בשבוע שעבר נפל דבר, ואחרי שמכבי ת"א סיימה עונה ללא תואר, גם צסק"א מוסקבה הצטרפה אליה, אחרי רצף הפסדים מפתיע מול האלופה החדשה של ליגת VTB: זניט סנט פטרסבורג. צסק"א הפסידה בשלושה משחקים ברציפות מתוך שבעה בסדרת הגמר ואיבדה את תואר האליפות, כשהסיפור התחיל בכלל עם זניט שפיגרה 3:1. זהו הקאמבק הגדול והראשון בהיסטוריה של הליגה הזו. יותר מכך, צסק"א מעולם לא הפסידה בסדרת פלייאוף, כך שהתבוסה במשחק המכריע הייתה היסטורית. בכלל, בהיסטוריה של הכדורסל הרוסי, המוסקבאים הפסידו את תואר האלופה לקבוצה אחת בלבד - אוראל גרייט פרם, וגם זה היה לפני 19 שנים, כך שהזכייה של זניט שברה רצף של 19 אליפויות.
את זניט הוביל לאליפות הראשונה שלה המאמן הספרדי בן ה־49, צ׳אבי פסקוואל, שבימים האחרונים שמו עולה שוב ושוב כמועמד מוביל לאמן את מכבי ת"א. לפני כן, זניט סיימה ארבע פעמים במקום השלישי.

1 צפייה בגלריה
פסקוואל
פסקוואל
פסקוואל
(צילום: AP)

המאמן הקטלאני התחיל את קריירת האימון שלו כבר בשנת 1990, כשהיה בן 18 בלבד, כשעבר בכמה קבוצות קטנות בקטלוניה. את ההזדמנות הראשונה האמיתית בקבוצה מקצוענית קיבל בשנת 2004 בברצלונה, כשאימן את קבוצת המילואים שלה בליגה הרביעית. אחרי עונה אחת, קודם להיות עוזרו של דושקו איבנוביץ', מאמן הקבוצה הבוגרת. בעונת 2008/2009 פסקוואל החליף אותו, ואימן שם כמעט 9 שנים. בעונתו השנייה הוא זכה ביורוליג, ובכך הפך למאמן הצעיר ביותר שזוכה בטורניר, כשהוא בן 37 בלבד. בהמשך זכה עם בארסה בארבע אליפויות, שלושה גביעים וארבעה גביעי סופר קאפ.
אחרי שלא זכה בשום תואר ב-2015 וגם לא בעונה שאחריה, הוא פוטר, אבל מצא בית בפנאתינייקוס, איתה זכה בשתי אליפויות יוון בשנתיים הראשונות. עם זאת, הוא לא הצליח להגיע לפיינל פור היורוליג ופוטר ב־2018, באמצע עונתו השלישית במועדון. אז התחילה תקופת בצורת, במהלכה לא נקרא לאמן במשך שנתיים שלמות. ואז, בפברואר 2020, זניט נתנה לו חוזה של שנתיים, מאחר שמנהלה הספורטיבי של הקבוצה, מאנוס פאפאדופולוס, זכר אותו לטובה מהליגה היוונית.
חשוב לצייון כי זניט הוקמה ב-2014 על שרידי קבוצה מוסקבאית שפשטה רגל, במטרה להפוך לאימפריה חדשה, כזו שתערער מבפנים על מעמדה של מעצמת הכדורסל צסק"א. פסקוואל הופקד על הפרויקט, אלא שהקורונה טרפה את הקלפים. בשנה שעברה הוא סחט את המיץ מהאקסית ברצלונה לפני שהפסיד 3:2 ברבע גמר היורוליג, והעונה הקבוצה הייתה בדרך הבטוחה לפלייאוף, אלא שבעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה הקבוצות הרוסיות הודחו מהמפעל. פסקוואל נותר עם סימן שאלה מעל ראשו: צצו שמועות שהספרדי יעזוב יחד עם קבוצת הזרים, וקבוצות רבות באירופה קיוו לראות אותו אצלן, אבל עם חידוש הליגה המקומית התברר שרוב הזרים חזרו ופסקוואל המשיך איתם. הם חזרו הרבה בזכותו, משום שלא רצה לעזוב לפני שהוא מסיים את המשימה אותה השלים בהצלחה.
רשמית יש לו חוזה לעונה אחת נוספת ברוסיה, ומכבש הלחצים עליו להישאר בזניט, כמו גם ההתעניינות מצד מכבי וקבוצות אחרות ביבשת, מסמלים עד כמה זו באמת העונה של הקטלאני, עונה בה השאיר חותם בל יימחה בתולדות ליגת VTB והקבוצה הרוסית. עונה שבה מעמדו כמאמן מוכשר ומוערך רק התחזק. בין אם הוא יחתום במכבי או לא, אין ספק שהוא כבר חתום בספרי ההיסטוריה של הכדורסל האירופי, אחרי שהשיג בארבע עשרה השנים האחרונות שבע אליפויות עם שלוש קבוצות שונות.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.