אל עבר מדליה אולימפית ראשונה של ישראל באתלטיקה, אך בסופו של דבר כאבי מחזור אילצו אותה לפרוש ארבעה קילומטרים לפני סיום הריצה. "אולימפיאדת טוקיו הייתה שיעור חשוב מאוד עבורי כמאמן ועבור לונה כספורטאית", אומר סלפטר, "היא התחזקה מזה מאוד מנטלית וגם התבגרה כאתלטית. אתלט טוב יודע לצמוח מחוסר ההצלחות שלו ולא לשקוע. לא סתם שבעה שבועות אחרי טוקיו, היה לנו חשוב שלונה תרוץ במרתון לונדון ותחזיר לעצמה את הביטחון, למרות שמבחינת זמן התאוששות והכנה זה לא היה אידיאלי".
3 צפייה בגלריה
לונה צ'מטאי סלפטר
לונה צ'מטאי סלפטר
סלפטר חוגגת על קו הסיום. "כמאמן לצפות בריצה כזו, זה סיוט"
(צילום: gettyimages)

עולם המרתונים הוא מהעשירים ביותר באתלטיקה הקלה. מדי שנה מתקיימת סדרת המייג'ורס היוקרתית, שישה מרתונים בערים מרכזיות בעולם עם פרסים כספיים שמנים. כך למשל המנצח במרתון בוסטון זוכה ב-150 אלף דולר, בעוד המנצח והמנצחת בסדרה כולה נהנים מבונוס בסך 250,000 דולר. סלפטר אינה זרה לזירת הכרישים הזו, וכבר ניצחה בעבר כאמור במרתון טוקיו הנמנה על סדרת המייג'ורס. מלבד המייג'ורס, ישנם שלל מרתונים נוספים ברחבי העולם, חלקם מעניקים אף הם פרסים יפים, וכמובן אליפות העולם בשנה הבאה בבודפשט והאולימפיאדה בפריז. למרות שלל האפשרויות, לפחות כרגע, סלפטר לא ממהר לסמן מטרות ויעדים. "עוד מוקדם לדעת באיזה מרוצים לונה תשתתף. ניפגש עם הסוכן שלה ונדע מה האפשרויות. הכי חשוב כרגע זה להתאושש ולא למהר ליעד הבא", הוא אומר.
ואיך הגיב בנם, רוי, כששמע על ההישג המרשים של אמא? "הוא חזר לו בשלווה מחבר בקיבוץ ושמע את הבשורה ממני. הוא קפץ משמחה", מספר סלפטר.