לונה-צ'מטאי סלפטר כבר נגעה במדליה אולימפית היסטורית וחסרת תקדים. הרצה הישראלית הייתה בין הרביעייה המובילה עד הק"מ ה-38 הלילה (בין שישי לשבת) בריצת המרתון, אולם אז קרסה והפסיקה לרוץ. את רוב הדרך שנותרה לה עד לקו הסיום - 4 ק"מ - היא עשתה בהליכה וסיימה במקום ה-66 בדירוג הכללי.
טוקיו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
"אני בסדר, מזג האוויר לא היה בעיה בשבילי", סיפרה סלפטר בראיון לערוץ הספורט. "היו לי בעיות בבטן שגרמו לי להפסיק. אני מקבלת את העובדה שנתתי את כל מה שיכולתי לתת. היו לי בעיות שאני לא יכולה לפרט. מה שכן, הייתי חייבת לסיים. כי אם לא - הייתי מרגישה שאני לוזרית. זה לא היה קל, אבל נתתי את הלב. ווינרים לא מוותרים וארגנתי את המחשבות שלי מחדש כדי לחצות את קו הסיום".
7 צפייה בגלריה
סלפטר שותה מים
סלפטר שותה מים
קרסה 4 ק"מ לסיום. סלפטר
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
טיורי על קו הסיום
טיורי על קו הסיום
טיורי על קו הסיום. "עשיתי מה שיכולתי"
(צילום: רויטרס)
מי שסיימה את המרוץ לפני סלפטר הייתה הנציגה הישראלית השנייה, מאור טיורי, שחצתה את קו הסיום במקום ה-48 בזמן של 2:37:52 שעות. "היה קשה לראות את לונה, זה לא היה מחזה נעים", הודתה טיורי בסיום. "אבל אתה חייב לשחרר את זה. הייתי צריכה להתמקד בעצמי. היה נחמד אם זה היה בתנאים יותר טובים. כל אחד מתמודד עם זה בדרך שלו".
"עשיתי מה שיכולתי, ובסוף סיימתי את המרתון. זו לא הייתה המטרה, אבל השרירים נתפסו. החזקתי לעצמי אצבעות שאוכל להמשיך בקצב נורמלי ואני חושבת שעשיתי תוצאה יחסית סבבה. במרוץ שהוא אליפות עולם או אולימפיאדה, זו הריצה הכי טובה שלי עד כה". סלפטר, לעומת זאת, נראתה בסיום המרוץ צועדת עם בעלה ומאמנה, דן סלפטר, כשהיא ממררת בבכי.
7 צפייה בגלריה
סלפטר שותה מים
סלפטר שותה מים
סבלה מכאבי בטן. סלפטר
(צילום: AFP)
איתי מגידי, המנהל ההישגי של איגוד האתלטיקה, הוסיף: "הריצה לא נפגעה בגלל מזג האוויר. ההכנה הייתה טובה, עם פרוטוקול קירור ומה שבסוף פגע בלונה היו כאבי בטן שתקפו, וגרמו לה לעצירה בקילומטר ה-38. זה לא נגמר כמו שצריך. מאור רצה הרבה יותר טוב ממה שתכננו ומקווים שגם הגברים יעשו תחרות טובה".
בכלל, ריצת המרתון הפכה לפארסה גדולה. היא נערכה בעיר סאפורו, כ-800 ק"מ צפונית לטוקיו, אבל החום הכבד והתנאים הבלתי נסבלים גרמו לכך ש-15 רצות פרשו. וזה רק קצה הקרחון. 15 רצות נוספות סיימו בזמן חלש יחסית, רק כדי לא להיות צמודות לאותיות DNF (לא סיימה את המרוץ).
7 צפייה בגלריה
מרתון טוקיו
מרתון טוקיו
מראות קשים לפני ואחרי קו הסיום במרתון
(צילום: gettyimages)
7 צפייה בגלריה
מרתון טוקיו
מרתון טוקיו
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
מרתון טוקיו
מרתון טוקיו
(צילום: רויטרס)
המחזות בסיום - של רצות כמעט מעולפות - לא הפתיעו אף אחד מחובבי האתלטיקה. אמנם הריצה הוקדמה ל-6:00 בבוקר שעון יפן, אבל השמש הייתה בשמיים ועל קו הסיום, כעבור קצת יותר משעתיים, נרשמו 30 מעלות ו-65 אחוזי לחות.
בוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים הודיעו עוד אתמול כי שעת המרתון הוקדמה "בגלל תנאי החום הצפויים. בריאות הספורטאים חשובה ביותר. לאחר שקיבלנו את עצתם של מומחי הרפואה ובדקנו את שאר השיקולים, הוועד האולימפי ואיגוד האתלטיקה קיימו שורת דיונים ואישרו את השינוי בלוח הזמנים". מתברר, שזה לא שינה הרבה. עכשיו נחכה ונראה אם המחזות האלה יחזרו על עצמם מחר במרתון הגברים, שבו ישתתפו שלושה ישראלים - מארו טפרי, גירמה אמרה ואיימרו עלמיה.
פורסם לראשונה: 03:42, 07.08.21