פסימיות שכזו לא זכורה באורוגוואי כבר שנים רבות. לא רק שמצב הנבחרת בכי רע במוקדמות המונדיאל, היא גם תתייצב למבחן הגדול שלה (בין שישי לשבת, 1:00) בהרכב חסר וכשמעמדו של מאמנה הוותיק אוסקר וושינגטון טבארס מעורער מאוד.
אורוגוואי צפויה להיאבק קשות על ההעפלה במוקדמות המונדיאל בדרום אמריקה. היא מדורגת במקום החמישי בלבד, המוליך לפלייאוף, אחרי 12 מחזורים, הפרש השערים שלה שלילי והאוהדים במדינה חוששים שהיא תיעדר מטורניר הגמר לראשונה מאז 2006.
7 צפייה בגלריה
נבחרת אורוגוואי
נבחרת אורוגוואי
שחקני נבחרת אורוגוואי באימון
(צילום: EPA)
אחרי אותו כישלון במוקדמות ב-2006 מונה טבארס לקדנציה שנייה ומאז רשם הצלחות. יחד איתו הגיעה הסלסטה למקום הרביעי בדרום אפריקה 2010, לשמינית הגמר בברזיל 2014 ולרבע הגמר במונדיאל האחרון ברוסיה 2018. מלבד זאת, היא זכתה בקופה אמריקה שנערך בארגנטינה ב-2011.
אלא שהתקופה האחרונה אינה מבשרת טובות. הדור של לואיס סוארס ואדינסון קבאני מתבגר, וגם אם הנבחרת תעלה בסופו של דבר לטורניר הגמר בקטאר 2022 בעזרת השחקנים החדשים שעלו מהנבחרת הצעירה, היא עדיין רחוקה מלהלהיב כפי שעשתה לפני כעשור. גם בקופה אמריקה האחרון שנערך בברזיל היא לא הלהיבה והודחה ברבע הגמר בפנדלים על ידי קולומביה (0:0 במשחק).
7 צפייה בגלריה
לואיס סוארס נבחרת אורוגוואי
לואיס סוארס נבחרת אורוגוואי
לואיס סוארס באימון. "אנשים צריכים לזכור דברים"
(צילום: EPA)
מעמדו של טבארס התערער אחרי התבוסות במוקדמות 3:0 לארגנטינה ו-4:1 לברזיל, שהגיעו אחרי תיקו 0:0 ביתי מאכזב עם קולומביה. מצב בריאותו הדרדר בשנים האחרונות וחלק מהפרשנים סבורים כי הגיע זמנו לפנות את מקומו. לדעתם, מערך ה-4-4-2 הקבוע בו הוא נוקט כבר לא מניב תוצאות, ולראייה הנבחרת הנבחרת ניצחה בארבעה משחקים בלבד במוקדמות וכבשה 18 שערים בלבד ב-17 משחקיה הרשמיים האחרונים. ביקורת נוספת היא על החלטתו לעלות עם שלושה בלמים בתבוסה בארגנטינה.

המחליף של טבארס כבר מוכן

טבארס והשחקנים יתייצבו למבחן הגדול שלהם, כאשר יארחו את ארגנטינה באצטדיון "קמפאון דל סיגלו" (מגרשה הביתי של פניארול) במונטווידאו. לאו מסי, אגב, אמור לפתוח במדי מחזיקת הקופה אמריקה למרות שסבל לאחרונה מפציעה בברכו. ביום שלישי מצפה לאורוגוואים משוכה נוספת מול בוליביה בחוץ, שם יצטרכו להתמודד עם תנאי הגובה בלה פאס.
7 צפייה בגלריה
אוסקר טבארס
אוסקר טבארס
טבארס טוען שהמצב הבריאותי לא משפיע עליו
(צילום: עוז מועלם)
כשהוא בן 74 ומתקשה ללכת ללא עזרת קביים, טוען טבארס בעקשנות שהדבר אינו משפיע על עבודתו. יחד עם זאת, בעקבות הכישלונות האחרונים שקלו בהתאחדות המקומית להיפרד ממנו, כינסו לשם כך ישיבה מיוחדת, אבל החליטו לתת לו הזדמנות נוספת בשני המשחקים הקרובים.
רבים באורוגוואי סבורים שבהתמודדות מול פרגוואי בחוץ ב-27 בינואר כבר ידריך את הנבחרת מאמן אחר, וגם שמו של מחליפו המיועד כבר נשמע בפי כל - דייגו אגירה, מאינטרנסיונל הברזילאית, שהוליך בעבר את פניארול לזכייה בשתי אליפויות המדינה. המצב הטעון הנוכחי, בו ברור לכולם שהמאמן הוותיק יפנה את מקומו אחרי 15 שנה במקרה של הפסדים בשתי המשימות הקרובות, לא מוסיף לאווירה ולא מקל על ההכנות.
7 צפייה בגלריה
דייגו גודין
דייגו גודין
דייגו גודין. הדור הוותיק התבגר
(צילום: EPA)
לדעתו של לואיס סוארס אין מקום לביקורות, מכיוון שאורוגוואי נמצאת נכון לעכשיו מחוץ לארבעת המקומות המוליכים ישירות לטורניר הגמר רק בגלל הפרש שערים. "תמיד יש לאנשים ציפיות והאוהדים במדינה לא רגילים למצב הזה, אבל צריך לזכור דברים כמו התהליך הארוך שעברה הנבחרת הזו עד שנבנתה", הגיב חלוץ אתלטיקו מדריד.
כשסוארס דיבר על זיכרון הוא התכוון לא רק לאי ההעפלה למונדיאל ב-2006, אלא גם לכך שלטורניר ביפן ודרום קוריאה 2002 אורוגוואי העפילה רק דרך הפלייאוף. יש לציין שהיא עשתה את אותו הדבר גם לקראת ברזיל 2014, אז הביסה 0:5 את ירדן בעמאן, אחרי שלא הצליחה לסיים בין ארבע הראשונות ובכך אפשרה למאות אוהדים ישראלים ילידי המדינה לעודד אותה.
7 צפייה בגלריה
אוהדי נבחרת אורוגוואי לואיס סוארס
אוהדי נבחרת אורוגוואי לואיס סוארס
האוהדים מקווים שסוארס יעשה את העבודה
(צילום: EPA)
סוארס התייחס לעימות הקרוב עם חברו מסי: "נהיה חייבים להיות ממושמעים ואסור לנו לבצע טעויות. כשאתה מתמודד מול היריבה בה משחק השחקן הטוב בעולם, פרטים קטנים יכולים לשנות במהרה את הכל וזה מה שקרה לנו בפעם הקודמת. הפסדנו 3:0, אבל השוער שלהם היה מצוין וזה סימן שעשינו משהו טוב. אנחנו יודעים שיש אצלנו מקום לשיפור, אבל גם שהסגל הזה מסוגל להתקדם. עכשיו צריך להראות את זה במגרש ולא לדבר כל כך הרבה".
בלם אתלטיקו מדריד, חוסה מריה חימנס, מתנגד גם הוא לביקורות על טבארס: "אנשים יודעים מה השחקנים חושבים על ה'מאסטרו', הוא גידל 99 אחוז מאיתנו, בשבילי הוא כמו אבא ואלה רגעים קשים ומכוערים. זה קשה למאמן לנהל שלושה משחקים בעשרה ימים, בעיקר בגלל שיש לו מעט מאוד זמן לעבוד ובסופו של דבר זו האחריות שלנו השחקנים".
אם המצב המלחיץ לא מספיק, טבארס יצטרך גם להסתדר ללא תשעה שחקנים פצועים, ובראשם אדינסון קבאני. מלבדו אמורים להיעדר גם פדריקו ואלוורדה, סבסטיאן קואטס, סבסטיאן קאסרס, דארווין סאנצ'ס, מתיאס ויניה, ניקולס דה לה קרוס, ג'ורג'יאן דה ארסקאטה ומסימיליאנו גומס.
7 צפייה בגלריה
אדינסון קבאני
אדינסון קבאני
ייעדר בגלל פציעה. אדינסון קבאני
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
לואיס סוארס מרגיע את מסי
לואיס סוארס מרגיע את מסי
לואיס סוארס ולאו מסי במשחק בין אורוגוואי לארגנטינה שנערך בישראל
(צילום: אורן אהרוני)
למרות המצב הקשה, מעמדו המעורער והידיעה כי אין יותר מקום לטעויות, טבארס אופטימי: "נותרו שישה משחקים במוקדמות ונקדיש את עצמנו לזה עד הסוף. הראש שלנו רק בזה ולא בשום דבר אחר. תוצאות חיוביות מעמידות בסופו של דבר את הדברים במקום. כאשר מגיעות תוצאות רעות יש לכך הדים ואנשים אומרים כל מיני דברים, אבל אני צריך להתעסק בדברים יותר חשובים".
פורסם לראשונה: 19:10, 11.11.21