באדיבות כאן 11 המשדר הרשמי של מונדיאל 2022
נהרות של מילים נשפכים בעיקר על לאו מסי לאחר הזכייה של ארגנטינה אתמול (ראשון) במונדיאל, ובצדק. אבל בדו קרב הפנדלים בלט - שוב - אמיליאנו מרטינס. שוער אסטון וילה התעלה פעם נוספת, והיה אחראי לאחת מתוך שתי ההחמצות של צרפת (הדף את הפנדל של קינגסלי קומאן) - בדרך להנפה לה מסי - והעולם - כה ציפה. עוד לפני כן, מרטינס סיפק הצלה מדהימה בתוספת הזמן של ההארכה מול רנדל קולו מואני ושמר את חבריו בחיים.
הגמר הגדול בהיסטוריה - ארגנטינה אלופת העולם
כאמור, זו לא הפעם הראשונה שמרטינס מציל את מסי. ב-2021 הוא סידר ל"פרעוש" תואר ראשון בקריירה הבינלאומית בזכות הצגה בחצי גמר הקופה אמריקה (בדרך לזכייה), שם ניצחו 2:3 את קולומביה בדו קרב פנדלים אחרי 1:1 ב-120 דקות עם שלוש הצלות שלו. גם בטורניר בקטאר סחב השוער את האלביסלסטה על גבו עם שתי הצלות מדהימות בשתי הבעיטות הראשונות של ההולנדים ברבע הגמר, ולמעשה הכריע את הקרב כבר אז. לא סתם מסי ניגש בסיום המשחק למרטינס וחיבק אותו ארוכות.
4 צפייה בגלריה
שוער נבחרת ארגנטינה אמיליאנו מרטינס
שוער נבחרת ארגנטינה אמיליאנו מרטינס
מניות רבות בזכייה. אמיליאנו מרטינס
(AFP)
השוער הביע לא אחת את הערצתו ואהבתו למסי, והצהיר במספר הזדמנויות כי יילחם "עד טיפת הדם האחרונה" כדי שקפטן ארגנטינה יזכה להניף סוף סוף את הגביע. "אעשה הכול כדי שלאו מסי יזכה בגביע העולם - אתן את חיי למענו", אמר מרטינס בסיום הניצחון על הולנד, והמשימה אכן הושלמה.
היכולת של מרטינס לאורך כל המונדיאל לא נעלמה מעיני פיפ"א, שבחרה בו לשוער המצטיין של הטורניר. דומיניק ליבאקוביץ' מקרואטיה ויאסין בונו ממרוקו היו מצוינים גם הם ובהחלט היוו תחרות לשוער הארגנטינאי, אך העובדה שארגנטינה הגיעה עד הגמר כנראה היטתה את הכף לטובתו. ההצגה במהלך הגמר עצמו רק היוותה גושפנקה להחלטה הנכונה להעניק לו את הפרס.
עם זאת, יש גם צד שני לעוצמות הרגש שמפגין השוער הארגנטינאי ודוגמה לכך קיבלנו באותו רבע גמר מול הולנד. בסיום אותו משחק הקניט מרטינס ממושכות את שחקני הולנד וצעק לעברם בין השאר "דפקתי אתכם פעמיים", בנוסף לקללות עסיסיות. אחרי המשחק הוא גם סגר חשבונות בעמדת הריאיונות. על השופט מתאוס לאהוס הוא אמר: "הוא הוסיף עשר דקות בלי שום סיבה. הוא נתן להולנד איזה שלוש או ארבע פעמים כדור חופשי מחוץ לרחבה. הוא ממש רצה שהולנד תשווה, זה מה שזה היה. אני מקווה מאוד שהוא לא ישפוט יותר, הוא חסר תועלת". על לואי ואן חאל הוא אמר: "שמעתי מה שהוא אמר 'יש לנו יתרון בפנדלים, ננצח גם נגיע לפנדלים'. אני חושב שהוא צריך לסתום את הפה שלו".
אחרי אותו משחק מרטינס גם סגר חשבונות בעמדת הריאיונות. על השופט מתאוס לאהוס הוא אמר: "הוא הוסיף עשר דקות בלי שום סיבה. הוא נתן להולנד איזה שלוש או ארבע פעמים כדור חופשי מחוץ לרחבה. הוא ממש רצה שהולנד תשווה, זה מה שזה היה. אני מקווה מאוד שהוא לא ישפוט יותר, הוא חסר תועלת". על לואי ואן חאל הוא אמר: "שמעתי מה שהוא אמר 'יש לנו יתרון בפנדלים, ננצח גם נגיע לפנדלים'. אני חושב שהוא צריך לסתום את הפה שלו".
4 צפייה בגלריה
אמיליאנו מרטינס
אמיליאנו מרטינס
מרטינס מסביר לקהל הצרפתי מה הוא חושב עליו, אתמול
(צילום: gettyimages)
אתמול, לאחר שקיבל את פרס השוער המצטיין של הטורניר, השתמש מרטינס בגביע האישי שהוענק לו כדי לעשות תנועה מגונה לעבר המחנה הצרפתי והסביר: "הקהל שלהם שרק לי בוז כל המשחק, יהירות לא עובדת עליי".

לקח את הצ'אנס בשתי ידיים

ההצלחה של מרטינס גם מראה כמה הכדורגל הוא בסופו של דבר גם צירוף נסיבות והרבה מזל. היום זה נראה רחוק, אבל במשך שנים אמיליאנו מרטינס היה שוער ארסנל, שהושאל לקבוצות קטנטנות (אוקספורד יונייטד, שפילד וונסדיי, רות'רהאם, וולבס, חטאפה ורדינג). הוא הגיע לצפון לונדון כבר ב-2010 והעביר שתי עונות בנוער של התותחנים. ב-2019 הוא סיים את ההשאלה האחרונה שלו והפך לשוער השני של ארסנל אחרי ברנד לנו הגרמני. או במילים אחרות: תפקידו היה לצפות מהספסל בשוער הראשון.
4 צפייה בגלריה
שוער ארסנל ברנד לנו מול ניל מופיי חלוץ ברייטון
שוער ארסנל ברנד לנו מול ניל מופיי חלוץ ברייטון
העבירה המכוערת שמופיי ביצע על לנו
(צילום: AP)
ביוני 2020 חלה התפנית החדה, ששינתה את כל העלילה מן הקצה אל הקצה. זה קרה במשחק פרמייר-ליג בין ברייטון לארסנל, בו ניצחה הראשונה 1:2. ניל מופיי הצרפתי, איך לא, ביצע עבירה מכוערת, מסוכנת ודי מכוונת על ברנד לנו. הוא פצע אותו. מי שנקרא אל הדגל היה מרטינס, שלראשונה בקריירה שלו קיבל דקות משמעותיות בקבוצה גדולה. למעשה, בכל שנותיו כמושאל הוא אפילו לא היה שוער ראשון. בהשאלה לחטאפה ב-2017/18 היו לו רק 5 הופעות במשך עונה שלמה, וב-2019 הוא היה השוער הראשון ברדינג מליגת המשנה, אבל רק לחצי עונה.
מרטינס לקח את ההזדמנות בשתי ידיים, רשם 23 הופעות בכל המסגרות, כולל תצוגה מצוינת בגמר הגביע, בו ארסנל ניצחה את צ'לסי. למרות היכולת הנהדרת, לנו חזר לעצמו וזכה מחדש באמון של המאמן מיקל ארטטה ומרטינס נמכר לאסטון וילה. באותה תקופה לא הייתה לו אפילו הופעה אחת בנבחרת ארגנטינה, אבל הוא המשיך ביכולת הנהדרת גם בווילה פארק והשאר היסטוריה.
4 צפייה בגלריה
שוער ארסנל ברנד לנו בא בטענות לניל מופיי חלוץ ברייטון
שוער ארסנל ברנד לנו בא בטענות לניל מופיי חלוץ ברייטון
לנו העצבני בט בטענות כלפי מופיי
(צילום: AP)
פרופסור גייר ז'ורדט הנורבגי, שמתמחה במדעי הספורט ונחשב למומחה לפנדלים, דיבר השנה על היכולת של מרטינס בהדיפות שלהם. "הטכניקה שלו ייחודית ומשלבת הסחת דעת פיזית וגם מניפולציות לא ישירות ומעודנות", הוא סיפר בריאיון ל"סקיי", "יש בזה אומנות מסוימת. מרטינס ברמה אחרת והוא מצליח למצוא את הדרכים המרגיזות האלה כדי להיכנס לראש של הבועטים".
בגיל 30, הקריירה של אמיליאנו מרטינס יכולה בהחלט לנסוק לשחקים לאור הטורניר המצוין שסיפק, וגם בעקבות גרף העלייה שלו - שלא מפסיק להתקדם. אמנם הוא בפרמייר-ליג, אך בקבוצה שנמצאת בחלק התחתון של הטבלה, וסביר להניח שההצעות מקבוצות גדולות יותר יגיעו בקרוב. מבחינת היכולת, מרטינס בהחלט שייך לטופ העולמי, אך בכל הקשור לספורטיביות וכיבוד היריב - הוא עדיין לא שם.