קצת יותר מקילומטר לפני סיום ריצת המרתון שלה בברלין ביום ראשון, טיגיסט אספה האתיופית קפאה לשנייה אחת להביט על השעון על ידה. 48 אלף משתתפים זינקו למרוץ. אספה המשיכה לעקוף אנשים, כולל גברים שסיימו במקומות גבוהים באולימפיאדות האחרונות. כמו תמיד, שום מאמץ לא ניכר באף אחד מאלפי צעדיה. מזג האוויר היה אידיאלי, הריצה, בכל פרמטר, הייתה מאוד מהירה.
היא שוב הביטה בשעון. המקום הראשון היה כמעט מובטח, חזרה על הניצחון משנה שעברה באותו מקום. ואז אספה קלטה שיש לה עוד בשביל מה לרוץ. שיא העולם של בריג'יד קוסגיי הקנייתית שהושג במרתון שיקגו 2019. אחרי 41 קילומטר, אספה לחצה על דוושת הגז הפנימית שלה, ובספרינט מסחרר שברה את שיא העולם ביותר משתי דקות עם תוצאה של 2:11:53 שעות. וכל זה במרתון השלישי שלה בקריירה.
3 צפייה בגלריה
טיגיסט אספה
טיגיסט אספה
טיגיסט אספה
(צילום: EPA/Filip Singer)
מדובר בזמן מטורף. כשקוסגיי שברה את השיא בשיקגו, אנשים אמרו שמדובר בשיא לא נגיש לאיזה עשור או משהו כזה. כשאספה השיגה את השיא במרתון ברלין ה־49 במספר, היא עשתה זאת כמעט בלי להסגיר שהיא התאמצה בריצה. מרתון ברלין הוא יריית הפתיחה של מרוצי הסתיו: לאיפה בדיוק הולכים, או רצים, מכאן לאחר הריצה המדהימה של אספה?
היא רצה את החצי השני של המרתון מהר יותר מאשר את החצי הראשון, שמה בצל את הזכייה החמישית של אליוד קיפצ'וגה בתחרות (שבר את שיאו של היילה גברסילאסי), והעלתה את השאלה הבאה: האם אספה קרובה להגיע השנה ל־2:08:10, הזמן שנקבע כסטנדרט הכניסה לגברים למרתון במשחקים האולימפיים בפריז בקיץ הבא?

ויש גם סימני שאלה

הריצה של אספה בת ה־26 הייתה עוד נקודה, קצת זוהרת מקודמותיה, ברצף הריצות המדהים וההישגים שנלוו אליהן. מה את עושה בחיים? אני רצה ריצות למרחק בינוני וארוך. ומה קורה לאנשים שרואים אותך רצה? הלסתות שלהם משחקות פינג פונג עם הרצפה. גרף ההתקדמות שלה מטורף: היא התחילה לרוץ לפני 11 שנים 800 מטר. ב־2014 בקושי הצליחה לשבור את מחסום שתי הדקות. שנתיים לאחר מכן כבר השתתפה באולימפיאדה בריו, אבל לא הצליחה לעלות לגמר.
אחרי האולימפיאדה, ב־2018, החליטה לעבור מהמסלול לריצת כביש. נעלי המסמרים גרמו לה לכאבים עצומים בגיד האכילס. את המרתון הראשון שלה במארס 2022 בריאד, ערב־הסעודית, סיימה ב־2:34 שעות. למרתון בברלין כעבור שישה חודשים, הגיעה לאחר שהורידה שמונה קילוגרמים ממשקלה. היא סיימה אותו ב־2:13:37, שתי דקות טוב יותר משיא המסלול. זה היה המרתון השני שלה. גם מי שכבר ראה הכל במרתונים, נשאר המום לחלוטין מהריצה הזו.
3 צפייה בגלריה
טיגיסט אספה
טיגיסט אספה
גרמה ללסתות להישמט
(צילום: ANDERSEN / AFP)
מי שמתחיל עכשיו להעלות בועות חשדניות של סימני שאלה לגבי השיפורים בזמנים (כולל ב־10,000 מטר ובחצי מרתון), עושה את זה בצדק. למנהל של אספה קוראים ג'אני דמדונה. דיאנה קיפיוקי, עוד רצה של דמדונה, איבדה את התואר שבו זכתה במרתון בוסטון 2021 לאחר שנמצאה חיובית בבדיקה סמים. ההפסקה הארוכה שלקחה אספה בין מרתון ברלין בשנה שעברה למרתון ברלין השנה, והתוצאה שהשיגה ביום ראשון, הופכים את התוצאה שלה למאוד חשודה.
מצד שני, דמדונה מצביע על כך שהרצות שלו מחויבות להראות לו כל דבר שהם מכניסות לגוף שלהן, וגם על העובדה שבניגוד לרצות אחרות מאפריקה, אספה מגיעה ממשפחה ממעמד בינוני, ולכן היא לא רצה כשעל כתפיה המשקל של להוציא את משפחתה ממעגל העוני, דבר שגרם לרצות רבות אחרות לרמות. דמדונה תירץ גם את היעדרות אספה ממרתון לונדון 2023 בפציעה. כשנשאל ביום ראשון לגבי מהות ומקום הפציעה, הוא לא ידע מה לענות.
אין פה האשמות. יכול להיות שאספה רצה את המסלול נקייה לחלוטין, אבל ההיסטוריה של האתלטיקה לימדה אותנו ששום דבר לא ממש ברור. איש אפילו לא יודע אם אספה נולדה במארס 1994 כמו שציינו המארגנים בברלין, או דצמבר 1996 כמו שכתוב לה בדרכון.

חן אתלטי מתפרץ

אספה רצה את מאות המטרים האחרונים במהירות משוגעת. בסיום המרתון היא לא נראתה מותשת ודיברה כאילו שסיימה ג'וגינג בפארק. "זו הכל עבודה קשה", התייחסה לשיאה. "אני מקווה מאוד שהריצה והזמן הזה ייתנו השראה לנערות באתיופיה לצאת לרוץ".
3 צפייה בגלריה
טיגיסט אספה
טיגיסט אספה
ההיסטוריה של האתלטיקה לימדה אותנו ששום דבר לא ממש ברור
(צילום: EPA/Filip Singer)
לבסוף, גם הביעה תקווה שפדרציית הריצה האולימפית של אתיופיה תבחר בה כאחת הנציגות של המדינה במשחקים האולימפיים. זו הייתה אמירה שהעידה במקצת על המאמץ שהשקיעה בריצה גם בשמש הלא אופיינית שקפחה בבירה הגרמנית ביום ראשון. אבל זו הייתה אמירה מודעת: בחירות עבר של הפדרציה הוכיחו שיש לאספה ממה לדאוג.
הנשיקה הראשונה שהעניקה אספה בסיום המרתון הייתה לאספלט בשער ברנדנבורג, היא הודתה לאלוהים, הצטלבה, עצרה את השעון שלה ואז נישקה את הנעליים שלה. עם מסילות פחמן מיוחדות וספוג עבה, הן גורמות לרץ לפחות כאב ולריצה יותר מהירה ויעילה. אדידס מיהרה להבליט את הנעליים החדשות שלה בהקשר של השיא. החל מהשבוע הנעליים הללו מככבות על המדפים בחנויות. מחיר התחלתי: 460 אירו.
ביום ראשון אספה הפכה לאתיופית הראשונה, למרות מסורת ארוכה של רצות מהמדינה, ששוברת את השיא העולמי במרתון. הטכנולוגיה והמסלול השטוח של ברלין סייעו לה בשיא המטורף, אבל מי שראה אותה ביום ראשון הבין שיש ספורטאית שנועלת את הנעליים הללו, ואישה שדורכת על המסלול המהיר הזה.