קולין קאפרניק (34) כבר ראה הכל בקריירה. כריעת הברך שלו והסירוב לעמוד במהלך השמעת ההמנון האמריקאי במחאה על אלימות שוטרים נגד שחורים אי שם ב-2016 - הפכה אותו בן לילה לאויב האומה. עוד לפני שאותה אומה בכלל ידעה מה אומרות המילים "Black Lives Matter".

הנידוי שלו מה-NFL היה מוחלט, גם אחרי ששחקן הפוטבול הפך לסמל המחאה ולמושא הערצה של לא מעט ספורטאים שחורים ברחבי ארה"ב. צריך לזכור שמדובר היה בכוכב אמיתי, שהוביל את סן פרנסיסקו פורטי ניינרס לסופרבול בפברואר 2013, אבל אפילו הרזומה המרשים, פרסומת מדוברת לנייקי ומחמאות מלברון ג'יימס לא שיכנעו את אחת מ-32 הקבוצות בליגה לתת לו הזדמנות נוספת. עד עכשיו.
5 צפייה בגלריה
קולין קפרניק
קולין קפרניק
יחזור למגרשים? קאפרניק
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
קולין קפרניק
קולין קפרניק
כריעת הברך שהסעירה את כל ארה"ב
(צילום: AP)
קאפרניק מתאמן בשבוע האחרון עם קבוצת לאס וגאס ריידרס. כך מדווחים ב-ESPN. קאפרניק, כאמור, לא שיחק פוטבול כבר שש שנים ומאז משווע לצ'אנס נוסף. הוא הפך לפעיל למען זכויות אדם במשרה מלאה, וכריעת הברך שלו התפשטה לכל הליגות המקצועניות בארה"ב - במיוחד לאחר מותו של ג'ורג' פלויד במאי 2020. ארבע שנים לאחר שקאפרניק עשה זאת לראשונה כמחאה על חוסר צדק חברתי.
צריך להבין את הסיפור המלא. בזמנו עוררה המחאה של קאפרניק מהומה גדולה בארה"ב וביקורות חריפות, שהאשימו אותו בחוסר פטריוטיות. הוא גם עשה זאת בליגת הפוטבול שאוהדיה וראשי הקבוצות בה נחשבים שמרנים הרבה יותר מאשר ב-NBA. מצד שני, כאמור, הוא גם סחף אחריו ספורטאים רבים מענפים שונים שבחרו לבטא באותו האופן את ההתנגדות שלהם לחוסר השוויון והאלימות כלפי שחורים בארה"ב.
5 צפייה בגלריה
קולין קפרניק
קולין קפרניק
סחף אחריו ספורטאים רבים מענפים שונים שבחרו לבטא את ההתנגדות שלהם לחוסר השוויון
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
קולין קפרניק
קולין קפרניק
מנבל לאייקון אמיתי. קאפרניק
(צילום: AP)
מאז מרץ 2017 (אז עזב את סן פרנסיסקו) קאפרניק לא מצא קבוצה ב-NFL שתסכים להחתים אותו. לטענתו, קבוצות פעלו כקנוניה נגדו והחליט לא להעסיק אותו מסיבות פוליטיות בלבד.
על אף שהגישה כלפיו השתנתה לחלוטין והמחאה שלו קיבלה לגיטימיות ציבורית, ועל אף שהנהלת ה-NFL בעצמה עודדה קבוצות לתת לו הזדמנות נוספת - היא לא הגיעה. עד עכשיו, כאשר הריידרס הזמינו אותו לאימוני קדם העונה. ואולי זה לא מקרה. בעלי לאס וגאס, מארק דייויס, כבר אמר ב-2020 שאם בצוות המקצועי ירצו להחתים את קאפרניק הוא "יברך על כך".
אביו של מארק, אל, היה הבעלים הראשון שנתן הזדמנות למאמן אפריקאי-אמריקני ומאמן היספני ב-NFL וכן היה הראשון שמינה אישה לצוות הניהולי. הוא גם היה הראשון שבחר קוורטרבק אפריקאי-אמריקאי בסיבוב הראשון בדראפט.
5 צפייה בגלריה
קולין קפרניק
קולין קפרניק
קולין קאפרניק. מרגיש שהוא עדיין יכול לתרום
(צילום: AP)

"שווה להחתים אותי"

לפני חודש קאפרניק התראיין לפודקאסט בארה"ב ואמר: "הייתי השפעה טובה בכל חדר הלבשה. ב-2016 שחקני קבוצתי בחרו בי לשחקן הכי אהוב ואמיץ. אנשים שמעולם לא פגשו אותי אומרים שנוכחותי בחדר ההלבשה עלולה להיות הסחת דעת, אבל זאת מעולם לא הייתה בעיה בקריירה שלי".
"הליגה השתנתה ביחס שלה לשחקני כמוני והיא יותר מכילה דעות פוליטיות אחרות", הוסיף קאפרניק, "היום כתוב 'חיי שחורים חשובים' על קסדות המשחק ו'שמים סוף לגזענות' על המגרש. החולצה שלי הייתה אחת החולצות הכי נמכרות ב-2016, והשווי של נייקי עלה אחרי שעשתה איתי הסכם חסות. אז מבחינה עסקית, שווה להחתים אותי. אני שומר על כושר, מתעורר כל יום בחמש בבוקר ומתאמן שש פעמים בשבוע כדי להיות מוכן לכל קבוצה שתרצה אותי.
"מבחינה מקצועית, אני רוצה שייתנו לי הזדמנות. אם אני לא אהיה טוב מספיק - אז תיפטרו ממני. זה ממש בסדר. אבל קודם כל תנו לי הזדמנות להוכיח לכם שאני יכול לשחק. אני רוצה לזכות באליפות וחושב שאני יכול להוביל קבוצה, אבל אין לי בעיה גם להיות קוורטרבק מחליף".