התרסקות השנה

הסוף של קונור מגרגור?
2021 הייתה אמורה להיות השנה של קונור מגרגור – והפכה לסיוט. הכוכב הגדול בתולדות ה-UFC שב לזירה אחרי שנה של היעדרות (ועוד פרישה מפוברקת) וקיבל בינואר קרב מסקרן מול דסטין פורייה על התואר הלא רשמי "הלוחם הטוב בעולם במשקל קל". הסיבה לכך היא שהבוס הגדול דיינה ווייט עדיין קיווה באותו זמן שהאלוף הפורש חביב נורמגומדוב ירשום קאמבק, מה שלא קרה כידוע.
בכל מקרה, זה היה ברור לכולם שהאלוף הבא יגיע מהקרב בין מגרגור לפורייה, אבל קרה דבר מוזר במהלך הקידום שלו – האירי, מלך הטראש-טוק והמלחמה הפסיכולוגית, התנהג כמו דובי חביב מקטיפה והתגלה פתאום כג'נטלמן מנומס. פורייה, שהפסיד לו בעבר וחיפש נקמה, ניצל את העובדה שהאירי "נחמד" והביס אותו בנוקאאוט מדהים בסיבוב השני. אחרי הקרב, מגרגור המושפל עוד החמיא ליריבו על הניצחון הנאה, אבל כשראה את הבדיחות הרבות על חשבונו ברשתות החברתיות הוא חטף עצבים ועל הדרך דרש קרב חוזר.
6 צפייה בגלריה
קונור מגרגור נפצע
קונור מגרגור נפצע
המניה בירידה. קונור מגרגור נפצע בקרב השני מול דסטין פורייה
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
דסטין פורייה מול קונור מגרגור
דסטין פורייה מול קונור מגרגור
הנוקאאוט של פורייה על מגרגור בקרב הראשון
(צילום: רויטרס)
בינתיים, צ'ארלס אוליביירה הוכתר לאלוף החדש בקטגוריה, אבל כל מה שעניין את מגרגור ופורייה זה לחתום את הטרילוגיה ביניהם אחת ולתמיד. רגע לפני שאחד מהם מסתער על החגורה שעברה לידיים חדשות, פורייה העדיף לרפד את החשבון בבנק ולהרוויח סכומים בסדר גודל שרק האירי רגיל אליהם בארגון. לקראת הקרב השלישי והאחרון, החיבוקים והמחמאות כבר התחלפו בגידופים והרבה דם רע. מגרגור והפה הגדול שלו אמנם חזרו לעצמם (או לסורם) מחוץ לזירה, אבל בתוך האוקטגון זה לא היה זה. כדי להוסיף להשפלה, במקום 2,500 צופים בקרב הראשון (בחסות הקורונה), האירי קיבל 20 אלף איש שמילאו את האולם בלאס וגאס וחזו בעוד מפלה של האיש הכי מפורסם בענף.
אמנם הפעם זה לא הסתיים בנוקאאוט, אלא ברגל שבורה בסיבוב הראשון ושיקום של חצי שנה לפחות, אבל אף אחד לא עשה הנחות למגרגור שנראה פתאום מובס וחלש, אפילו לוזר, כשגם נורמגומדוב לא ביזבז הזדמנות ולעג בטוויטר. המאזן שלו בשנים האחרונות מביך – שלושה הפסדים בארבעת הקרבות האחרונים, ובעיקר המניה המקצועית שלו בצניחה. נכון, הוא עדיין הלוחם שמזרים ל-UFC הכי הרבה כסף, אבל המורשת שלו בזירה בסכנה ממשית. למזלו דיינה ווייט מעריץ אותו, לכן קרב שלישי מול נייט דיאז האטרקטיבי (והדועך) נראה כמו הצעד הנכון עבורו. ניפגש בקאמבק הבא.
העקיצה של נורמגומדוב

לוחם השנה

הריצה המושלמת של "הסיוט הניגרי"
לא ייאמן אבל קמארו עוסמאן, האלוף במשקל קל-בינוני ולוחם-על שהפסיד בפעם האחרונה (והיחידה) לפני שמונה שנים, סיים את 2020 עם התווית "משעמם" מרוחה על מצחו. ואפשר להבין את הטענות נגדו: רוב הקרבות שלו היו די משמימים ונגמרו בהחלטת שופטים. גם מחוץ לזירה הוא לא עורר עניין מיוחד, גם לא כשזכה בתואר ב-2019. כשעוסמאן, יליד אוצ'י בניגריה, התחיל את דרכו בענף, כוכב הפוטבול ובן ארצו כריסטיאן אוקויה נתן לו רשות להשתמש בכינוי "הסיוט הניגרי" – והשנה הוא סוף-סוף הצדיק אותו.
בפברואר הוא פגש את חברו לאימונים לשעבר, הברזילאי הנהדר גילברט ברנס, אחד שמכיר אותו מצוין ומסוגל להתמודד עם העוצמות שלו בעמידה ובקרקע. אבל עוסמאן לא התרגש וחיסל אותו עם נוקאאוט טכני בסיבוב השלישי, הופעה מרשימה שלא ראינו ממנו במשך שנים. למרות זאת, זה רק היה המתאבן לאחד הנוקאאוטים הגדולים של השנה.
6 צפייה בגלריה
קמארו עוסמאן מחסל את חורחה מסווידאל
קמארו עוסמאן מחסל את חורחה מסווידאל
הטוב בעולם. קמארו עוסמאן מחסל את חורחה מסווידאל
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
עוסמאן וקובינגטון, רגע אחרי שהקרב נעצר
עוסמאן וקובינגטון, רגע אחרי שהקרב נעצר
עוסמאן וקובינגטון, רגע אחרי שהקרב נעצר
(צילום: AP)
כעבור חודשיים בלבד, הניגרי התייצב לקרב נוסף והפעם מול חורחה מסווידאל הפופולרי. השניים אמנם נפגשו לפני כן, אך הניצחון של עוסמאן בהחלטה הותיר את הצדדים – וגם את האוהדים – עם טעם חמוץ. מי שהופיע לקרב ההוא היה הגרסה המשעממת של עוסמאן, הפעם קיבלנו את "הסיוט הניגרי" בשיאו. דקה בתוך הסיבוב השני, עוסמאן שיגר ימנית הרסנית ללסת של מסווידאל והדהים את כולם. כולם תהו, איפה הבחור הזה הסתתר עד עכשיו?
אחרי כל זה, חיכה לו יריבו הגדול ביותר: קולבי קובינגטון, הלוחם השנוא ב-UFC וגם מפלצת בזירה. עוסמאן כבר ניצח אותו בנוקאאוט ב-2019, אבל רצה לסתום לו את הפה באופן סופי. בתחילת נובמבר הם נפגשו לעיני 20 אלף צופים במדיסון סקוור גארדן ונתנו הצגה אדירה, בסיומה הניגרי חגג שוב עם ניצחון בהחלטת שופטים חד-צדדית, ניצחון שמיצב אותו סופית כלוחם הטוב ביותר בעולם.

קרב השנה

כמו גלדיאטורים בזירה
קבלו נוסחה פשוטה ב-UFC: תשימו את ג'סטין גייצ'י או מייקל צ'נדלר בזירה ותזכו לתמורה מובטחת ומיידית, את הכסף שלכם בטוח לא תדרשו בחזרה. אז מה יקרה כשמפגישים בין השניים? נכון, זיקוקים. וזה בדיוק מה שקרה. האוהדים די ידעו למה לצפות, מדובר בשני לוחמים התקפיים בצורה יוצאת דופן, שתמיד מחפשים את הנוקאאוט וצריך להודות, לא בדיוק מצטיינים בחלק ההגנתי. מכונת הייפ.
על כל אגרוף או בעיטה שתיתן לי, אחזיר מנה כפולה ומכופלת. זו הפילוסופיה, ולכן קיבלנו קרב שהתעלה הרבה מעבר לציפיות. מחסל מול מחסל, גלדיאטור מול גלדיאטור, מי האחרון שיעמוד על הרגליים בסיום 15 הדקות?
6 צפייה בגלריה
ג'סטין גייצ'י (מימין) ומייקל צ'נדלר ראש בראש
ג'סטין גייצ'י (מימין) ומייקל צ'נדלר ראש בראש
ג'סטין גייצ'י (מימין) ומייקל צ'נדלר ראש בראש
(צילום: AP)
המסיכה של צ'נדלר
בקרב עצמו השניים החליפו 450 מכות ביניהם, מספר מטורף, אבל גייצ'י היה מדויק יותר וניצח בהחלטת שופטים אחרי שלושה סיבובים עוצרי נשימה. בשלב מסוים צ'נדלר "הזמין" את יריבו לחבוט בו ושילהב את האוהדים שרצו עוד ועוד מהקרב הברוטלי הזה. לאחר מכן הם התאחדו בבית החולים לתמונת ניצחון וצ'נדלר, שפרצופו התנפח מהמכות העזות, אולץ לעטות על פרצופו מסיכת קרח מיוחדת.

נוקאאוט השנה

המרפק הצ'כי
כבר בקרב השני שלו ב-UFC, ייז'י פרוצ'אזקה הצ'כי הפך למועמד העיקרי לתואר האלוף במשקל קל-כבד, והכל בזכות הנוקאאוט המפחיד על דומיניק רייס. פרוצ'אזקה (29) הגיע מהארגון היפני Rizin, שם כיכב עם סדרת נוקאאוטים מרשימה במיוחד ורצף ניצחונות שעמד על עשרה – רק אחד מהם בהחלטת שופטים. אחרי דומיננטיות אדירה ביפן, הוא החליט להשתדרג ובשנה שעברה פגש את וולקן אוזדמיר הקשוח בבכורה שלו ב-UFC. איך זה נגמר? בנוקאאוט כמובן.
למעשה הוא נלחם פעם אחת בלבד ב-2021, נגד רייס במאי האחרון, אבל זה כל מה שהוא היה צריך כדי להוכיח שמדובר בדבר האמיתי. רק להבהיר: רייס הוא לוחם איכותי שהרשים במיוחד בקרב שלו מול ג'ון ג'ונס, אולי הטוב בכל הזמנים. אבל פרוצ'אזקה, שהיה מעורב בצעירותו בקטטות מאורגנות במסגרת קבוצת הכדורגל אותה אהד, לא התרגש ממנו והתנפל עליו עם אגרופים ובעיטות.
6 צפייה בגלריה
המרפק הקטלני של פרוצ'אזקה לפניו של רייס
המרפק הקטלני של פרוצ'אזקה לפניו של רייס
המרפק הקטלני של פרוצ'אזקה לפניו של רייס
(צילום: גטי אימג'ס)
פרוצ'אזקה שלט והיה מדויק יותר, רייס לא ויתר ואיכשהו הצליח להישאר בעניינים. זה הגיע 32 שניות לסיום הסיבוב השני, והדבר היפה היה גורם ההפתעה: הפולני הנחית מרפק ימני אכזרי לראשו של רייס, הפנה את גבו אליו ומיד תקף עם מרפק שמאלי נוסף שהפיל אותו מיידית לקרקע – נוקאאוט מהדהד. השדרים הגיבו בצעקות השתהות, הצ'כי פשוט צעד למרכז הזירה, הצטלב והביט למעלה. אכן, אלוהים אדירים.
פורסם לראשונה: 08:00, 31.12.21