יו"ר הרשות לבקרת תקציבים, רו"ח סיגלית סייג, שלחה בימים האחרונים לבית"ר ירושלים מכתב חריג, שבו היא דורשת הבהרות מיידיות בנוגע לעתיד המועדון ומציבה מספר תנאים שאם לא ימולאו, יופעלו נגדו מספר פעולות.
סייג ציינה במכתב שאם בית"ר לא תציג תחזית לעונה הבאה מגובה בבטוחות ברורות, כולל הורדת צפי ההכנסות ממכירת כרטיסים ומינויים ל־3־2 מיליון שקל, המועדון לא יעבור בבקרה. קבוצות הכדורגל נדרשות בדרך כלל להעמיד את התחזיות והבטוחות עד סוף יולי, אבל במקרה של בית"ר היא נדרשת לעשות זאת כבר במהלך יוני, אחרת תהיה התערבות חיצונית בניהולה השוטף. הרשות יכולה למנות נאמן שינהל את המועדון, כפי שנעשה בא.ס אשדוד מהלאומית, כדי לקבל אינדיקציה אם המועדון צריך ללכת לפירוק.
4 צפייה בגלריה
חוגג ואוחנה
חוגג ואוחנה
אי ודאות במועדון. חוגג ואוחנה
(צילום: עוז מועלם)
במחלקה המשפטית של ההתאחדות בחנו בחודשים האחרונים את האפשרות להעביר את בית"ר מידיו של משה חוגג, שהקפיא את ההשקעה שלו במועדון ולא נמצא בקשר עם אנשיו, למעט הנאמן מטעמו עו"ד יצחק יונגר, אבל בגלל זכות הקניין לא ניתן לשלול ממנו בעלות על רכושו, אלא רק במקרה שכתב החשדות נגד חוגג יהפוך להרשעה, הליך שעשוי לארוך עוד תקופה ארוכה. בכל מקרה, מבחינת ההתאחדות חוגג אינו רלוונטי יותר, וכל ההתנהלות נעשית מול יונגר. תחזית ההכנסות, שתוביל לקביעת תקציב הקבוצה כבר בתוך חודש, תצטרך להגיע מכספי המינהלת, ההתאחדות, ספונסרים וכרטיסים/מינויים, כשהבקרה תבדוק את חוזק הבטוחות ותודיע ליונגר מה היא מקבלת כהכנסה בטוחה. ברשות מעריכים כי מכתב האולטימטום ישמש כמנוף לחץ על אנשי בית"ר, שייאלצו עכשיו לקבל החלטות מהירות.
ההתאחדות והמינהלת סייעו לבית"ר לשרוד, בעזרת דחיית תשלומים ומקדמות שהועברו למועדון, אבל עכשיו מסירים בהתאחדות את הכפפות ומציבים תנאים בלתי מתפשרים כדי למנוע את התסריט של העונה החולפת. הגורמים המנהלים את הכדורגל הישראלי מעריכים כי בית"ר לא תלך לפירוק, אלא תתנהל בתקציב מינימלי או שתמצא רוכש.
4 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
בהתאחדות בחנו את האפשרות להעביר את בית"ר מידיו של חוגג. חסון
(צילום: עוז מועלם)

הבקרה: ההלוואה ממקור כשר

במצבה הנוכחי, כשחוגג לא מזרים כספים והאוהדים הכריזו על חרם כרטיסים, נראה כי בית"ר תעמיד תקציב מינימלי. החובות וההתחייבויות של בית"ר עומדים על 27 מיליון שקל, ועל פי תקנון ההתאחדות היא תצטרך להפריש שליש ממנו לטובת התקציב השוטף בעונה הבאה ובנוסף להציג אישור מהנושים כי ניתן לדחות להם את התשלומים לטווח ארוך יותר. תקציב המינימום למעבר בבקרה הוא כ־11 מיליון שקל, ויחד עם ההפרשה לחובות העבר היא תצטרך להמציא בטוחות ל־20 מיליון שקל לפחות.
אחת הטענות כלפי הבקרה הייתה שבית"ר קיבלה הלוואה בסך 3.5 מיליון שקל ממקור אנונימי שלא נחשף, אבל ברשות אומרים שהם בדקו את מקור הכסף ונמצא שהוא כשר. בנוסף, בבקרה מציינים שבמהלך הדיונים בוועדה להעברת זכויות הניהול בתחילת דרכו במועדון, הוחלט כי חוגג צריך להראות איתנות כלכלית בגובה של 100 מיליון שקל, וחמש דקות לאחר מכן רואה החשבון שלהם העביר להם את האסמכתאות הרשמיות מהבנקים. יתרה מכך, עד לעונה הנוכחית לבית"ר לא היו חובות, כל התשלומים הועברו והיא נחשבה לאחד המועדונים החזקים ביותר בכדורגל הישראלי. אלא שאז הועלו החשדות החמורים כלפי חוגג, שמעבר לכך שלא השקיע יותר במועדון, המשטרה הורידה את השאלטרים בבנקים השונים וחילטה את הונו האישי.
4 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
ימשיך לאמן בעונה הבאה בשכר של 45 אלף שקל לחודש. אבוקסיס
(צילום: עוז מועלם)
הבקרה חילטה מיליוני שקלים מכספו של חוגג, כולל סכום נוסף שהמשטרה איפשרה לאחרונה. ערבויות הביטקוין היו רק תוספת לערבויות, אלא שהן הפכו ללא תקפות
הבקרה חילטה מיליוני שקלים מכספו של חוגג, כולל סכום נוסף שהמשטרה איפשרה לאחרונה. ערבויות הביטקוין היו שוליות ורק תוספת לערבויות שנאספו מראש כמתבקש, אלא שהן הפכו ללא תקפות. גורם ברשות לבקרה אמר: "באותה מידה אם חלילה שחר, גולדהאר או ברקת היו חווים אירוע כלכלי כזה, רשות המסים הייתה חוקרת אותם ומחלטת אוטומטית את הונם, הערבויות לא היו קיימות והצ'קים לא רלוונטיים. אנחנו פועלים על פי פורמט של ניהול סיכונים בעולם, כאשר לא ניתן לגבות ערבויות במאה אחוז".

שתי אופציות לרכישה

בתוך אי־הוודאות במועדון סוכם כי יוסי אבוקסיס ימשיך לאמן בעונה הבאה בשכר של 45 אלף שקל לחודש. השחקנים, כולל בעלי החוזים, לא יודעים מה יהיה עתידם. היו"ר אלי אוחנה צפוי לעזוב אחרי חמש שנים ולא ברור אם המנכ"ל מוני ברוש ימשיך.
4 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר ירושלים
אוהדי בית"ר ירושלים
בקרוב יקבלו רוכש חדש לקבוצתם? אוהדי בית"ר ירושלים
(צילום: עוז מועלם)
יונגר אמר לאנשי הבקרה כי הוא אופטימי לגבי הצבת תקציב לעונה הבאה, וכרגע קיימות שתי אופציות לרכישת המועדון: איש עסקים ישראלי אוהד בית"ר וחברה מארה"ב שמתמחה ברכישת מועדונים. לרוכשים הובהר כי עליהם לקחת על עצמם את החובות וההתחייבויות בסך 27 מיליון שקל, דבר שמוסכם על ידם, אבל סלע המחלוקת הוא הלוואת הבעלים בסך 34 מיליון שקל, כאשר חוגג דורש להחזיר רק 11 מיליון מהם. החברה האמריקאית מבצעת בדיקה על בית"ר לטובת מספר אנשי עסקים זרים והבטיחה תשובה בתוך עשרה ימים.