אי שם באוגוסט 2009 מיץ גולדהאר רכש את מכבי ת"א מידי אלכס שניידר והחל לעצב את המועדון מחדש. הוא נתן צאנס לשחקני עבר ומאמנים מקומיים וכאשר הבין שזו לא הדרך הנחית את ג'ורדי קרויף ומכאן הכל היסטוריה.
המהלכים הבולטים בתקופת גולדהאר הראשונה נגעו בכל נושא במועדון הכדורגל הצהוב, נורמות ניהוליות חדשות, כוורת של אנשי מקצוע זרים הונחתה כאן, גישה שונה לגבי מחלקות הנערים והנוער, מאמני כדורגל ועד מנכלי"ם, אבל התפקיד הבולט והעיקרי שהיווה חידוש היה מינוי מנהל מקצועי לקבוצה הבוגרת.
2 צפייה בגלריה
 ברק יצחקי
 ברק יצחקי
ברק יצחקי
(צילום: גיל נחושתן)
תפקידו היה לבנות מועדון ברמה הספורטיבית הראויה למועדונים באירופה. ניהול הסגל לטווח ארוך, הכנת חלופות לכל מיני תרחישים שצצים במהלך חייה של קבוצת כדורגל, הטמעת נורמות ספורטיביות נדרשות ושמירה על חדר הלבשה מגובש ומאוחד.
כל אלה ועוד פעולות רבות קטנות כגדולות היו אלה שבידלו את מכבי תל אביב מקבוצות ליגת העל והפכו אותה לסמן הדרך או לקבוצה בעלת הסטנדרט הגבוה ביותר אליו ניתן לשאוף. אבל המציאות לפעמים חזקה יותר והיא קבעה כי לאנשי מקצוע זרים, איכותיים יש ביקוש בעוד מקומות בעולם והיכולת להשאיר אותם לטווח ארוך היא לעיתים בלתי אפשרית. בתהליך הסקת המסקנות של המועדון הובן כי מצב שכזה הוא פגיעה אסטרטגית ביכולות המועדון להתפתח ויש להכין חלופות מקומיות אשר יתוו מדיניות מקצועית ניהולית לאורך זמן ולא יעזבו לאחר שנתיים לחו"ל. ציפיות האוהדים מהשדרה הניהולית החדשה היו לפחות על שמירת הסטנדרט שנקבע בעבר ואם ניתן להתקדם יותר מכך זה מבורך.
בכל זאת המועדון עם התקציב הגבוה ביותר בליגה אמור להיות כזה שמאפשר התפתחות ניהולית תקינה בשילוב כמובן עם התקדמות מקצועית ספורטיבית. התפקידים לא היו מוגדרים עד הסוף וכללו כל מיני הגדרות או שמות תואר מתחמקים, כאילו רוצים לומר "אלו האנשים אבל..." האבל הזה הוא ג'ק אנגלידיס. האיש אשר מצטייר כאיש המפקח מלמעלה אך לא מעורב בחיי היומיום של הקבוצה. אותו אנגלידיס היה נוכח בכל השנים של גולדהאר, אך בשנים בהן כיהנו מרטין ביין, בן מנספורד וג'ורדי קרויף תפקידו היה בעיקר להשקיף מלמעלה ולדווח לקנדה, גם אם במקרים מסוימים הוא היה איש ביצוע (בעיקר בשלהי תקופת קרויף).
ברוב הזמן מוערבותו לא נגעה לעניינים מקצועיים. אך לאחר קבלת ההחלטה כי המנכ"לית תהיה מקומית ישראלית והמנהל הספורטיבי יהיה ברק יצחקי נוכחותו של אנגלידיס הייתה יותר ויותר מורגשת, מינוי מאמנים, בחירת שחקנים ועוד כושיות היו מנות חלקו של האיש מקפריסין. בנוסף, עקב ההחלטות הנ"ל הוקם במכבי ת"א סוג של מודל חדש, מודל בו קבלת ההחלטות המקצועיות/ספורטיביות מתקבלות במעין סוג של מטבחון בו חברים יצחקי, אנגלידיס וגולדהאר. אם נשפוט לפי השנים האחרונות, ממועד עזיבתו הראשונה של איביץ', אזי המטבחון הזה כושל שוב ושוב. בולט לעין היעדר האסטרטגיה המקצועית, ניקח למשל את נושא מינוי המאמן . מכבי ת"א כנראה הבינה כי אין בשוק הישראלי מאמן מספיק טוב ואיכותי (בכר הוא היוצא מן הכלל והוא הדוגמה הכי בולטת לקיבעון המחשבתי) ולכן הרכבת של אנשי המקצוע הזרים לא עוצרת. במידה ורכבת המאמנים הזרים הייתה איכותית ברובה אז לא היה מה לומר.
2 צפייה בגלריה
זיו אריה מאמן הפועל ירושלים
זיו אריה מאמן הפועל ירושלים
זיו אריה מאמן הפועל ירושלים
(צילום: עוז מועלם)
ברור שבשוק העולמי יש מאמנים טובים מהשוק הישראלי, אבל צריך לאתר אותם, לעקוב אחריהם, לראות סגנונות משחק, תוצאות, פיתוח של שחקנים. היעדר האסטרטגיה בנושא הזה היא בולטת בעיקר בתקופת ה"מטבחון". גולדהאר ואנגלידיס לא אמורים לבצע את כל האמור לעיל אלא ברק יצחקי, הוא זה שאמור להיות מוכן לכל תרחיש ולהחזיק בידיו בנק של מאמנים פוטנציאליים. אם ההחלטה היא של מאמן זר אזי חייבים להיות מעורים בשוק ומכירים אותו.
אנגלידיס וגולדהאר אינם אנשי כדורגל ואין להם יכולת לבצע ניתוחים מסוג זה, הם החליטו כי יצחקי יבצע ואת ההחלטות יקבלו יחד, היות שלא ברור בנק המאמנים שיש או אין ליצחקי. מה שכן ברור הוא שקבלת ההחלטות לא טובה עד כה בלשון המעטה. מכבי ת"א של 3 השנים האחרונות היא צל של עצמה, מועדון עם הרבה כסף אך עם החלטות מקצועיות גרועות. בכלל נדמה כי שוק הכדורגל מתקדם ואילו מכבי ת"א נשארת מאחור, שזה מצחיק כי היא זו שהראתה לנו כי עם תכנון נכון ואסטרטגיה מותאמת שוק אפשר לבנות מועדון גדול.
נושא נוסף הקשור להיעדר אסטרטגיית המאמן הוא הקיבעון המחשבתי לגבי היכולת של המועדון להצמיח מתוך המערכת שלו עצמו את המאמן הבא. קחו לדוגמה את זיו אריה, מאמן מעולה שמראה את יכולותיו בשנים האחרונות.
הוא גדל במכבי ת"א, הבין כי האופק הקידומי אצלה מוגבל, עזב לדרך עצמאית ועובדה שהתפתח להיות מאמן מעולה. אם המטבחון היה מחליט או שיצחקי היה מעלה את האפשרות הזו מי יודע, אולי היום זיו אריה היה מאמן מכבי ת"א. הוא היה מקבל כלים נוספים ממועדון עוצמתי כזה ויכול היה להיות מאמן לשנים ארוכות. וגם אם היה נכשל, המסר שהיה עובר לשאר אנשי המערכת הוא אם תהיו טובים יש לכם סיכוי אצלנו.
החשיבה על פיתוח מאמן מתוך המערכת היא חשיבה מתקדמת, שמעידה כי המועדון מעדכן תמיד את האסטרטגיה שלו ומודע למגבלותיו ומגדר את הסיכונים כלפיו העובדה כי אין היום במכבי ת"א פונקציה שיכולה לשנות אסטרטגיות, תפיסות עולם מקצועיות וכולה תלויה במטבחון של שלושה אנשים, שלפחות לשניים מהם הכדורגל הוא לא העיסוק העיקרי.
זו ההוכחה שמראה יותר מכל כי מכבי ת"א איבדה את הדרך שלה, מועדון שאמור להיות מוביל וחדשני בכל האספקטים נשאר מאחור בלא מעט מהם. גולדהאר צריך להחליט האם הוא באמת ממשיך ושוקע בבוץ של הכדורגל או שהוא שוב פעם מחדש יבין כי צריך לשנות את מודל העבודה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.