שישה ימים בלבד אחרי הרגע שבו האלופה האולימפית לינוי אשרם רשמה היסטוריה עולמית במשחקים האולימפיים בטוקיו, נערכה אליפות ישראל בהתעמלות אמנותית. ככה זה, אי־אפשר לעצור ולנוח על זרי הדפנה הזהובים, חייבים להמשיך לייצר עוד כישרונות עתידיים שיכבשו פודיומים ברחבי תבל. ההתחלה היא במדרגה הגבוהה על דוכן המנצחים בזירה המקומית, והראשונה לעשות זאת באותה אליפות הייתה עדי כץ (18) ממכבי ת"א.
מי שנעדרה מהתחרות בגלל פציעה הייתה שם מוכר יותר בענף, דריה אטמנוב (16) מהפועל ראשל"צ. אטמנוב, שמודרכת על ידי המאמנת שעבדה עם אשרם, איילת זוסמן, הספיקה לככב באליפות אירופה לנוער ב־2020, שם זכתה בשלוש מדליות: זהב בתרגיל האלות, כסף בחבל וארד בסרט. שנה קודם לכן, תוך כדי נחיתה של אשרם, ניקול זליקמן והנבחרת מאליפות העולם, נזרק לעבר התקשורת שכדאי לשים לב לדריה כי "היא עתידה לעקוף את אשרם בהישגים שלה".
4 צפייה בגלריה
עדי כץ
עדי כץ
עדי כץ
(צילום: רויטרס)
מאז הספיקה אשרם להעלות את הרף עוד יותר גבוה עם זכייה במדליית זהב אולימפית, אבל גם אטמנוב וגם כץ מסומנות כמי שאמורות להיות היורשות שלה ומבחן ראשון לכך אנחנו מקבלים פה קרוב, באליפות אירופה בהתעמלות אמנותית שיצאה אתמול לדרך בת"א עם תחרות הג'וניור (ללא רוסיה ובלארוס שמושעות בגלל המלחמה באוקראינה). עבור השתיים זו תהיה טבילת אש ראשונה כבוגרות באליפות היבשת.

מתחרות על הבכורה

"דריה מוכרת כי היא גדלה בראשון ומסומנת כיורשת של לינוי בגלל איילת זוסמן", הסבירה מנכ"לית איגוד ההתעמלות שרית שנער. "היא גם אלופת אירופה לג'וניור. רק שבעונת התחרויות האחרונה היא הייתה פצועה ועדי כץ היא זו שנסעה כמתעמלת הראשונה. היא עשתה תוצאות לא פחות טובות מדריה ואין לדעת מי משתיהן טובה יותר בשלב זה".
זה אומר שקיים סיכוי גדול ששוב ייצגו את ישראל שתי מתעמלות בקטגוריה האישית במשחקים האולימפיים? "רצוי ששתיהן יהיו בפריז 2024. מה זה רצוי? דרוש! היתרון הוא ששתיהן צעירות מאוד, צמודות ביכולת ויש להן הרבה פוטנציאל. אליפות אירופה בארץ הולכת להיות התחרות הראשונה של שתיהן בזירת הבוגרות והן מתחרות על הבכורה".
4 צפייה בגלריה
דריה אטמאנוב
דריה אטמאנוב
אלופת אירופה לג'וניור. אטמאנוב
(צילום: gettyimages)
אם בעבר איגוד ההתעמלות היה מקום שורץ ריבים בין אגודות, שנער מבקשת להדגיש שבדיוק כמו עם אשרם וזליקמן, גם הפעם כץ ואטמנוב לא מתחרות זו בזו אלא משתפות פעולה. "נכון שהן מאגודות שונות אבל שינינו את המודל. זוסמן היא מאמנת ראשית. אלה סמפולוב, שהיא המאמנת של עדי באגודה, עובדת גם עם דריה. אין צורך לומר שגם עדי עובדת עם איילת. אין יותר פגישה באליפות ישראל וזהו. הן מתאמנות באותו מקום במכון וינגייט, חולקות את אותו החדר בבית הנבחרות ועובדות כנבחרת".
לפני כחודשיים, במסיבת הפרישה הרשמית מספורט תחרותי שערכה אשרם, ישבה אטמנוב ליד חברותיה לנבחרת הקבוצתית וקברה את ראשה בין שתי ידיה הזעירות במבוכה כשנשאלה אם היא הבאה בתור להביא מדליית זהב אולימפית. "לא, אני לא היורשת של לינוי", הצטנעה ונעה באי־נוחות בכיסא, מבינה שהכינוי כבר נדבק אליה. בין המילים שמילמלה בביישנות, סיפרה על אליפות אירופה המתקרבת ועל כך ששם יראו את השוני.
4 צפייה בגלריה
"קשה להגיד מי טובה יותר". ריבקין
"קשה להגיד מי טובה יותר". ריבקין
"קשה להגיד מי טובה יותר". ריבקין
(צילום: אורן אהרוני)
גם נטע ריבקין, מתעמלת העבר שייצגה את ישראל בשלוש אולימפיאדות (בייג'ינג 2008, לונדון 2012 וריו 2016), לא מסכימה שעם חילוף הדורות בענף, אטמנוב היא הספורטאית המובילה שצריך לשים עליה עין. "ראינו בכל הסבבים של הגראנד פרי וגביעי העולם שעדי ודריה חזרו עם מדליות. הן ברמה מאוד גבוהה", הסבירה. "באמת שבשלב הזה קשה להגיד מי טובה יותר. שתיהן חזקות ואפשר לסמן את שתיהן כתקווה למשהו גדול. חד־משמעית שתיהן ברמה של לייצג את ישראל במשחקים האולימפיים. כמו שזה נראה עכשיו, שתיהן אמורות להיות שם".

השראה מאשרם

ואכן, כשבוחנים את הביצועים של השתיים, מוצאים הישגים מרשימים ויופי של פייט שהן נותנות זו לזו ובכלל. רק לפני כשבועיים זכתה כץ במדליית הזהב בקרב־רב בגביע האתגר בפורטוגל. בתחרות זהה שנערכה בספרד בשבוע שלפני היא אמנם לא סיימה על הפודיום, אבל זכתה בכסף באלות.
אטמנוב זכתה בחודש אפריל בגביע העולם באזרבייג'ן בשתי מדליות: זהב בתרגיל האלות וכסף בתרגיל הסרט. חודש לפני כן היא סיימה במקום השני בקרב־רב בגביע העולם ביוון. בגמרים הבודדים בתחרות הזו היא זכתה במדליה בכל אחד מארבעת התרגילים.
באליפות אירופה ללא רוסיה ובלארוס, הן יכולות להיות על הפודיום? ריבקין: "מדובר במעצמות התעמלות שמדורגות קבוע על הפודיום, גם אם לינוי הורידה אותן במדרגה. המדינות החזקות בתחרות האישית מלבד ישראל יהיו בולגריה, איטליה ואוקראינה".
4 צפייה בגלריה
לינוי אשרם
לינוי אשרם
מי תהיה היורשת שלה? אשרם
(צילום: רויטרס)
מי שתלווה את השתיים מרגע היציאה מחדר החימום ועד כמעט הכניסה למשטח תהיה לא אחרת מאשר אשרם, לה יש כעת תפקיד רשמי באיגוד. הספורטאית הגדולה בתולדות ישראל משמשת כרגע כעוזרת מאמנת של זוסמן, והיא תהיה שם לצד כץ ואטמנוב עד לרגע האחרון. מפה ואילך תתחיל המוזיקה שתנגן את פסקול הפרק הראשון בקריירת הבוגרות שלהן. מי יודע, אולי זה יהיה הצעד הראשון שלהן במסע הארוך אל הפודיום בפריז.

פתיחה ברגל ימין

ובינתיים, מתעמלות הג'וניור - התאומות מישל ודניאלה מוניץ, ליאן רונה ואלונה טל פרנקו – פתחו אתמול את האליפות עם מדליית זהב בתחרות בין המדינות, לפני רומניה ובולגריה. ארבען גם עלו לגמרים האישיים, שייערכו היום.
פורסם לראשונה: 10:15, 16.06.22