התקופה הנוכחית מאופיינת במעבר של שחקנים מקבוצה לקבוצה. חלק מהשחקנים עוברים מועדון וחלק גדול מהשחקנים נבחנים כעת ומוזמנים להגיע לימי מיון, מבדקים ומבחנים על מנת לבדוק את התאמתם לקבוצה. זו תקופה המאופיינת בלחץ רב של השחקנים הצעירים. חלק גדול מהשחקנים לא מגיע מוכן מספיק בשל חוסר ידע ומקבל תשובות שליליות, לעתים בשל כך שהילדים לא באמת הביאו את ה"אני האמיתי" שלהם לאותם מבדקים. במאמר זה אני מעוניין לתת לכם מספר טיפים להתנהלות נכונה לפני אותו אימון ובזמן האימון בעקבות שנים של ניסיון בליווי שחקנים.
1. הלחץ לפני האימון גורם לשחקנים רבים לנסות לשנות הרגלים בשל רצונם לשפר את מצבם. כלומר: להתחיל לאכול נכון יומיים לפני האימון, להתאמן חזק יותר, לעשות מדיטציה ביום האימון כי הם שמעו שזה עוזר או לישון בשעה מוקדמת מאוד כדי להגיע מוכנים יותר. הטיפ שלי: להמשיך בהכנה הרגילה לראשך ולגופך.

1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

2. נורמלי לחלוטין שיעלו לכם פחדים ומחשבות שליליות לפני המבדקים. הטיפ שלי: יום לפני האימון תהיו עם עצמכם לבד בחדר ותירשמו את כל הפחדים שלכם: "אני מפחד שלא אתקבל", "אני מפחד לטעות". קפלו את הפתק ושימו במגירה. תגידו לעצמכם שהפתק כעת במגירה והפחדים במגירה, ושתקחו אותם אחרי המבדק. הפחד שלך מוצדק אבל לא מקדם אותך, תחליט שאתה שם אותו במגירה.
3.במהלך הימים שלפני המבדק יעלו לך הרבה מחשבות שליליות – עליך, על הערך שלך, על היכולות שלך. זה טבעי ובאותן מחשבות שצצות לא תוכל לשלוט. כן תוכל לשלוט בתגובות שלך. הטיפ שלי: תכין לך 4-3 משפטים חיוביים על עצמך, שתוכל לשלוף ברגע שתגיע המחשבה השלילית. לדוגמה: "אני שחקן שמתאמן הכי קשה בקבוצה ומגיע לי להיות בכל קבוצה שארצה", "אני חבר טוב ותמיד מחפש לעזור", "אני בשיפור מתמיד ובזכות ההתמדה אני יודע שאגיע מאוד רחוק". כל משפט שאתה מרגיש שאתה מתחבר אליו.
4. הרבה שחקנים קונים נעליים חדשות או בגדים חדשים למבדקים. הטיפ שלי: תגיע לאימון עם הבגדים והנעליים המוכרות והנוחות עבורך ללא שינויים. להישאר במוכר ובטוב.
5. שחקנים רבים חושבים שהאימון הזה ייקבע את גורלם ואת הקריירה שלהם. הטיפ שלי: תירגעו – מדובר במבדק אחד מתוך אלפי מבדקים שתעמדו בהם יום אחר יום כשחקנים מקצוענים לעתיד. אם לא תעברו זה לא מה שימנע מכם להיות שחקנים גדולים בעתיד, כמו שמעבר המבדק לא יבטיח לכם דבר. התייחסו אליו כמו לעוד אימון במסגרת הקבוצה שלכם.
6. הדבר העיקרי שיבלוט למאמן שבודק אותכם הינה שפת הגוף שלכם. הטיפ שלי: תשלטו במה שאתם יכולים לשלוט. בחלק מהדברים שיקרו במהלך האימון לא תוכלו לשלוט - בשחקן שמולו תהיו באחד על אחד, בשוער שינסה לעצור את הבעיטות שלכם, במספר המסירות שתקבלו ועוד. אתם יכולים לשלוט במה שתלוי בכם - איך אתם מדברים, מהי שפת הגוף שלכם, מה ההתנהלות שלכם רגע לפני האימון . תהיו מודעים לכך ותנו על כך את הדגש.
7.במהלך המבדקים תעשו טעויות, זה חלק מהמשחק, אבל זה לא מה שיקבע כמה אתם טובים והאם תתקבלו או לא. הטיפ שלי: ההתנהלות שלכם לאחר הטעות תקבע את הצלחתכם. במידה שתדעו לשים את הטעות מאחוריכם ולהמשיך ולהתמקד בפעולה הבאה – תצליחו. אם לא תשימו זאת מאחוריכם, הטעות הבאה תגיע במהרה כי חוסר הביטחון ישתלט עליכם ויתחיל כדור שלג שיהיה לכם קשה מאוד לעצור. עשיתם טעות – תחייכו ותמשיכו הלאה. הכל בסדר.
8. אנו כשחקנים רוצים להוכיח במבדקים עד כמה אנחנו טובים. התנהלות כזו גורמת לנו לעתים "להתפזר", לנסות הכל, גם את הדברים שאנו מצטיינים בהם וגם את הדברים שאנו פחות טובים בהם, בשביל להוכיח לכולם שגם בזה אנו מסוגלים להצליח. התנהלות זו גורמת לעתים לכך שאתם מבליטים דווקא את החסרונות שלכם. המטרה במבדקים היא לא להשתפר באמצעותם, אלא לעבור אותם. הטיפ שלי: תתמקדו בחוזקות – תרשמו את הדברים והפעולות שאתם יודעים שבהם אתם טובים ובאימון תתמקדו בהם. אתם טובים באחד על אחד התקפי - תעשו זאת. אתם טובים במסירות עומק - תעשו זאת. אתם לא טובים מספיק בהרמות עם רגל שמאל – להימנע מזה.
9. הרבה שחקנים מסיימים את המבדקים ואומרים לי לאחר מכן בשיחת הסיכום: "הרגשתי שיכולתי לתת יותר". זה בסוף הדבר שעליו תצטערו יותר מכל, שיכולתם לתת יותר. הטיפ שלי: במבדקים אתם נותנים את ה-110 אחוז שלכם. אם לא תתקבלו ותדעו שנתתם רק 80 אחוז, תבינו שייתכן שפיספסתם וזה היה תלוי בכם, אבל אם תתנו 110 אחוז ולא תתקבלו, תבינו שאתם מבחינתכם עשיתם את המיטב וזה לא תלוי בכם.
10. לאחר שסיימתם וללא קשר לתוצאה, שבו עם עצמכם ורשמו במחברת שלכם את הסיכום של האימון. הסיכום יכלול את ההכנה שלכם, את המחשבות שלכם, את ההתנהלות שלכם באימון ואת התובנות שלכם. הטיפ שלי: המטרה העיקרית שלך מהכדורגל היא ליהנות, אז תיהנה!
*הכותב הוא מאמן מנטלי לספורטאים
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.

פורסם לראשונה: 07:05, 21.06.22