אחד הדברים הראשונים שמאוריציו בוסקאליה, מאמנה החדש של הפועל חולון, עשה כשנחת בישראל זה לשאול את אנשי המועדון איפה יש חנות גיטרות באיזור כי הוא רוצה לקנות אחת. באותו רגע הבינו הסגולים כי מדובר באדם מיוחד, בטח מחוץ למגרש.
בחודש שהוא נמצא בארץ הספיק בוסקאליה לבקר בעיר העתיקה בירושלים (ביום חופש היחיד פחות או יותר שנתן לשחקנים, ועל זה בהמשך), לחקור את התרבות המקומית, להתעניין בחגי היהדות, ואף להסתובב ברחבי חולון ביום כיפור כשהוא לבוש בלבן כדי לספוג את האווירה.
7 צפייה בגלריה
מאוריציו בוסקאליה
מאוריציו בוסקאליה
בוסקאליה. מתעניין בישראל
(צילום: הפועל חולון)

הגיע עד לחצי גמר היורוקאפ

בוסקאליה פצח בקריירת באימון שלו עוד במילניום הקודם, אבל רק לפני שבע שנים הפך למאמן בליגה הראשונה באיטליה. הוא מזוהה בעיקר עם טרנטו, אותה הוביל מהליגה הרביעית עד לסרייה א' (בשתי קדנציות שהתפרסו על פני 13 שנים), ואף נבחר למאמן העונה ביורוקאפ ב-2016 אחרי שהעפיל עם קבוצתו עד לחצי גמר המפעל. כמו כן, הוא הגיע עד לגמר הפלייאוף האיטלקי.
לאחר מכן יצא מהבית החם של טרנטו ומונה למאמנה של רג'יו אמיליה בה שיחק באותה תקופה גל מקל. אלא שהוא לא הצליח להמשיך בקו העלייה, קבוצתו סיימה רק במקום ה-12 והוא עזב בתום עונה אחת. התחנה האחרונה שלו לפני חולון הייתה ברשיה, אליה הגיע באמצע העונה הקודמת כשהיא מדורגת במקום הלפני אחרון בליגה, ואיתו היא סיימה בסופו של דבר במקום התשיעי.
בנבחרת הולנד בה הוא מכהן כמאמן מ-2019, בוסקאליה הוכיח את עצמו בגדול כשהעלה את האוראנג' ליורובאסקט 2022, ולאחרונה אף האריך חוזה עד 2023. מדובר בסך הכל בהעפלה השנייה ב-32 השנים האחרונות של ההולנדים לטורניר היבשתי, כשבדרך הפתיעו במוקדמות את קרואטיה וטורקיה. דרך אגב, באליפות אירופה הוגרלו בוסקאליה והולנד לבית המוקדם עם נבחרת ישראל.
7 צפייה בגלריה
גל מקל זניט סנט פטרסבורג
גל מקל זניט סנט פטרסבורג
מקל. שיחק אצל בוסקאליה ברג'יו אמיליה
(צילום: dolomiti energia)

לא היה המועמד המוביל

בוסקאליה לא היה המועמד הראשון של חולון לתפקיד. בקבוצה ציפו שסטפנוס דדאס יישאר וימשיך לעונה שלישית, אך הגעגועים ליוון גרמו לו לעזוב לאא"ק אתונה. מהרגע שהבינו הסגולים כי הרומן עם דדאס הסתיים הם החלו בחיפוש אחר מחליף.
מבול של שמות הגיעו לתיבת המייל של המנכ"ל רועי דבורה מסוכנים מרחבי העולם. בחולון הבינו שכדי לסנן הם צריכים שיהיו להם מספר פילטרים. הראשון היה עניין הגיל - בקבוצה לא רצו מאמן מבוגר מדי וגם לא צעיר, כך שטווח הגילים נע בין 40 ל-60. הדבר הבא שהיה חשוב להנהלה זה שהמאמן יגיע מתרבות דומה לישראל, כלומר איטליה, ספרד ויוון כן, סרביה ורוסיה לא.
לאחר מכן נכנס נושא הניסיון במסגרות האירופיות, כשבקבוצה לא היו מוכנים להתפשר על מישהו שלא אימן באחד מהמפעלים היבשתיים. עוד נושא חשוב היה המומנטום של אותו מאמן - האם הוא בצמיחה או בדמדומי הקריירה, ורק בסוף הגיע הנושא הכספי. לצורך העניין, שם גדול כמו חואן פלאסה, שאימן בעבר את ריאל וז'לגיריס, ירד מהפרק למרות שהיה על השולחן, אך ורק בעקבות הקטע הכספי.
7 צפייה בגלריה
ג'אנמרקו פוצקו
ג'אנמרקו פוצקו
ג'אנמרקו פוצקו
(צילום: ראובן שוורץ)
בסופו של דבר בחולון מצאו את המועמד המתאים להם - ג'יאנמרקו פוצקו האיטלקי, אחד השמות העולים בכדורסל האירופי שעשה שנים נהדרות בססארי. אבל הבעיה הייתה שפוצקו לא היה סגור על עצמו, ובסוף הודיע לחולון כי הוא מעדיף את משרת עוזר המאמן של אטורה מסינה בארמאני מילאנו.
השם הבא אחריו היה זה של בוסקאליה. בשיחת הזום הראשונה בין הצדדים נוצר קליק, האנרגיות היו ממש טובות, בקבוצה הבינו שמדובר בפיגורה, איש נעים, שגם עמד בכל הקריטריונים שהציבו, והחליטו ללכת עליו.

"בסגנון של רמי הדר"

בוסקאליה הוא איש של עבודה קשה. את רוב שעות היום הוא עושה מהמשרד שלו בהיכל טוטו, למרות שהקבוצה בכלל לא מתאמנת שם בעקבות תערוכת ברצלונה שנערכת במקום. באופן כללי הוא לא אוהב לעבוד מהבית, ועושה הפרדה בין החיים באולם לבין מה שקורה לאחר מכן. נכון לעכשיו הוא נמצא לבד בישראל. יש לו בת אחת שלומדת בארצות הברית ותגיע לארץ לחופשת חג המולד. אשתו נשארה באיטליה ותבוא בהמשך לגיחות קצרות.
"מאוד נעים לעבוד איתו, הוא מאוד מכבד ומערכתי, לא לוחץ ועוזר לארגון להגיע למקומות טובים", מספר מנהל הקבוצה, ניר אורון.
7 צפייה בגלריה
מאוריציו בוסקאליה
מאוריציו בוסקאליה
"מאוד מערכתי". בוסקאליה
(צילום: אורן אהרוני)
כמו שבוסקאליה מחויב למקום העבודה שלו, ככה הוא דורש משחקניו להיות מחויבים. כל שחקן צריך להגיע שעה לפני תחילת האימון, ואם זה לא קורה הוא נענש. מאמנה החדש של חולון לא מאמין בקנסות, אז המאחרים (וכמעט אין כאלה עד כה בהכנה) צריכים להזמין לשאר חבריהם פיצות בסיום האימון.
חולון עושה "דאבלים" (שני אימונים ביום) בדרך כלל שלוש פעמים בשבוע מפתיחת ההכנה. אלה דברים שלא רואים בכדורסל הישראלי, והאימונים עצמם רחוקים מלהיות פיקניק. "אם אני צריך להשוות אותו למאמן ישראלי, אז הוא בסגנון של רמי הדר בכל מה שקשור למשמעת וסדר", מציין קפטן חולון, גיא פניני. "הוא מאמן מאוד רציני, שיודע מה הוא רוצה, ומה שהוא רוצה יקרה", מוסיף פניני. "ברור לו מה הדי-אן-איי של הקבוצה ומה הוא רוצה לראות, הוא משדר לנו את זה מהיום הראשון". לפניני וחבריו גם כמעט ולא היו ימי חופש, כשאפשר לספור אותם על כף יד אחת.
הפילוסופיה של בוסקאליה שונה ב-180 מעלות מזו של קודמו בתפקיד, דדאס. אם אצל היווני רוב המשחק היה מושתת על קריאת מצבים, בעיקר איך הגנת היריבה מסודרת וניצול מיס-מאצ'ים, אצל האיטלקי הכל מתחיל בהגנה. "יש לו דברים שהוא מאוד מאמין בהם, בעיקר ההרגלים ההגנתיים", אומר עוזרו עמית שרף. "זה הדגש העיקרי שלו בהכנה לעונה. אצל רוב המאמנים שעבדתי איתם, ההרגלים ההתקפיים היו חשובים יותר, אצלו זה בדיוק להפך וזה מעניין. הוא מתמקד בקבוצתיות ההגנתית, העמדות של השחקנים בכל מצב, עבודת רגליים, דברים מאוד קטנים, שכאילו מתעסקים איתם יותר בגילי נוער, אבל כשאתה עושה את זה בבוגרים זה יוצר דף חלק וכולם יודעים מה עושים בכל מצב, ומה אסור לעשות".
7 צפייה בגלריה
דדאס, מאמן העונה, והגביע
דדאס, מאמן העונה, והגביע
דדאס. עולם אחר
(צילום: ראובן שוורץ)
עוד אומר שרף: "תמיד חשוב למאוריציו שכולם ייראו את הכדור בהגנה, ילחצו, יכסו כמה שיותר שטח, וחשוב לו לחטוף כמה שפחות שלשות. גם הירידה להגנה היא קריטית אצלו. אנחנו מתרגלים את זה בכל אימון".
בוסקאליה ושרף עושים כמעט הכל יחד, ואין יותר מדי משימות ביתיות. את עריכות הווידאו הם מכינים בחדר המאמנים בהיכל בחולון, כאשר הם נפגשים שעות לפני האימונים. יש דגש גדול על הכנה פדנטית של הווידאו כדי שהתדרוכים לשחקנים יהיו כמה שיותר ממוקדים וקצרים, שוב, בניגוד לדדאס שאצלו השחקנים גם יכלו לשבת לפעמים שעה בחדר הווידאו.
למרות שהוא מתרכז בהגנה, גם החשיבה ההתקפית של בוסקאליה שונה מרוב המאמנים בארץ, והוא מביא אותה מהכדורסל האיטלקי. לחולון יש ספר תרגילים שלם, שלא מעט ממנו מורכב מתרגילי קליעה, כפי שהיה ניתן לראות עד כה בהכנה לעונה ובגביע ווינר. שחקנים כמו סטיבן גריי ורפי מנקו הם קריטיים לסגנון ההתקפי של האיטלקי.
7 צפייה בגלריה
עמית שרף
עמית שרף
שרף. "לבוסקאליה חשוב לחטוף כמה שפחות שלשות"
(צילום: ראובן שוורץ)

חדר הלבשה סטרילי

נכון לעכשיו בוסקאליה שומר יחסית על דיסטנס עם השחקנים. אם אצל דדאס ואפילו אצל דן שמיר, שחקן כמו פניני יכול היה לגשת וללחוש משהו באוזן של המאמן, או אפילו מעבר לכך, זה לא המצב עם האיטלקי. "אין בכלל צחוקים, לפחות לא עדיין, הוא מאוד ישר", אומר פניני. "כרגע אנחנו בשלבי למידה אחד של השני. אני מאמין שבסופו של דבר הוא ייפתח ויתייעץ איתי על דברים. מקווה שיהיה בינינו שיח".
אותו דיסטנס או יותר נכון סטריליות חשובה לבוסקאליה גם בחדר ההלבשה. למעט השחקנים והצוות המסייע, המאמן מתעקש על כך שלא ייכנסו לחדר גורמים נוספים, כולל חברי הנהלה ומקרובים. שרף דווקא לא רואה בקטע של הדיסטנס עם השחקנים משהו רע, והבין מבוסקאליה שזה יכול להשתנות, אבל תלוי בכמה דברים: "הוא אמר מפורשות שמי שיעבוד, ייתן את התחת ויקריב, הוא יקשיב לכל מילה שיש לו להגיד".
הערב (21:00) בוסקאליה וחולון פוגשים את הפועל אילת בגביע ווינר. ניצחון יעלה את הסגולים בפעם השנייה ברציפות והשלישית בתולדותיהם לגמר המפעל, מה שיכול להוות ספתח לא רע בכלל עבור האיטלקי בחולוניה.
7 צפייה בגלריה
גיא פניני
גיא פניני
פניני. "אין צחוקים"
(צילום: ראובן שוורץ)