נבחרת בלגיה סיימה את דרכה במונדיאל כבר בשלב הבתים ולמעשה אפשר להגיד שדור הזהב ככל הנראה הולך ומתאדה. בעשור האחרון הנבחרת הבלגית יצרה דור זהב חסר תקדים שבו שורה של שחקנים מוכשרים שיצאו לשחק בקבוצות הגדולות של אירופה והביאו את הנבחרת למקום הראשון בדירוג העולמי של פיפ"א.
כל הסיפור התחיל לפני 15 שנה כשבהתאחדות הבלגית הכניסו כמה שינויים בכל מה שקשור לטקטיקה כבר במחלקות הילדים והנוער. בנו מתקנים, הקימו אקדמיות שבהן הילדים יחיו וילמדו מה זה כדורגל ויקבלו כלים שהם הרבה מעבר ללמסור פס או לבעוט לשער. הם למדו בעיקרו 3 דברים חשובים:
1 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת בלגיה מאוכזבים לאחר ההדחה
שחקני נבחרת בלגיה מאוכזבים לאחר ההדחה
שחקני נבחרת בלגיה מאוכזבים לאחר ההדחה
(צילום: EPA)
1. החזקת כדור: על פי התפיסה של הבלגים כל ילד בגיל 6־7 צריך לתרגל באימונים להחזיק כמה שיותר בכדור במטרה להגיע לכמה שיותר מצבי הבקעה מבלי לקבל הוראות מהמאמן שלו, ואיך לדעת להיות ברגע הנכון ובזמן הנכון על מנת להגיע לבעיטה לשער. בכך הילד לומד לפתח את יכולת הכדרור שלו, השליטה בכדור והיכולת לשלב את החברים שלו בהתקפת הקבוצה על מנת להבקיע.
2. פיתוח יכולת עמידה של השחקן על המגרש: כחלק מאותה תוכנית בבלגיה גילו חשיבות גם לגיל של השחקן כי כמו שילד מתפתח ככה גם התכונית אימונים של, וכדי להשתפר צריך לדעת להפעיל את המוח ברגע הנכון ובזמן הנכון. הדוגמה הכי טובה היא היכולת להבין סיטואציות ובכל מה שקורה על הדשא בכל רגע נתון, ככה הילד לומד לקבל החלטות לבד, יותר ליזום פעולות וגם לשתף את החברים שלו בנעשה על המגרש ולייצר דינמיות.
3. שיפור הכוח המנטלי והפיזי: שינוי נוסף זה הביא לכך שבכמעט כל האימון עובדים יותר על הכוח הפיזי במטרה להיות יותר גמישים וזריזים, ראשונים לכל כדור במסירה או בגובה.במובן המנטלי לומדים איך להגיב נכון לכל סיטואציה במגרש.
לאחר שהכינו את התוכנית העבודה הלכו לנבחרות הצעירות על מנת להתחיל את השינוי הנדרש וכך היה. תוכנית זאת וכל המאפיינים שלה יצרו לבלגיה דור זהב שבעשור האחרון אמנם לא זכה בתארים, אבל הגיע להישגים יפים.
ארבע שנים חלפו ופתאום אנחנו רואים נבחרת אחרת – כבויה, עייפה, שבעה שעושה טובה שעולה למגרש עם סגל יחסית מבוגר. אין כוכבים שיהוו דור המשך ואם בלגיה לא תטפח שחקנים שיוכלו לספק את הסחורה המצב רק ילך ויחמיר. בלגיה עלולה לחזור להיות אותה נבחרת בינונית פלוס כמו שהיתה לפני 20 שנה, ולכן למאמן רוברטו מרטינס יש משימה לקחת את ילדי שנות האלפיים, לעבוד איתם קשה באימונים ולהצעיד אותם קדימה בדרך להיות אותה נבחרת על שהכרנו.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.