רגע אחרי גמר גביע הטוטו (או בשמו הלא רשמי, "גביע השוקו"), הגיע הזמן לדבר על הגביע שבחדר. גביע הטוטו הוא הטורניר השלישי בחשיבותו בכדורגל הישראלי אחרי האליפות וגביע המדינה, אך כידוע, הגביע לא מצליח להתעלות ולסחוף את הקהל הרחב אחריו, וזה ניכר בשיעור הרייטינג הנמוך בטלוויזיה, בשיעור ההגעה הנמוך עוד יותר למגרשים ובהרכבים המשניים בהם הקבוצות משחקות לרוב לאורך הטורניר.
במדינות רבות בעולם, טורניר מסוג גביע הטוטו נקרא "גביע הליגה", league cup ,שכן הוא טורניר פנימי של כל ליגה וליגה בנפרד ומכאן שמו. השאלה המתבקשת: אם בכל העולם הגביע נקרא גביע הליגה, ומצליח אף למלא מגרשים בכל השלבים עד הגמר, למה אצלנו בישראל מתעקשים לקרוא לו גביע הטוטו למרות שהוא גביע ליגה לכל דבר ועניין?!

1 צפייה בגלריה
מכבי ת"א מכבי חיפה גמר גביע הטוטו
מכבי ת"א מכבי חיפה גמר גביע הטוטו
מכבי ת"א זוכה בגביע הטוטו
(צילום: עוז מועלם)

מיתוג בכלל, ומיתוג מפעל הגביע בפרט, בבסיסו הוא תחושת בטן, מחשבה אינסטינקטיבית בלתי נשלטת של קהל כלפי מוצר מסוים. אם רוצים להפוך את גביע הטוטו למוצר נחשק יותר, זה לא מספיק להעניק מענקי דירוג לקבוצות או תמריץ כספי עבור ניצחונות לבעלי הקבוצות, זה לא יביא קהל. אז מה כן? הגיע הזמן להעניק תמריץ תדמיתי לגביע עצמו ולאוהדי הקבוצות שמן הסתם לא מתומרצים ממעניקים כספיים, אלא מאתוס ונרטיב ספורטיבי והישגי של הקבוצה שלהם. תמריץ כזה שיגרום לאוהדים ללכת אחרי זכייה בגביע הליגה עם ראש מורם וחזה מנופח.
בעונת 1984/1985, בה הציגה ההתאחדות טורניר גביע ליגה חדש שבו שיחקו הקבוצות בשתי הליגות הבכירות (לאומית וארצית), כלל לא היה תכנון לקרוא לו גביע הטוטו, אלא שבעונת 1985/1986 החליטה המועצה להסדר ההימורים בספורט לפרוש את חסותה על הגביע בתנאי שייקרא גביע הטוטו, וכך למעשה השתלטה על שמו והוציאה מהגביע את כל הערך הספורטיבי שלשמו הוא נוסד.
מאז, בניסיון להחיות את הגביע ובמאמץ לצקת לתוכו ערך ספורטיבי, פורמט הטורניר שונה פעם אחר פעם עד שבעונת 2018/2019 הוחלט לשנותו שוב ולהפוך אותו לטורניר קדם עונה. מעונת 2020/2021 החלה השיטה הנהוגה עד היום, מצומצמת יותר, המכילה את מסלול אלוף האלופים (העפלה ישירה לחצי הגמר) ומסלול הליגה (העפלה לחצי הגמר דרך הבתים).
כמובן שכל הניסיונות נועדו לכישלון חרוץ, או בשפת הכדורגל, להחמיץ את מסגרת השער. אם אתם, קברניטי הטוטו (מועצת ההימורים של הספורט בישראל), רוצים שהקהל יחלום בלילות על גביע הטוטו כמו שהוא חולם על גביע המדינה, שנו את שם הגביע לאלתר לגביע הליגה או לפחות לגביע הטוטו ליגה. המילה "ליגה" חייבת להיות חלק מהנרטיב של הזכייה בגביע, רק כך נוכל אנחנו האוהדים לשמוח ולהתגאות שזכינו בגביע ספורטיבי (גם אם השלישי בחשיבותו) ולא בגביע מסחרי.
באופן פרדוקסלי, דווקא פה לא מדובר בהימור אלא בזכייה בטוחה של כולם: האוהדים, הקבוצות ומעל כולם הטוטו שיצליח לייצר סוף סוף גביע אטרקטיבי נחשק ומושך קהל תחת חסותו.
הכותב הוא שופט פרסום בארץ ובעולם, כותב ומרצה למיתוג ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך

גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.