בתקופה האחרונה דיווחי פנג שוואי קצת ירדו מהכותרות, בדיוק מה שהסינים קיוו שיקרה. במקום ניסיונות מבוימים ומביכים להוכיח שהיא בריאה ושלמה, ואותה הכחשה לא אמינה שפירסמה בנוגע לתקיפה מינית שעברה מצד פוליטיקאי בכיר, הנושא הוחלף בחדשות חמות יותר והקהל הרחב שכח מעט את מה שחבריה של פנג בסבב העולמי מנסים להזכיר: כלל לא בטוח שהיא חופשייה ויכולה להסתובב ולהתבטא כרצונה אחרי ההאשמות חסרות התקדים שהוציאה.
אבל יש גם מי שלא מוותר, ומנסה בכל כוחו להחזיר את סיפורה של פנג לתודעה שלושה חודשים לאחר שהתפוצץ. אליפות אוסטרליה היא במה מצוינת לכך, ופעילים חברתיים במלבורן עושים מאמץ להגיע לתקשורת ולהציף את הבעיה. זה מה שקרה אתמול, אחרי מפגש לא נעים בין שני אוהדים למשטרה.
בייג'ינג או מלבורן? שוטר מחרים את החולצה המדוברת
מקס מוק, פעיל אוסטרלי שמוצאו מהונג-קונג, ניסה להיכנס למשחק יחד עם ידידה כששניהם לבושים בחולצות עם תמונתה של פנג. בחלק הקדמי נכתב "מבוקשת", ובחלק האחורי: "איפה פנג שוואי?" - כפי שהודפס גם על שלט שנשאו השניים. סרטון של האירוע מראה שוטר מקומי מחרים את הציוד של מוק והידידה, ומסביר להם: "אני לא אומר שזו לא זכותם לחשוב ככה, אבל איגוד הטניס האוסטרלי קובע כאן את החוקים".
הדברים עוררו זעם רב כלפי המארגנים, במיוחד לאחר שפעיל נוסף פירסם באינטרנט טענה לפיה הטורניר נהנה מחסויות סיניות בסך 25 מיליון דולר (אחת מנותנות החסות הראשיות היא חברת האלכוהול "גואוג'יאו 1573") - מה שרומז כי ההחלטה נובעת מחשש לפגיעה כלכלית על רקע פוליטי. האיגוד האוסטרלי נאלץ להיכנס למגננה, ומסר ל"גרדיאן" הבריטי: "כללי רכישת הכרטיסים שלנו אוסרים מסרים מסחריים או פוליטיים על פרטי לבוש או שלטים במגרש. שלומה של פנג שוואי הוא בעדיפות ראשונה עבורנו. אנחנו ממשיכים לעבוד לצד סבב הנשים העולמי וקהילת הטניס הבינלאומית כדי להשיג בהירות בנוגע למצבה ונעשה הכל כדי להבטיח את בריאותה".
1 צפייה בגלריה
פנג שוואי
פנג שוואי
כלל לא בטוח שהיא חופשייה. פנג שוואי
(צילום: AP)

מהומה בגמר הנשים?

ייתכן כי בקרוב מאוד ראשי האיגוד האוסטרלי יידרשו לפעולה רצינית יותר מאשר תגובה מתחמקת ודיפלומטית. קמפיין גיוס המונים שמטרתו הדפסת חולצות דומות מצליח מאוד באוסטרליה, וצבר יותר מ-7,000 דולר תוך 24 שעות. מטרתו היא לחלק בחינם אלף חולצות "איפה פנג שוואי?" לפני גמר הנשים בשבת בבוקר, מה שעלול ליצור מהומה המונית. לפי תסריט אחד, המארגנים ירימו ידיים ויאפשרו לאלף אוהדים להיכנס כך למגרש וליצור תהודה עולמית לנושא. לפי תסריט אחר, המשטרה תילחם בפעילים החברתיים, תנסה לבלום המונים עם חולצות "בעייתיות", והבלגן ישיג גם הוא את המטרה מבחינת אלו שמנסים ללחוץ על ממשלת סין.
וגם הטניסאים עצמם לצידם של חברתם, כפי שאמר ניק קיריוס: "אנחנו צריכים להשתמש בבמה שלנו כספורטאים. אני חושב שזו החובה שלנו, להשמיע את כולנו כדי שנגיע לשורש העניין".