איזי שרצקי עובר ימים לא פשוטים. מצבו הבריאותי לא משופר, מס הכנסה דורש מהפועל קריית שמונה לשלם מסים בגובה שלושה מיליון שקלים על השנים 2009 עד 2012, ואם יצטרך להחזיר את הסכום הזה הוא צפוי להידרש לשלם על העשור האחרון עוד יותר מ־10 מיליון שקל. עושה רושם ששרצקי בן ה־74 התעייף וכבר אין לו כוח למלחמות.
שרצקי מבהיר בלהט: "אם אצטרך לשלם את הסכומים האלה אעזוב את קריית שמונה, אני מעדיף לתרום את הכסף לעיר ולא למס הכנסה". בראיון מיוחד הוא מדבר על מצב בריאותו, הסיבה להיעלמות שלו מנוף הכדורגל, פתיחת העונה של קריית שמונה, וגם על נבחרת ישראל ומי אמור לאמן אותה.
4 צפייה בגלריה
איזי שרצקי
איזי שרצקי
איזי שרצקי
(צילום: עוז מועלם)
למי שלא מצוי באותיות הקטנות של דיני מסים ושומות, הנה הסבר קצר על השתלשלות האירועים שהביאו לדרישה הנוכחית של מס הכנסה שמקוממת את שרצקי. במשך שנים, עובדי המועדון – כולל שחקנים ומאמנים – התבקשו להתגורר בעיר או בסביבתה כדי שיוכלו ליהנות מהקלת מס משמעותית (יישוב ספר). עם זאת, במס הכנסה ביקשו לבטל את ההטבה לשחקנים ולמאמנים בטענה כי הקבוצה לא הצליחה להוכיח שהם אכן העבירו את מרכז חייהם לאזור. שרצקי עירער על ההחלטה והנושא הגיע לבית המשפט, שפסק לטובת מס הכנסה.
כעת שרצקי נדרש לשלם רטרואקטיבית סכומים משמעותיים: "זה לא הגיוני. הם לא נתנו לי להציג את העובדה שהשחקנים הם תושבי קריית שמונה", הוא טוען. "הם מדברים על שלושה מיליון שקל שאני צריך לשלם על פרק הזמן של 2009 עד 2012. לא מגיע להם הכסף הזה. מדובר בשחקנים שיש לי אישור תושב שהם באמת גרים בעיר, זה משהו מחויב בחוזה שלהם. אז למה צריך לשלם עליהם מס מלא?! זה לא מובן".
מה תעשה? "ברור שאשלם, אבל לא אשאר בקבוצה. במקום לשלם 20 מיליון שקל בשנה לעיר, אשלם למס הכנסה. אני מעולם לא ברחתי מתשלום מסים. אשאר עד סוף העונה, ואם זה לא יבוטל אני אעזוב ואשחרר את כל השחקנים. שראש העירייה ייקח את הקבוצה. ב־23 שנים שאני בקריית שמונה הבאתי 420 מיליון שקל. 180 מיליון לכדורגל והשאר לבתי תמחוי, תיאטרון, חיילים וכו'. אני לא רוצה להישאר בקריית שמונה".
למה לדעתך אנשי מס הכנסה נזכרו בזה עכשיו? "אין לי תשובה, הם מצאו פראייר שתורם לעיר אז ניצלו את זה".

כשאעזוב, כולם יברחו

פראייר או לא, בשנה האחרונה שרצקי הוריד פרופיל בצורה דרמטית. כשנשאל לפשר העובדה שנעלם לגמרי מקדמת הבמה של הכדורגל הישראלי, הוא עונה בדרכו האופיינית: "כי אני חולה מהכדורגל הזה. אני כבר שנה במלחמות".
4 צפייה בגלריה
עירוני קריית שמונה הפועל רעננה
עירוני קריית שמונה הפועל רעננה
"אני חולה מהכדורגל הזה". שרצקי כשעוד היה מגיע למשחקים
(צילום: אפי שריר)
יש לזה קשר לבעיות הרפואיות שלך? "אני מרגיש יותר טוב, אז זה לא קשור. אני עובר טיפולים יומיומיים, עושה בריכות, אבל הדברים הם מעבר לבריאות. הורגים לי את הבריאות כשמנסים לפגוע בי ובמה שאני עושה".
אתה עדיין אדם משפיע בכדורגל הישראלי? "לא, אין לי את החשק שהיה לי פעם. אני סובל. באים 100 איש למשחק במקום אלפים, למה אני צריך את זה? אני לא נהנה מהכדורגל, טוב שיש לי את הנוער, מהם אני נהנה".
התעייפת? "אני עייף מהכדורגל, אבל עכשיו התעייפתי גם מהעיר הזו, מהעמותות שאני תורם להן כי מחפשים להרע לי. אני נותן את כל מה שיש לי ומקבל בתמורה כלום. מבקשים ממני מה שלא מגיע".
אתה רואה כבר את סוף דרכך בכדורגל? "ברור, אני רואה את זה קרוב מאוד. אני נשאר פה בגלל בית התמחוי ומרפאת השיניים על שם אמי. יש לי הרבה דברים שאני תורם בפרטי ולא דרך חברת 'איתוראן'. אם מס הכנסה לא ייגעו בי אשאר פה כל החיים שלי. זה פרויקט חיי ואי אפשר להגיד שלום ככה. אני 23 שנה חי את העיר הזו, המון פעמים רציתי ללכת, אבל לא עזבתי כי העיר הזו חשובה לי".
חושש מה יהיה בקריית שמונה ביום שתלך? "אני יודע מה יהיה, כולם יברחו. אותי הם פירקו, בושה וחרפה. אני כועס על המדינה. אפשר להגיד שלא הרווחתי אגורה מקריית שמונה. בחיים לא עשיתי כלום בשבילי, רק בשביל העיר הזו".

ביבי, ברקו וחבשי

בוא נדבר כדורגל, הקבוצה פתחה לא טוב את העונה. אתה מודאג? "ברור שהקבוצה לא נראית טוב, נראית גרוע מאוד. אבל יהיה בסדר, אני בטוח שיהיה בסדר".
סומך על עמיר נוסבאום? "סומך עליו. אתערב קצת יותר ויהיה בסדר. אם אני לא נשאר אז לא אכפת לי, גם ככה הקבוצה תגיע לליגה הרביעית".
4 צפייה בגלריה
עמיר נוסבאום
עמיר נוסבאום
"אני סומך עליו". עמיר נוסבאום
(צילום: אורן אהרוני)
אתה עדיין מעורב מקצועית? "לא, אין לי מוטיבציה. הכל עושה המאמן, אני סומך עליו ונראה לי שבעתיד הוא ואנחנו נצליח. אני בכלל לא בא לכדורגל".
את הנבחרת ראית? מה חשבת על זה ששוב פישלו ברגע האחרון? "כרגיל, אין הגנה. הבלם שלי עאיד חבשי יותר טוב מכל מה שיש לרוטנשטיינר בנבחרת – והוא לא לוקח אותו. הנבחרת כושלת, כי מי שמנהל אותה מעל המאמנים לא מבין בכדורגל. הוא מוציא בלם שלישי כשאנחנו בתיקו, זה הגיוני?"
מה לדעתך הפתרון לקידום הכדורגל שלנו? "מאמן ישראלי ועוזר ישראלי, לא מאמן זר. שמונה פעמים היו מאמנים זרים וכלום לא עזר".
את מי היית ממנה למאמן? "איל ברקוביץ' או ברק בכר".
מילה על ערן זהבי. הוא הישראלי הגדול בכל הזמנים? "בהחלט כן. בשבילי גיורא שפיגלר היה לא פחות טוב, אבל זהבי משהו אחר".
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי חוגג ומשתיק את אוהדי סקוטלנד
ערן זהבי חוגג ומשתיק את אוהדי סקוטלנד
"זהבי הגדול בכל הזמנים"
(צילום: AP)
מי תזכה העונה באליפות? "מכבי חיפה, מכבי ת"א או באר־שבע. אצלי לא באים 30 איש למגרש ואצלן 30 אלף, איך אני אהנה מכדורגל?"
בעבר התבטאת בחריפות נגד בנימין נתניהו. אתה מרוצה מהממשלה החדשה? "מרוצה מהשקט, אין מלחמות. אני מאוד מרוצה מהממשלה החדשה. ראש עיריית קריית שמונה אמר לי שהממשלה לא הביאה כסף לעיר כמו שאני הבאתי, אז למה שאני אהיה מרוצה מביבי?! הוא לא נתן לי להדליק משואה ביום העצמאות, אבל הוא נתן לרמי לוי, זה הגיוני? קיבלתי פרס אלון, שזה הרבה יותר מעניין אותי".