רגע לפני הדרבי הגדול בליגת העל בכדורגל בין מכבי להפועל ת"א, הראש שלי חזר למשחקי הדרבי האדירים בין האדומים לצהובים על מגרש הכדורסל. כמעט כל אחד מהמשחקים יצר סיפורים שלו, ובטח שזה נכון לגבי המפגש הסוער שהתקיים לפני 42 שנה, ב־10 בדצמבר 1979. את התוצאה פחות זוכרים – 87:90 למכבי ת"א. למרבה הצער, מה שכן נשאר בתודעה הספורטיבית הישראלית (ואני בכוונה לא משתמש בביטוי "תרבות הספורט") הוא קרב האגרופים בין השחקנים והבלגן על הפרקט. אני זוכר היטב את כל השתלשלות העניינים והסצנות משם, כאילו זה קרה הבוקר.
המהומה הגדולה החלה עם שריקת הסיום. שמואל נחמיאס מהפועל ניגש ללחוץ את ידו של אולסי פרי ממכבי, ש"החזיר" לו בכך שהטיח בפניו את כדור המשחק. נחמיאס לא נשאר חייב וירק לעבר אולסי, שאיבד את הראש והסתער לכיוונו של שחקן הפועל.
2 צפייה בגלריה
הטיח את כדור המשחק בראשו של יריבו. אולסי פרי
הטיח את כדור המשחק בראשו של יריבו. אולסי פרי
הטיח את כדור המשחק בראשו של יריבו. אולסי פרי
(צילום: יוסי רוט)
ארל וויליאמס, חברו של אולסי במכבי, נדלק מיד והצטרף לקטטה (פה ראוי לציין שזו לא הייתה הפעם היחידה בה השניים עוררו מהומות במהלך משחקים וסיומם – זכורה במיוחד ההתפרצות שלהם לעבר אוהדי ריאל בפאביליון במדריד). וויליאמס השכיב את נחמיאס על הפרקט (ושלח אותו לבית החולים), ובינתיים גם פרצו קרבות בין אוהדים משני המחנות שפרצו למשטח, כשחלקם שואגים קריאות גזעניות מכוערות כמו "גויים הביתה, אין לכם מקום כאן". פרי, שכבר היה בדרכו לחדר ההלבשה, ספג חבטה מאחד האוהדים, מה שרק ליבה את האש.
איכשהו, בסופו של דבר הצליחו השוטרים, הסדרנים וחלק מחברי ההנהלה של הקבוצות להכניס בכוח את השחקנים לחדר ההלבשה, ודרשו מהם להישאר שם עד יעבור זעם. והיה זעם – מאות אוהדים הצטופפו ביציאה, מחוץ לשער 9, והמתינו בשיא העצבים לבואם של השחקנים.
2 צפייה בגלריה
הדיווח על התגרה ב"ידיעות אחרונות"
הדיווח על התגרה ב"ידיעות אחרונות"
הדיווח על התגרה ב"ידיעות אחרונות"
(ארכיון ידיעות אחרונות)
ולמרות האזהרות שקיבלו, דווקא אולסי וארל, השניים שגרמו לאחוזים ניכרים מהמהומה, היו הראשונים שיצאו מההיכל. האוהדים התנפלו על השניים במהירות, והמשטרה דאגה להכניס אותם חזרה להיכל באופן מיידי. כאן מגיעה מילה טובה לאגדת הכדורסל הישראלי אברהם חמו, מאמן שגם כיהן כקצין משטרה בדרגת סגן ניצב. חמו נכח במקום, ופשוט לפת בכל כוחו את שני הענקים ודחף אותם למקום מבטחים. הבעיה שלו הייתה דו־צדדית: גם להוציא את השחקנים מתוך הקהל המשולהב, וגם לשכנע את אולסי, שבכלל לא היה מוכן לקבל את ההתערבות בטענה שהוא וחברו ממהרים ורוצים לעזוב.
השלב הבא בערב של חמו היה פתיחה בשיחות שלום בין ראשי שתי הקבוצות, בניסיון לארגן סולחה מיידית. הוא שוחח עם שני היו"רים, שמעון מזרחי וברוך שליין, ואז התפנה לקחת את וויליאמס ופרי בטרמפ לביתם. רק כדי להבין את עוצמת האירוע: לפני ששני השחקנים הורשו להיכנס, שוטרים סרקו את דירותיהם וחיפשו חפצים חשודים. כשהם כבר התפנו ללכת לישון, הקטטות מחוץ להיכל נמשכו אל תוך הלילה.
הדוח החמור של השופטים הביא בהמשך לשורה של דיונים סוערים בוועדת המשמעת. בסופו של דבר ארל ואולסי הורחקו מעשרה משחקים, בעוד נחמיאס ספג הרחקה ל־4 משחקים. והבלגן? עד היום נשאר כאחד האירועים המזוהים ביותר עם הדרבי התל־אביב, בכל ענף שלא יהיה.