בעוד כחצי שנה יחגוג אלישע לוי יום הולדת 65, מספר מכובד שגם מעניק לו את תואר מאמן הכדורגל הפעיל הכי מבוגר בליגות הבכירות. זקן השבט עם רזומה שכולל את אימון נבחרת ישראל, זכייה באליפויות עם מכבי חיפה ועלייה לליגת האלופות, כמו גם בניית היסודות לאליפויות של הפועל באר־שבע.
והנה הוא עוזב בתום העונה את הפועל חיפה עם טעם חמוץ, משהו שהשתבש בדרך והגיע לפרידה בלתי־נמנעת. היום לוי מספר שהוא זה שביקש לעזוב: "כבר אחרי חצי גמר הגביע החלטתי שאני עוזב בסיום העונה. הבעלים יואב כץ אמר לי שעוד נדבר אחריו, אבל ההפסד (2:0 למכבי חיפה) גרם לי להחליט שעשיתי את מה שעשיתי בשנה וחצי האחרונות בהפועל חיפה, וזה הזמן שלי לזוז. במצב שנוצר הרגשתי שמיציתי את עצמי במועדון, ולא ממש התייחסתי למה שניסו לטעון במהלך העונה".
6 צפייה בגלריה
אלישע לוי
אלישע לוי
"הרגשתי שמיציתי את עצמי במועדון". אלישע
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
למה אתה מתכוון? "ניסו לצייר תמונה לא נכונה שיש בלגן במועדון, כל פעם ייצרו דיונים מתי מפטרים אותי, מי צריך להחליף אותי. אנשי תקשורת נתנו עצות לבעלים, קראו לפטר אותי כמעט בכל במה. מה שמאוד הרגיז אותי היו אמירות שאיבדתי את חדר ההלבשה. אז אני מודיע לך שבשום מקום שבו אימנתי לא איבדתי חדר הלבשה. אם היה דבר כזה, זו עילה מבחינתי לפטר מאמן. גם הדרבי החיפאי שבו קיבלנו חמישייה, שריסק אותנו ושינה את המגמה של העונה, לא הוביל לאובדן חדר ההלבשה. יואב כץ יהודי חכם, הוא ידע שגם אם היינו פחות טובים בגלל הפציעות, לא איבדנו אחד את השני, ידענו לנהל משברים. קבוצה יכולה להיקלע לתחתית ויש משברים, אנחנו רואים מה קרה למכבי פ"ת או בית"ר ירושלים, החוכמה לדעת לא להסתחרר".
בתור המאמן הוותיק בכדורגל הישראלי לקחת החלטה אמיצה לצאת מהלופ אל הלא נודע של שוק המאמנים. "תמיד קיבלתי ככה החלטות. צריכה להיות לי כמאמן אחריות שליואב יהיה את כל הזמן להתארגן ולא למשוך עד לרגע האחרון. היה לי כיף בהפועל חיפה, צוות מנוסה וטוב שעוזר, בעל בית שאהבתי לעבוד איתו והפועל חיפה צריכה לשמור עליו. אני לא מכיר בעלים כאלו ששורדים פה 18 שנה והוא בלי הכסף הגדול. שמעתי שאוהדים של הפועל חיפה תקפו אותו לפני מספר ימים, זה פשוט לא יכול לקרות".
6 צפייה בגלריה
אלישע לוי
אלישע לוי
"לא כל ההחלטות שקיבלתי היו נכונות". אלישע
(צילום: גיל נחושתן)
כנראה שכבר לא תאמן שוב קבוצה גדולה. "הכל עניין של טיימינג, הייתי במכבי חיפה וזה מועדון שבו הולכים קדימה ולא אחורה, ובכל מקרה קרדיט גדול לברק בכר שמצליח שם. בבאר־שבע עשיתי עונות מצוינות ומכבי ת"א הולכת רק על זרים. אני לא יודע אם עוד אאמן בקבוצה גדולה. לא רואה פחיתות כבוד לעבוד בכל קבוצה, המקצוע שלי הוא מאמן כדורגל".
מאז שעזבת את הנבחרת עברת לאמן בקבוצות קטנות. זה מה שציפית? "לא כל ההחלטות שקיבלתי היו נכונות, אבל אחרי שעזבתי את הנבחרת ידעתי שאני הולך למצב אחר לגמרי. הרבה פעמים אומרים שאחרי נבחרת ישראל מאמן מסיים לעבוד, שאחרי גיל 60 מפסיקים לקבל הצעות, אבל אלו היו סטיגמות שלא פחדתי מהן לרגע".

"כועס על עצמי"

איך אתה מסכם את העונה של הפועל חיפה? "זו השנה השנייה שלי בהפועל חיפה והיא הייתה מטלטלת במיוחד. הגעתי למועדון בשנה שעברה כשהוא בסכנת ירידה מוחשית, עשינו ניצחונות, נשארנו בליגה והמשכנו את המומנטום הזה. הסיבוב הראשון שלנו היה מטורף, היינו חלק מהצמרת העליונה עם דרך וכדורגל מלהיב. היינו המרענן הרשמי של הליגה, המלכים של הכדורגל, שניים רק למכבי חיפה, בנינו סטנדרטים וציפיות, ולכן כמו שהרמנו אותם, כך היה גודל האכזבה. הגיעו הפציעות ששינו את הכל, הכל התהפך אחרי הפגרה. אלון תורג'מן נפצע לחודשיים, סאקו טורה ואז גם לירן סרדל וחנן ממן, וזאת אחרי שלואי טהא וניסו קפילוטו נפצעו. היו לנו המפגשים מול שלושת הגדולות והפסדנו, איבדנו גובה והאנרגיות ירדו".
6 צפייה בגלריה
"הפועל חיפה צריכה לשמור עליו". כץ
"הפועל חיפה צריכה לשמור עליו". כץ
"הפועל חיפה צריכה לשמור עליו". כץ
(צילום: עוז מועלם)
סימנתם מראש את הפלייאוף העליון כמטרה. "סימנו וזה היה בהישג יד. רצינו גם להצליח בגביע, והגענו לחצי הגמר. הסיבה המרכזית לירידה הגדולה שלנו הייתה שלא היה לנו סגל עמוק, וברגע שהגיעו הפציעות כבר לא היינו הפועל חיפה של פתיחת העונה. פה הייתה הטעות הגדולה, שלא הצלחנו להביא שחקנים חדשים בינואר. היינו חייבים לפחות עוד שלושה שחקנים, איתם היינו בפלייאוף העליון בקלות".
מתי התחלת להבין שהעונה בורחת לך מהידיים? "זה קרה בינואר, לא הצלחתי להביא חיזוק בגלל רשת הביטחון ואני כועס על עצמי. תאמין לי שעשיתי הכל מאחורי הקלעים כדי שנוכל להתחזק, אבל אני לא אחד שעושה משהו נגד המערכת, הבנתי שנגזר עלינו המצב".
מול הגדולות לא תיפקדתם. "לא מתקבל על הדעת שלא לקחנו אפילו נקודה אחת במשחקים מול מכבי חיפה, מכבי ת"א והפועל באר־שבע. לא היה לי דבר כזה בקריירה, שישה משחקים בלי נקודה. לא משנה איפה אימנתי, לא היה לי כזה מאזן".
6 צפייה בגלריה
דרבי
דרבי
"החמישייה בדרבי ריסקה אותנו". דוניו כובש ב-1:5 בדצמבר האחרון
(צילום: עוז מועלם)
והכי כואב זו החמישייה בדרבי. "כאמור, זה ריסק אותנו. זו הנקודה שבה הכל השתנה, האווירה השתנתה וכל העונה התהפכה. אם היו לנו תחליפים לפצועים, זה היה נראה אחרת".

"לא אהבתי את נושא הספונסר"

העונה הזו היא כישלון מבחינתך? "אני רואה בעונה הזו חוסר הצלחה, אכזבה. אני גם יודע שהיו כאלו שחיכו לי בפינה. ציירו את זה שעם הסגל הטוב של הפועל חיפה לא עשיתי פלייאוף עליון וזה כישלון, אבל שיהיו הגונים עם עצמם ויראו איזה סגל היה לנו בחצי העונה האחרונה – לא אותה קבוצה".
"אהבתי מאוד את העבודה עם כץ. היה בינינו שיח מכובד כמו ששנינו אוהבים. זה בא לידי ביטוי גם בפרידה, הוא הרי ביקש שאשאר. העונה המאכזבת שעברנו זה משהו שיכול לקרות בכדורגל"
מי חיכה לך בפינה? "אני לא אחד שמרגיש נרדף, תמיד יהיו כאלו שיציירו את התמונה כמו שנוח להם, אבל אין לי מה להתלונן. אני מרגיש אהוד ומוערך. היו מסביב לקבוצה כמה שגרמו לרעשים כמו הסיפור עם הספונסר".
אתה מדבר על צחי נקש, ספונסר שבחר לבקר אותך בצורה נוקבת ברשתות החברתיות ולדרוש את פיטוריך. "לא אהבתי את נושא הספונסר, אבל בינתיים הדברים הסתדרו והוא הבין שטעה. בכל מקרה אני לא נותן לרעשי רקע להפריע לי, זה יצר אולי אווירה פחות טובה בקהל. להפועל חיפה יש את אחד הקהלים הטובים, חיוביים, דעתניים מאוד".
6 צפייה בגלריה
אלישע לוי
אלישע לוי
"אני לא אחד שמרגיש נרדף". אלישע
(צילום: עוז מועלם)
איך הייתה העבודה עם יואב כץ? "אהבתי מאוד את העבודה איתו. היה בינינו שיח מכובד כמו ששנינו אוהבים. זה בא לידי ביטוי גם בפרידה, הוא הרי ביקש שאשאר. העונה המאכזבת שעברנו זה משהו שיכול לקרות בכדורגל".
לסיום, מה אתה חושב על המינויים האחרונים בנבחרת, יוסי בניון מנהל מקצועי ואלון חזן מאמן? "שניהם היו שחקנים שלי, אני חושב שאלו מינויים נכונים. אני תמיד בעד המאמנים בכחול לבן ומאחל לשניהם להצליח בגדול".