במשך שנים רבות, הכדורגל היה משוחק רק בשבת. זה היה חלק מהמשחק. כדורגל בשבת הוא מסורת אהובה על אנשים רבים ברחבי העולם. זהו יום שבו חברים ובני משפחה מתאספים יחד כדי לראות את הקבוצות האהובות עליהם מתחרות על המגרש. ההתרגשות והאנרגיה של המשחק מוחשית, כאשר האוהדים מריעים לקבוצות שלהם בתשוקה ובהתלהבות. יש יום אחד בשבוע שכבר מזמן נקשר לספורט: שבת. מכדורגל נערים וילדים לליגות הגדולות בעולם, השבת תמיד הייתה יום לכדורגל. אני חושב כי הכדורגל חייב להיות משוחק ביום שבת.
אחת הסיבות מדוע הכדורגל בארץ צריך להיות משוחק בשבת הוא כי מדובר ביום חופש עבור רוב האנשים. יום נוח עבור החיילים שיוצאים לסופ"ש לראות את קבוצתם משחקת, ולדור העתיד לראות משחק בשעה נוחה עם משפחתם.
1 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר ירושלים
אוהדי בית"ר ירושלים
אוהדי בית"ר ירושלים
(צילום: עוז מועלם)
זה מאפשר לאוהדים ללכת לעודד את קבוצתם האהובה במשחקים מבלי לקחת חופש מהעבודה או מהלימודים. משחקים ביום שבת נועדו עבור הדברים האלה. כולנו מודעים לבעיית האלימות ביציעים. משחקים בשעות הצהריים של שבת יכולים לפתור את בעיית האלימות. "זה אפילו פתרון טוב לבעיית האלימות במגרשים: יותר משפחות עם ילדים קטנים, פחות חוליגנים שלא קשורים לענף ובאים לכדורגל רק כדי לפרוק תסכולים", כתב גיא לייבה בטורו. לפני מספר שבועות, במסגרת מחזור הגביע, שיחקה מכבי חיפה בשבת בצהריים.
עוד סיבה המחזקת את טענתי היא כאשר רשתות טלוויזיה רבות משדרות את התוכניות הפופולריות שלהן מספר פעמים במהלך השבוע, מה שמשאיר את יום שבת כיום אידיאלי לשידור משחקי כדורגל, ובכך להגדיל את קהל הטלוויזיה. בנוסף שיחוק כדורגל בשבתות מאפשר לענפי ספורט אחרים לקיים את האירועים שלהם בימים שונים, תוך הימנעות מפגיעה בלוח זמנים שתאפשר לאוהדים להשתתף במספר אירועי ספורט במהלך השבוע. יתרה מכך בכל העולם משחקים כדורגל ביום החופשי - וכך זה צריך להיות גם בישראל.
גם מחלקות הנוער משחקות לרוב בשבת, כדי שההורים יצליחו לראות את הילדים שלהם. דוגמה אישית המתארת זאת: במשפחתי היה לנו בן דוד שהיה משחק כדורגל בקבוצה מקצועית, הוא היה משחק בכל יום שבת בבוקר. במשחקיו היינו הולכים כל המשפחה לפתוח את הבוקר ולעודד אותו עם הכדורגל משובח של קבוצתו, לולא המשחקים לא היו בשבת, לא היה למשפחתי ולי זמן וכוחות לבוא ולעודד אותו.
בניגוד לעמדתי, ישנם אנשים שחושבים כי הכדורגל לא צריך להישחק בשבת. אחד מהם הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ששלח מכתב ליו"ר מנהלת הליגות לכדורגל, ארז כלפון, בו כתב: "מצער מאוד לראות שמבחינתכם קהלים חדשים אינם כוללים את קהל האוהדים שומר השבת והמסורת בישראל. בחרתם להתעלם בצורה בוטה מקהל גדול של שחקנים, ילדים ומשפחות". סמוטריץ' הוסיף כי "הדרת מחצית מהציבור הישראלי מהכדורגל הן כצופים והן כמשתתפים פעילים חייבת להיפסק, מדובר בצעד שאינו דמוקרטי, אינו ספורטיבי ואינו יהודי."
בניגוד לטענה זו, ישנם רוב הטוען כי הכדורגל חייב להישחק בשבת ממספר סיבות. בכל העולם הכדורגל משוחק ביום החופשי של המדינה, מדינתנו לא צריכה להיות שונה ומיוחדת מאחרות. בנוסף עבור דתות אחרות ישנם ימי חופש אחרים, ובמדינתו ישנם ושחקנים ואוהדים מכל הדתות. מה שמייחד את הכדורגל ואת הארץ שלנו. לדוגמה: אף פעם לא הייתה דרישה מהמוסלמים והנוצרים לא לשחק בימי הקודש שלהם. בנוסף על כך ישנם שחקנים שומרי שבת שמשחקים למרות הקושי, דוגמה אישית בנושא היא: חבר ישן שלי משחק כיום בקבוצה מקצועית כאשר הוא שומר שבת וקבוצתו משחקת בשבת. אך הוא עדיין משחק מבלי להפר את מצוות שמירת השבת ככל האפשר. הקבוצה דואגת לו למקום לינה ליד האצטדיון בו הוא עומד לשחק וכך הוא לא צריך לנסוע בשבת ויכול להגיע למגרש כמו כולם. זאת אומרת שישנם פתרונות שאוהדים ושחקנים שומרי שבת יכולים לעשות על מנת לראות ולשחק בשבת.
לסיכום, כדורגל בשבת הוא מסורת אהובה של אנשים רבים ברחבי העולם. תחושת הקהילה, ההתרגשות והאווירה של המשחק הופכים אותו לספורט מרגש ומרתק לצפייה. לא משנה מי משחק, בין אם זה במכללה או בכדורגל מקצועי, כדורגל בשבת הוא יום שמפגיש אנשים כדי להנות מהמשחק שהם אוהבים.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.