ברצלונה של צ'אבי מרגשת אותי כחובב כדורגל, פשוט כך. פסימיסטים - ראו הוזהרתם, זה עומד להיות טור אופטימי מאוד.
אפשר לכתוב סדרת כתבות על התקדמות הכדורגל בעשרים השנים האחרונות, אך כאן, בדיבור על בארסה, אתמקד בשנים של פפ. התקופה של גווארדיולה בבארסה ומימוש תפיסת הכדורגל של המועדון הקטלאני, הכריעה למעשה את הכיוון אליו הלך הכדורגל העולמי. אלו היו שנים בהן התפישה הטקטית והתכליתית עמדה מול התפיסה של היצירה והכישרון - מוריניו מול גווארדיולה, הגדולים והאתלטים נגד הקטנים והזריזים.

1 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
צ'אבי
(צילום: AFP)

מי שהכתיר את המנצח היה סר אלכס פרגוסון, שאמר על הכדורגל של פפ שהוא מושלם מיד אחרי גמר הצ'מפיונס בו נותר חסר אונים מול הטיקי-טקה. משם גווארדיולה כבר עבר לבאיירן כדי ללמד את הגרמנים את השיטה, ודור של מאמנים מקומיים שיכלל אותה ומוביל את העולם יחד איתו.
אך בברצלונה שינו כיוון. השינוי התרחש לאט, לא מתוך כוונה רעה, פשוט כניעה לכוחות השוק והכסף. ברצלונה של העידן שאחרי פפ הלכה על מיצוי המותג, ניפוח המסחור עד התשת השחקנים ואובדן החיבור לשורש. לה מאסיה, מחלקת הנוער של המועדון, התחילה להשאיל יותר צעירים לקבוצות אחרות במקום להעלותם לקבוצה הבוגרת, שהייתה עסוקה בלהביא כוכבים שישחקו ליד מסי וימשכו את עגלת המותג. הדרך עליה עמלו קרויף ויורשיו, הסגנון של בארסה מהילדים ועד לבוגרים, נקטעה.
חלפו השנים, עם ירידת יכולת איטית ומיעוט תארים משמעותיים, והבחירות לנשיאות הקבוצה בשנה שעברה חשפו את הבור התקציבי של הנשיא הקודם. מעט אירוני, אך ז'ואן לאפורטה נבחר כדי להחזיר את בארסה לדרך הקטלאנית-הולנדית שלה, אך גם הוא לא ציפה שזה יהיה כל כך חד, מהיר ומעט כואב עם עזיבת מסי, החובות והמחסור הקשה במזומנים לרכש. אך בעיניי זהו המצב והטיימינג המושלמים לכניסת צ'אבי והתחלת הדרך חזרה למסלול. כמו שגווארדיולה המשיך ישירות את קרויף, כך צ'אבי ששיחק תחתיו ימשיך ישירות את פפ, והוא יעשה זאת עם אמונה יוקדת בדרך.
צ'אבי לא יודה בכך, אך עזיבת מסי היא המאפשרת לו לחזור לדרך באופן מלא. גווארדיולה עם צ'אבי כשחקן ידע להתגבר על החסרונות של מסי (בעיקר בתמיכה בהגנה) ולשחק את הסגנון של ברצלונה סביבו. דני אלבס, בוסקטס וצ'אבי היו מכסים לו את הסגירה אחורה ומאפשרים לו את "ההליכה" המפורסמת, זו שהכיר כל מי שראה את משחקי בארסה בקאמפ נואו, שאיפשרה לו את הכוח המתפרץ.
צ'אבי המאמן פטור מכך. לה מאסיה לרשותו והוא בהחלט נראה מוכן לאתגר. היום הוא כבר מבין, לפי הראיונות, שבמשך 6 שנים הדרך של בארסה ננטשה והוא נחוש להחזיר אותה מהר ככל האפשר למסלול. כבר במשחקים הראשונים שלו ניתן לראות מה הוא דורש מהשחקנים וזה הכיף של צפייה בקבוצה היום. זה כמו לראות איך בונים פרארי. טיקי מתחבר לטקה עם תנועה ולחץ באיבוד הכדור, התוצאות פחות חשובות (לא הרבה, רק יורדות למקום השני), השיטה עוברת למקום הראשון בעדיפות.
שלא נתבלבל, עדיין מדובר בבארסה והיא חייבת להיות בצ'מפיונס בעונה הבאה. יש שני כרטיסים לשם בהישג יד - הרביעייה הראשונה או זכייה בליגה האירופית. הייתי אומר שהמקום הרביעי יותר רלוונטי מאשר להסתמך על "הכרעה במשחק אחד", במיוחד כשכרגע חגות סביב המקום הנ"ל בטיס וראיו וייקאנו שיתקשו לנשום את אוויר הפסגות הדליל במשך זמן.
צ'אבי רוצה לחזור לדרך, אך לפי ההתעקשות על קבאני שכנראה יגיע בינואר, הוא רוצה גם גולים של 9 אמיתי, פיניש חד. אין זמן לחלוץ מזויף. אם כשרון ענק כמו פראן טורס יגיע זה שדרוג אמיתי, אנסו פאטי שיחזור מהפציעה ישחרר את דפאי לתפקידי הקיצוני, ויש דור מדהים של כישרונות שכולנו נכיר בקרוב: גאבי על משקל אינייסטה, ניקו החלוץ, ריקי פוץ' על משקל צ'אבי, אבדה הקיצוני המרוקאי שבעיניי הוא כישרון מטורף, ויש עוד ארבעה "מאסיות" לפחות שכבר נכנסים ויוצאים מההרכב. לצ'אבי עדיין יש כאבי ראש: הוא צריך למצוא את הפיקה הבא והכי חשוב את הבוסקטס הבא, אך זה צ'אבי ששיחק לידם ויודע בדיוק לאן לכוון כדי למצוא או לבנות אותם.
בארסה היא מעדן חורף משובח. קחו את הילדים לטיולי הבר מצווה לקאמפ נואו כדי שיראו כדורגל במקום את מסי. לאט לאט, טיקי אחרי טקה, המכונה מקטלוניה תחזור לרגש את כווווולם.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.