בסוף שנות ה-60 בבואנוס איירס, הקים הזמר והגיטריסט האגדי לואיס אלברטו ספינטה את להקת "אלמנדרה", שאלבום הבכורה שלה, הנושא את שם הלהקה, היה פורץ דרך ששינה את עולם הרוק בארגנטינה. בשיר אלמותי מאותו אלבום, "Muchacha (ojos de papel)", שר ספינטה על מושא אהבתו ועל הפחד שתשאיר אותו לבד. בשבוע שעבר, מושא אהבתם של אוהדי ריבר פלייט, המאמן מרסלו גז'ארדו, האיש ששינה את פני הכדורגל בארגנטינה במהלך שבע השנים האחרונות, סוף סוף זכה באליפות ראשונה עם המיז'ונריוס. ועכשיו מקנן בהם הפחד שהוא ישאיר אותם לבד, בדרך לכבוש פסגה חדשה.
ב-2014 הצעיד המאמן בעלי פני התינוק את ריבר לזכייה בליברטדורס, קופה סודאמריקנה וברקופה סודאמריקנה. אם נגביל זאת למונחים אירופיים, זה כמו לזכות בליגת האלופות, הליגה האירופית ובסופרקאפ האירופי, כל זאת ב-14 החודשים הראשונים שלו בתפקיד! ויותר מזה, עד אז המיז'ונריוס לא זכו בתואר יבשתי במשך 20 שנה. כיום יש לגז'ארדו 13 תארים כמאמן ריבר, כולל פעמיים אליפות דרום אמריקה, מה שהופך אותו למאמן המעוטר ביותר בתולדות מועדון הפאר מבואנוס איירס. מעל כולן נמצאת כמובן הזכייה בליברטדורס ב-2018, אחרי שבגמר ניצחה ריבר את היריבה המרה והשנואה בוקה ג'וניורס בקרב שלא יישכח לעולם.

1 צפייה בגלריה
מרסלו גז'ארדו
מרסלו גז'ארדו
מרסלו גז'ארדו
(צילום: AFP)

גז'ארדו הוא לא רק קבלן תארים, הוא טקטיקן מבריק וגמיש שמשנה את המערכים והסגנון של קבוצתו ללא הרף, אפילו ברגעים האחרונים לפני שריקת הפתיחה, מה שהופך את ריבר לקבוצה בלתי צפויה ומקשה מאוד על המאמנים שמנגד. מקור ההשראה הגדול ביותר של גז'ארדו הוא לא אחר מאשר מרסלו ביילסה. "ההתקפות המהירות, השימוש באגפים, הלחץ כדי להחזיר את הכדור ברבע המגרש של היריבה" - כך תיאר את המאפיינים שלמד מהגאון האקסצנטרי שהדריך אותו בנבחרת ארגנטינה.
גז'ארדו גאון גם בשינויים טקטיים תוך כדי המשחק. הוא מרגיש את הקצב ושולט בשחקנים שלו בצורה מעוררת התפעלות. כמו שאסאדור יודע מתי הסטייק שלו מגיע למידת העשייה המושלמת, ככה יודע גז'ארדו בדיוק איזה שחקן להכניס למשחק בכדי להכריע את ההתמודדות. "גז'ארדו הוא בפער עצום המאמן ברמה הכי גבוהה שאי פעם אימן אותי. יש לו יכולת פנומנלית לקרוא את המשחק במטרה להשיג את התוצאה הטובה ביותר", אמר הקפטן חאבייר פינולה.
דוגמה בולטת לשליטה הזו הייתה בסופר קלאסיקו העונה. בדקה ה-16 הורחק מגינה של בוקה, מרקוס רוחו. כמו צייד שמריח דם, חש גז'ארדו שהוא חייב להגיב מיידית במטרה להרוג את המשחק עוד לפני הירידה למחצית. בדקה ה-25 הכניס את הקשר חורחה קראסקל במקום החלוץ בראיין סוארס, והסיט את חוליאן אלבארס מכנף ימין לעמדת החלוץ. לקראסקל וגז'ארדו מערכת יחסים מורכבת: הקשר הקולומביאני הוא לא חייל, לא ממושמע טקטית ולא אוהב לרדת להגנה, בניגוד לסוארס האחראי אך המעט איטי. אבל קראסקל תמיד מחפש את השער, ולא סתם מכנים אותו "ניימאר הקולומביאני". המאמן ידע שיחד עם אלבארס הם ילחצו את ההגנה הרעועה של בוקה ללא הרף, וזה בדיוק מה שקרה.
מתי ראיתם מאמן שעושה חילוף כשהוא ביתרון מספרי? ועוד במחצית הראשונה? בדקה ה-83, ביתרון 0:2 הוא עוד הוציא את קראסקל. הקולומביאני קיבל זאת בהבנה ולא נשמעה ממנו מילת ביקורת. זה מראה על שליטה שיש לגז'ארדו בחדר ההלבשה ואיזה כבוד רוחשים לו השחקנים. ריבר ניצחה בסיום 1:2 (היה צריך להיות הרבה יותר), כשאלבארס מבקיע את צמד השערים.
גז'ארדו, ממש כמו המנטור ביילסה, לא סופר את הנורמות המקובלות והולך עם האינסטינקטים שלו עד הסוף. הוא לא רק פורץ דרך על המגרש, אלא גם מחוצה לו. הוא הראשון למנות אישה לצוות האימון של קבוצת כדורגל בליגות הבכירות בדרום אמריקה - חוקרת המוח ד"ר סנדרה רוסי, נוירולוגית שהצטרפה ב-2014 במטרה לעבוד עם השחקנים על הצד המנטלי של המשחק, להתמודד עם החרדות שמביא איתו הלחץ הבלתי פוסק ולהכין אותם למשחקים המכריעים. המטרה היא שהשחקנים ירגישו מספיק משוחררים כדי לקבל את ההחלטה הנכונה ברגעים הקריטיים של המשחק ולא לקפוא במקום. 10 ניצחונות מ-13 גמרים מעידים על ההצלחה הפנומנלית של רוסי בתפקידה.
למרות כל הישגיו, גז'ארדו לא זוכה לכבוד הראוי לו. הסיבה לכך היא שהמוסדות הארכאיים של עולם הכדורגל פשוט לא מתעניינים בנעשה מחוץ לאירופה. פפ גווארדיולה, אחד שמבין דבר או שניים בכדורגל, ביטא זאת במדויק: "מה שגז'ארדו עושה עם ריבר הוא פשוט מדהים, כל שנה פיפ"א בוחרת את שלושת המאמנים הטובים בעולם והוא אף פעם לא מוזכר, אני לא יכול להבין את זה, זה כאילו שום דבר לא קיים מחוץ לאירופה", אמר בראיון לטלוויזיה הארגנטינאית.
בסוף דצמבר גז'ארדו צפוי לסיים את חוזהו במועדון, ובראיון ל"אולה" אחרי משחק האליפות אפשר היה לזהות ניחוח של פרידה באוויר: "אני יודע שזאת צפויה להיות ההחלטה הכי קשה שאקבל בחיי", אמר המאמן בן ה-45 כשנשאל לגבי עתידו. "נתתי את כל כולי למועדון הזה, וזאת הפעם הראשונה שלי בשבע שנים פה שאני מרגיש שהמסע שלי עם ריבר עומד להיגמר".
בסופו של דבר, להקת "אלמנדרה" התפרקה אחרי שלואיס ספינטה בחר להמשיך לאתגרים מוזיקליים חדשים ולשנות את הסאונד של הרוק הדרום אמריקאי. עכשיו זה הזמן של מרסלו גז'ארדו, כוכב הרוק של הכדורגל הארגנטינאי, להמציא את עצמו מחדש על הבמה הגדולה באירופה. ולנו יישארו הזיכרונות משבע שנים מסעירות של כדורגל מלא בתשוקה, אינטליגנציה וסקס אפיל.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.