בעוד פחות ממאה ימים זה קורה – מונדיאל 2022 בקטאר ייצא לדרך, והספירה לאחור החלה! לכבוד כך, הגיע הזמן לחזור 92 שנים אחורה, אל המונדיאל הראשון אי פעם, שהיה שונה לחלוטין מכל מה שאנחנו מכירים היום. הוא היה שונה מבחינת המבנה, כמות הנבחרות וכמות החשיפה שהטורניר הזה קיבל.
מונדיאל 1930 נערך באורוגוואי, עם 13 נבחרות בלבד. לא נערך טורניר מוקדמות למונדיאל הזה, מהסיבה הפשוטה ש־13 הנבחרות האלו היו פחות או יותר היחידות שהסכימו להשתתף. אחת הסיבות לכך היא העובדה שהטורניר הזה היה חדש, והרבה נבחרות לא ראו את הצורך בקיומו.
1 צפייה בגלריה
גביע העולם
גביע העולם
גביע העולם
(צילום: AFP)
אבל הסיבה המרכזית היא שבאותם ימים שחקני הנבחרות באירופה לא התפרנסו רק מהכדורגל. הם עבדו בעבודות אחרות, לדוגמה במפעלים, ולא ממש רצו לקחת חודש הפסקה מהעבודה בשביל לנסוע (או יותר נכון - להפליג) ליבשת אחרת בשביל טורניר חדש, שלא הרבה ייחסו לו חשיבות.
אחת הדוגמאות לפתרונות היצירתיים שמצאו בעולם היא מה שעשתה נבחרת רומניה. מלך רומניה דאג לתת לשחקנים את החופש שלהם, והבטיח שכשהם יחזרו הביתה, עבודתם תישאר, והם לא יפוטרו.
אבל היו לא מעט בעיות עם קיום המונדיאל. קודם כל, זהות הנבחרות שמשתתפות בטורניר. חודשיים לפני תחילת המשחקים אף נבחרת אירופית לא אישרה את השתתפותה שלה, בעיקר בגלל המסע לאורוגוואי, שבאותם ימים התאפשר רק באמצעות הים.
בסופו של דבר הסכימו מספר נבחרות אירופיות להשתתף (ביניהן צרפת, בלגיה ורומניה) ומונדיאל 1930 יצא לדרך!
נערכו בו שני משחקי פתיחה במקביל, הראשון שבהם צרפת נגד מקסיקו. בדקה ה־19 לוסיאן לורן העלה את צרפת ל־0:1, ובכך היה אחראי לשער הראשון אי פעם בתולדות הגביע העולמי. צרפת ניצחה 1:4. במשחק השני, שכאמור התקיים במקביל, ארה"ב הביסה את בלגיה 0:3. בגלל כמות הנבחרות הקטנה בטורניר, משלב הבתים העפילו ישר לחצי הגמר. (לא היה צורך בשמינית או ברבע). בגמר נפגשו שתי נבחרות מדרום אמריקה: אורוגוואי המארחת וארגנטינה. האחרונה התלוננה על יתרון הביתיות של יריבתה וגם על כך שכדור המשחק מיוצר באורוגוואי. באותה תקופה כל כדור היה מעוצב בצורה שונה, עם תחושה שונה, והארגנטינאים רצו להשתמש בכדור שהם רגילים לשחק איתו. לכן, הגיעו להסכם. במחצית הראשונה ישתמשו בכדור הארגנטינאי ובשנייה בכדור האורוגוואי, שאומרים שהיה כבד יותר. המחצית הראשונה הסתיימה כשארגנטינה מובילה 1:2, אבל המארחת עשתה מהפך בדרך ל־2:4 ולזכייה במונדיאל הראשון אי פעם.
קשה לומר מה היה קורה אילו היו מוותרים על הרעיון בזמנו, אבל בזכות כך קיבלנו תענוג וחגיגה ענקית כל 4 שנים. השאר היסטוריה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.