תקדים היסטורי בבריכה: התאחדות השחייה הבינ"ל (FINA) החליטה אתמול (ראשון) לאסור על ספורטאיות טרנסג'נדריות מלהשתתף ב"תחרויות עילית לנשים" ותיצור עבורן קטגוריה חדשה - "פתוחה" - בה יוכלו בלבד להתחרות.
ההחלטה הדרמטית התקבלה בהצבעה על-ידי 152 התאחדויות השחייה השונות ברחבי העולם, שנציגיהן נמצאים בימים אלה באליפות העולם בבודפשט. 71 אחוז הצביעו על איסור השתתפות טרנסג'נדריות בתחרויות נשים, נושא שעלה בחודשים האחרונים לסדר היום בעקבות סיפורה של ליה תומאס, שחיינית שעברה הליך להתאמה מגדרית, שברה שיאים בסיטונאות ולא השאירה ליריבותיה בליגת המכללות סיכוי.
4 צפייה בגלריה
ליה תומאס
ליה תומאס
החלטה דרמטית. תומאס בפעולה
(צילום: AFP)
על-פי המדיניות החדשה, טרנסג'נדרית תחויב לסיים את הליך ההתאמה המגדרית שלה עד גיל 12 (שלב טאנר, המסמן את תחילת ההתפתחות הגופנית שלה) כדי שתוכל להתחרות בתחרויות של נשים. "זה לא אומר שאנחנו נעודד אנשים לעשות את המעבר הזה לפני גיל 12", אמר דובר התאחדות השחייה הבינ"ל, חוסיין אל-מוסאלם, "אלא שאם יעשו את זה אחר כך, יהיה להן יתרון לא הוגן על היריבות שלהן".
"עלינו להגן על זכויות הספורטאים שלנו להתחרות, אך גם ליצור סביבה הוגנת, במיוחד בקטגוריית הנשים", המשיך אל-מוסאלם. "התאחדות השחייה הבינ"ל תמיד תקבל בברכה כל ספורטאי או ספורטאית. יצירת קטגוריה 'פתוחה' תביא לכך שלכל אחד תהיה הזדמנות להתחרות ברמה הגבוהה".
4 צפייה בגלריה
ליה תומאס
ליה תומאס
הנושא עלה בחודשים האחרונים לסדר היום בארה"ב ועורר סערה
(צילום: AP)
ההחלטה הזו הפכה את התאחדות השחייה לגוף האולימפי השני בלבד, אחרי הראגבי, להנהיג איסור על השתתפות טרנסג'נדריות על "רקע מדעי". רוב ענפי הספורט האחרים, כמו אתלטיקה לדוגמא, השתמשו במגבלות הטסטוסטרון, כבסיס לאפשר לנשים טרנסיות להתחרות בקטגוריית הנשים.
עם פרסום ההחלטה הבוקר, הנושא עורר סערה עולמית, בעיקר בקרב ארגוני הלהט"ב. אן ליברמן, יו"ר "ATHLETE ALLY", ארגון ללא מטרות רווח התומך בספורטאים הלהט"בים, טענה כי "המדיניות החדשה מפלה, מזיקה ולא מדעית כלל. היא לא עולה בקנה אחד בכל הקשור להוגנות ואי אפליה על בסיס מגדרי".
לגבי האפשרות שאותן טרנסג'נדריות ישתתפו במקצים "פתוחים", אמרה ליברמן: "אף אחד לא יודע איך זה יעבוד. רק מחר, אם בכלל, ידונו בזה".
ד"ר אלריזה חמידיאן ג'הרומי, מנהלת המרכז לכירורגיה בבית החולים טמפל, הוסיפה: "מאיפה בהתאחדות השחייה העולמית הגיעו לגיל 12? זה נראה משהו שרירותי. עבור כל אדם גיל ההתבגרות הוא שונה".
שחייניות ברחבי העולם תמכו במהלך. אחת מהן היא האלופה האולימפית מלונדון וטוקיו, קייט קמבל האוסטרלית. "אני מודעת לכך שהמעשים והמילים שלי יכעיסו אנשים מסוימים, אבל עלינו לקיים את אבן היסוד של הספורט וזה הגינות. כואב לי שהחלק שלי בתפקיד עלול לפגוע בקבילה שגם ככה נמצאת בשוליים".

"לא טוב לספורט הנשים"

האמת, ההחלטה של התאחדות השחייה הבינ"ל הגיעה בעקבות שחיינית אחת, ליה תומאס, שהסעירה את הענף, בעיקר בארה"ב. עד לפני מספר חודשים איש לא הכיר אותה, אבל אז היא קבעה שורה של זמנים מצוינים במגוון מרחקים בסגנון חופשי, והפכה מיד לפנים של אחד מתפוחי האדמה הלוהטים ביותר במלחמת התרבות האינסופית באמריקה: השתתפותן של נשים טרנסג'נדריות בתחרויות ספורט נשים.
4 צפייה בגלריה
ליה תומאס
ליה תומאס
הפכה לשנואה במכללה שלה. תומאס
(צילום: AP)
16 מ-40 חברי נבחרת השחייה של פן סטייט שלחו מכתב אנונימי ל-NCAA, שבו מתחו ביקורת על מה שהם רואים כ"יתרון הבלתי הוגן" של תומאס. "אנחנו תומכים במעבר המגדרי שלה מחוץ לבריכה, אבל לא בתוכה", כתבו. בתגובה, חתמו יותר מ-300 שחייני הווה ועבר על מכתב פתוח התומך בהשתתפותה של תומאס בתחרויות.
גם ראשי פן סטייט פירסמו הודעות תמיכה בתומאס, אבל הורים של כמה שחייניות אחרות בנבחרת כתבו מכתב לבית הספר כי מדובר ב"איום ישיר על ספורטאיות בכל ענף ספורט". אחת האמהות האנונימיות אמרה ל"וושינגטון פוסט": "כל מה שאתה מצפה לו זה סיכוי הוגן. לבנות שלנו אין סיכוי השנה, הן מתאמנות קשה אבל יודעות שלא יוכלו לנצח את ליה".
4 צפייה בגלריה
הייתה דווקא נגד תומאס. קייטלין ג'נר
הייתה דווקא נגד תומאס. קייטלין ג'נר
הייתה דווקא נגד תומאס. קייטלין ג'נר
(צילום: AFP)
ב-30 מדינות בארה"ב הוצגו עד היום הצעות חוק שיאסרו על נשים טרנסיות להתחרות בענפי ספורט. בחמש מהן - ארקנסו, מיסיסיפי, טנסי, איווה ודרום-דקוטה - ההצעות האלה הן כבר חוק.
אחת התומכות בחוק החדש היא הטרנסג'נדרית המפורסמת באמריקה, קייטלין ג'נר, שלפני המעבר הייתה האלוף האולימפי בקרב 10, ברוס ג'נר. ג'נר ניסתה בשנה שעברה לרוץ לתפקיד מושלת קליפורניה, והפכה את המאבק נגד שיתופן של טרנסג'נדריות בתחרויות נשים לאחת הנקודות המרכזיות במצע שלה.
"אני מכבדת במאה אחוז את ההחלטה של ליה תומאס לחיות את חייה בצורה אותנטית, אבל עם זה באות גם אחריות וקצת יושרה", אמרה ג'נר לפוקס ניוז. "אני מרחמת על הספורטאיות האחרות", אמרה ג'נר, "כי בעולם הפרוגרסיבי אתה חייב לומר: 'אוי, אלוהים! זה נהדר!'. לא, זה לא, זה לא טוב לספורט הנשים".