בשבוע שעבר החמיצו צ׳ארלס בארקלי ושאקיל אוניל שידור משחק פלייאוף. זה היה מקרה חרום. בזמן שדנבר ומינסוטה חבטו זו בזו, בארקלי ושאקיל היו בניו יורק, וניסו להציל את מקום העבודה שלהם. כבר 13 שנה שהם יושבים יחד באולפן של Inside The NBA, התוכנית המפוארת של רשת TNT. בארקלי בכלל נמצא שם מאז שנת 2000. יחד עם קני סמית' והמגיש ארני ג'ונסון, הם יצרו את סטנדרט הזהב של איך לעשות תכנית אולפן ספורט. עכשיו כל זה עומד להיגמר, והרביעיה הזו מסתובבת בשבועות האחרונים מאוד עצובה. הם לא היחידים.
אי אפשר להפריד בין העלייה בפופולריות של ה-NBA במאה ה-21, לתרומה של תכנית בערוץ כבלים נישתי שפיצחה נוסחה מושלמת ונדירה: פרשנות כדורסל רצינית ומעמיקה מצד שחקני עבר אדירים וכריזמטיים שלא פוחדים להגיד בדיוק מה הם חושבים, אבל גם מוכנים לצחוק על עצמם כמעט בלי גבולות. Inside The NBA זכתה ב-18 פרסי אמי ספורט והפכה כמעט לחלק מה-DNA של הליגה, אבל כל הסימנים מראים כי העונה הקרובה תהיה גם האחרונה שלהם יחד. ולכן נסעו בארקלי ושאקיל לניו יורק, ניסו להפעיל את כל כובד משקלם כדי לשכנע את ה-NBA, שרק בגלל שמישהו אחר מוכן לשלם יותר תמורת זכויות השידור, זו לא סיבה לקחת חתיכה מהנשמה התרבותית של הליגה. זה טיעון אמיתי ורציני, אבל כנראה שלא מספיק.
2 צפייה בגלריה
שאק
שאק
Inside The NBA זכתה ב-18 פרסי אמי ספורט . שאקיל אוניל וצ'ארס בארקלי
(צילום: AP Photo/John Amis)
אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, ה-NBA תסגור בימים הקרובים חוזי שידור חדשים עם שלושה גורמים: רשת NBC, חברת דיסני, שמחזיקה ב-ESPN, ואמזון. הסכום הכולל של העסקה יגיע לכ-76 מיליארד דולר ל-11 שנה. אם להאמין להדלפות, ESPN תשלם כ-2.8 מיליארד דולר בשנה עבור מה שמוגדרת "חבילת A" של שידורים הכוללת את גמר ה-NBA, גמר אזורי, משחקי פריים טיים, ה-WNBA וזכויות שידור בינלאומיות. אמזון תקבל את "חבילת C", שתעלה לה בין 1.8 ל-2 מיליארד דולר, ותכלול את טורניר אמצע העונה, את הפליי-אין, משחקי הסיבוב הראשון בפלייאוף, ה-WNBA וזכויות בינלאומיות.
אבל העניין האמיתי הוא סביב "חבילת B", עליה תשלם NBC כ-2.5 מיליארד דולר בשנה, ותקבל שני משחקי פריים טיים בשבוע, סדרת חצי גמר פלייאוף וגמר אזורי אחד. זה יותר מפי שניים ממה ש-TNT, שמשדרת משחקי NBA מאז עונת 1988/89, משלמת עבור "חבילת B" הנוכחית (1.2 מיליארד). דייויד זסלב, מנכ"ל תאגיד האחים וורנר שמחזיק בערוץ, לא הסכים לשלם כפול עבור אותה חבילה, מה שאפשר ל-NBC לקפוץ פנימה. אחרי שיושגו ההסכמות הסופיות של ה-NBA עם הזכיינים החדשים, תיתן הליגה לזסלב עוד צ׳אנס להשוות את העסקה עם NBC. בהתחשב בכך שלתאגיד יש חובות של 40 מיליארד דולר ואין לו את העוצמה של NBC, קשה לראות את זה קורה.
כל זה נשמע כמו שגרת עסקים רגילה בקפיטליזם האמריקאי, אבל המקרה של TNT ואובדן הזכויות הוא הרבה יותר מזה. כמו שאומרת מג ראיין לטום הנקס בסרט "יש לך הודעה": "זה לא ביזנס, זה אישי". לאובדן המסתמן של Inside The NBA יש אפקט רגשי ותרבותי של ממש. למרות שה-NBA היא הליגה הגדולה הכי בריאה בעולם כרגע - היא מכניסה מיליארדים, היא שוויונית, היא מחליפה אלופות מדי שנה והיא גלובלית - היא גם ליגה שנמצאת במאבק על הנשמה שלה. מעולם לא היו לה יותר ספונסרים תובעניים ומגבילים מאשר עכשיו, היא נכנסה בשנה האחרונה בכל הכוח לעולם הבעייתי מאוד של הימורי הספורט, ורוב השיח סביב הליגה, הוא שטחי ומובל בערוצי טלוויזיה ופודקאסטים בידי טרולים רודפי קליקים.
רק בשבוע שעבר הקדישה ESPN - מחזיקת "חבילת A" של ה-NBA - את כל הפרי-גיים שלה במשחק 7 בין הניקס לפייסרס, לעיסוק בתחושותיו של הפרשן הכוכב שלה, אוהד הניקס, סטיבן איי.סמית'. מופע הצעקות נטול התוכן שלו הוא בדיוק ההפך ממה שמקבלים צופי Inside The NBA. זה לא הזמן ל-NBA לאבד חלק משמעותי במערכת שמרכיבה את הנשמה שלה ב-20 השנים האחרונות.

צוחק מי שצוחק אחרון?

ביום רביעי בלילה, לפני משחק מספר 1 בין מינסוטה לדאלאס, ישבו ארבעת חברי Inside The NBA באולם במיניאפוליס. קני סמית' דיבר במשך 45 שניות על איך מהסדרה הזו, מהמפגש בין לוקה דונצ'יץ' לאנטוני אדוארדס, ייצאו "הפנים של ה-NBA מכאן ואילך". התגובה של בארקלי מיד כשסמית' סיים את המונולוג הנרגש שלו הייתה: "וואו, זה אחד הדברים הכי מטומטמים ששמעתי אי פעם". אי אפשר היה שלא לצחוק. ההבדל הוא שבארקלי המשיך להסביר, ברצינות וממרום קריירת היכל התהילה שלו, למה הוא חושב שסמית׳ טועה. בשתי דקות שידור קיבל הצופה גם סיבה לצחוק וגם למד משהו. זה יותר ויותר נדיר היום.
אדם סילבר הוא קומישנר מצוין. הוא עובד עבור בעלי הקבוצות והוא הצליח לשדרג את הערך של הליגה, של הקבוצות, וכתוצאה מכך של המעסיקים שלו, במאות אחוזים. אבל הוא גם יודע שמוצרים מהוקצעים-אך-חסרי-נשמה לא יכולים לשרוד לטווח ארוך, אפילו לא בתקופה חסרת הנשמה בה אנחנו חיים. לכן הוא יעניק ל-TNT עוד הזדמנות, ולא יפתיע אם החוזה החדש עם NBC יכלול דרישות ברורות לייצר משהו שלא יהיה סתם עוד שידור ספורט מהוקצע, אותו יקבל בוודאות מהרשת שמשדרת את האולימפיאדות ברציפות מאז סיאול 1988.
2 צפייה בגלריה
אדם סילבר
אדם סילבר
יעניק ל-TNT עוד הזדמנות. סילבר
(צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
ל-NBC היו את זכויות השידור של ה-NBA במהלך שנות ה-90', ואז היא באמת לא נזקקה לשום דבר מעבר למשחק של מייקל ג'ורדן ולנעימת הפתיחה האייקונית בהיסטוריית שידורי הספורט, שנקראה "Roundball Rock". יוצר הנעימה, ג'ון טש, סיפר השבוע כי NBC כבר פנתה אליו והוא מתכוון להקליט אותה מחדש עם תזמורת מלאה. זה סימן טוב. סימן טוב עוד יותר יהיה אם סילבר יוכל לעשות טריק שיעביר את צוות Inside The NBA כמו שהוא ל-NBC. ספק אם זה אפשרי מבחינה חוזית, והעונה הקרובה תהיה כנראה האחרונה של האולפן הנהדר הזה. אפשר להתנחם בדבר אחד: מה שייצא מפיו של צ'ארלס בארקלי בעונה שהוא יודע שהיא האחרונה, עשוי להיות משהו שעוד לא שמענו.
שחקני דאלאס חוגגים עם דונצ'יץ'
(ONE)
פורסם לראשונה: 19:00, 24.05.24