אולי היו אלו ההפסדים האחרונים של מכבי חיפה בליגה וההדחה מהגביע שפתחו עבורו מחדש את האופציה לחזור, אולי העדפה עקרונית לאמן בקבוצות – כך או כך, ברק בכר, שלמשך מספר ימים החזיק בתואר "המאמן הבא של נבחרת ישראל", סירב בנימוס. גם הקדנציה הזאת, שכלל לא הייתה, עדיפה על זו של אלון חזן. עצם החיבור (ולו התיאורטי) בין הנבחרת לבכיר המאמנים בישראל, יש בו כדי לכבד את המעמד.
אבל יותר משהנבחרת צריכה שבכר ישקול בחיוב וישיב בשלילה להצעה לאמן אותה, היא זקוקה למישהו שיאמר לה "כן". איש לא יכול להיות מתאים כמו בכר, אבל אפשר להיות מתאים כמעט כמו בכר. רן בן־שמעון, המאמן הנבחר, הוא כזה. ראשית, הוא מתאים לפרופיל שהסירוב של בכר עזר לבסס עוד יותר – הנבחרת היא אולי חלום, אבל היא פחות קוסמת מהמציאות של הקבוצות הגדולות. יאמן אותה רק מי שמשוכנע שהוא לא עשוי לקבל מחר בבוקר טלפון מיענקל'ה שחר, מיץ' גולדהאר או אפילו אלונה ברקת. אליניב ברדה, למשל, לא יחליף את הפועל באר־שבע בנבחרת.
2 צפייה בגלריה
מאמן מ.ס. אשדוד רן בן שמעון
מאמן מ.ס. אשדוד רן בן שמעון
יראה בנבחרת קידום נחשק. בן-שמעון
(צילום: עוז מועלם)
2 צפייה בגלריה
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
מקרב כל היתר, מאמני המעגל השני של הכדורגל הישראלי, שלכודים בחגורת האסטרואידים שבין מ.ס אשדוד להפועל חיפה, בן־שמעון הוא האופציה הטובה ביותר. להבדיל מרוני לוי, שכמוהו מחזיק ברזומה שלא יבזה את התקן, הוא לא מעורר אנטגוניזם ומסוגל להעביר שבוע של אימונים בלי להתנגש בשחקן; בנוסף, הוא כבר התגלח על הקונספט של נבחרת בקפריסין. הוא אמנם נוטה להילחץ ובנבחרת ישראל החיים הם לא חופשה בתאילנד, אבל איך אומרים? אם בן־שמעון היה מושלם, הוא לא היה בנבחרת. במובן מסוים, מינויו של בן שמעון הוא אפילו נכון יותר מזה של בכר. האחרון, מה לעשות, הוא לא בליגה של הנבחרת. בן־שמעון יביט בה בעיניים מצועפות, יראה בה קידום נחשק, פסגת קריירה, ולא פשרה שנעשתה בלית ברירה.
בעיקר, אסור שהמינוי, עם כל ההתרגשות ותחושת ההתחדשות, ישכיח את חוסר הרלוונטיות הנצחי של התפקיד. רק ממדי הפיאסקו של חזן, שחוץ מלהציב את אופיר דודזאדה בשער עשה כל טעות שכתובה ולא כתובה בספר, יצרו את התחושה שלפיה כל מה שצריכה הנבחרת כדי להצליח הוא המאמן הנכון. זה, אפעס, לא נכון. הניהול הקלוקל, האיכות המועטה, דלילות ההגנה – מאמן לא ילמד את ההתאחדות איך לעבוד, הוא לא יכול לזווג הורים בעלי גנים טובים לכדורגל והוא לא ימצא ברחבי המדינה את הבלם הנסתר שאף אחד עדיין לא גילה. הוא יכול, לכל היותר, לא להרוס יותר ממה שהטבע מחייב. זו המשימה של בן־שמעון, ואם יבצע אותה גם זה יהיה בגדר התקדמות.
פורסם לראשונה: 01:30, 07.04.24