רגעים לפני שריקת הפתיחה של הדרבי הירושלמי ביום ראשון בערב הגיע יוסי הגיע אבוקסיס לפגישה רשמית עם המנהל המקצועי של הפועל ת"א, חן סול. השניים הגיעו לסיכום עקרוני על חוזה לעונה וחצי בשכר של 150 אלף אירו והסכמה להמתין יומיים למראית עין. המאמן עוד הספיק לשוב לביתו בפ"ת כדי לראות מקרוב את המהפך של הפועל ירושלים ולקבל סופית את אחת ההחלטות המשמעותיות בקריירה שלו: לעבור מהצרות בבית וגן לאתגרים הלא פשוטים בוולפסון. אז מה מחכה למאמן בן ה־53 בקדנציה השנייה על הקווים במועדון שבו גדל?
מי הבוס. אבוקסיס, שהספיק לאמן את האדומים לפרק זמן קצר לפני 11 שנה, נחשב לאחד המאמנים הוותיקים והמנוסים בכדורגל הישראלי, והפועל ת"א היא התחנה החמישית שלו אחרי בני־יהודה, סכנין, באר־שבע ובית"ר ירושלים. אולם לראשונה בקריירת האימון שלו יוסי יצטרך להתמודד עם מנהל מקצועי מעליו, ובמקרה הזה מדובר בטירון שצעיר ממנו ב־17 שנה והספיק לאמן קבוצת נערים ג' לפני שקודם לתפקידו הנוכחי.
5 צפייה בגלריה
אבוקסיס
אבוקסיס
לאחד המאמנים הוותיקים והמנוסים בכדורגל הישראלי. אבוקסיס
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
 חן סול
 חן סול
המנהל המקצועי החדש של אבוקסיס. סול
(צילום: עוז מועלם )
אבוקסיס כבר עבד עם בעלים דומיננטיים כמו ברק אברמוב, משה חוגג ואלונה ברקת, אך מעולם לא היה מספר 2 בהיררכיה המקצועית. הוא יצטרך להתרגל לכך שהוא כבר לא יבנה את הסגל, אבל מצד שני יהנה מבעלים הרבה פחות מעורב ומתערב בדמות דייויד מינצברג. מעבר לכך, עבור מי שתמיד התקשה לקבל החלטות מחוץ למגרש, אבוקסיס יוכל להתרכז באימון נטו ולקבל שקט נפשי. יוסי הוא איש של אנשים, של אמון, לכן אחד הצעדים הראשונים שלו היה לצרף אליו כעוזר את אורי גוטמן, שעבר איתו דרך ארוכה.
לייצב את הספינה. אבוקסיס אמנם ביקש מסול יומיים להחליט, אבל כבר בפגישה ביניהם היה ברור שאפשר לברך על המוגמר. יוסי אף הודה בפני המנהל המקצועי כי הוא לא יכול לשבת דקה אחת בבית, שהוא לא סופר אף אחד ושלא מעניין אותו מה חושבים על הדרך בה נפרד מבית"ר.
אבוקסיס כבר עשה לעצמו נזקים עם עזיבות חדות מדי שהפכו לדפוס קבוע: תחילה במעבר מבאר־שבע לבני־יהודה, במה שהוא בעצמו הגדיר כטעות הגדולה בקריירה שלו, לאחר שטען כי ברקת לא הציעה לו חוזה לעונה נוספת; ולאחר מכן ההחלטה לנטוש את בני־יהודה כשהיא במקום האחרון בלאומית ולעבור לבית"ר. בדיוק כפי שקרה לו עם הקהל בטדי, אבוקסיס הסביר את ההחלטה להיפרד ביחסיו המורכבים עם אברמוב ועם האוהדים הכתומים. אולי עכשיו, אחרי שסגר מעגל במועדון נעוריו וקיבל את כל התנאים שרצה, המאמן יגלה קצת יציבות, אחרת עוד דלתות ייסגרו בפניו.
5 צפייה בגלריה
הפועל תל אביב
הפועל תל אביב
המשימה הראשונה: להוציא את הפועל ת"א מהמשבר
(צילום: עוז מועלם)
מביט למעלה. התחושה היא שהפועל ת"א במשבר חריף, אבל החולשה של הליגה מייפה את המציאות – והאדומים רחוקים בסך הכל שתי נקודות מהפלייאוף העליון. מן הסתם, אחרי ההדחה המביכה מהגביע על ידי הפועל ירושלים, המטרה של אבוקסיס תהיה לסיים בין שש הראשונות, מה שיכניס לקופת המועדון ארבעה מיליון שקלים. בעונה שעברה, בבית"ר, המאמן כשל במשימה הזו, אבל פיצה בגדול עם זכייה בגביע. לפחות על הנייר נותרו לו יריבות נוחות יחסית עד סיום העונה הסדירה – חדרה, ריינה, מכבי פ"ת, הפועל פ"ת, הפועל ירושלים ורק במשחק האחרון הוא יפגוש את מכבי חיפה. אין ספק, משימה אפשרית פלוס.
מלך היציע. אבוקסיס הוצף באלפי הודעות מאוהדים שקראו לו לחזור הביתה. אפשר להבין אותם. אחרי הכניסה לעידן האמריקאי הקר והלא מוכר, הם מחפשים דמויות להתחבר אליהן, ועכשיו כבר יש להם שלוש כאלה, יחד עם המנהל סלים טועמה והאחראי על הקשר עם הקהילה, שביט אלימלך. מבחינת הקהל האדום, אבוקסיס זה הפועל ת"א – מאמן שיביא את התשוקה שכל כך חסרה למועדון הכבוי הזה. נכון, גם האוהדים מבינים שלא מדובר במאמן שדוגל בפילוספיה התקפית במיוחד, וגם אין לו את הכלים לכך בקבוצה הנוכחית, אבל מדובר בעיקר בגישה, באנרגיה שהוא מביא איתו לקווים. על המגרש אבוקסיס יצטרך לעשות הפוך: לייצר שקט, להרגיע, לייצב את ההגנה שספגה העונה 33 שערים (פחות רק מחדרה ומכבי פ"ת), וכמו הפועל ת"א האמיתית של פעם: לחזור לקרוע את היריבות 0:1.
5 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
מחפשים דמויות להתחבר אליהן. אוהדי הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
הפועל ת"א מכבי פ"ת
הפועל ת"א מכבי פ"ת
דור העתיד מוגש לאבוקסיס על מגש של כסף. ארצ'ל ובינימין חוגגים
(צילום: עוז מועלם)
תינוקות אבוקסיס. אבוקסיס הצליח להשאיר מאחוריו בבית"ר מורשת של טיפוח שחקנים כמו ירדן שועה שפרח תחתיו, ועדי יונה, טימוטי מוזי ולי־און מזרחי שעשו קפיצה אדירה. בהפועל דור העתיד מוגש לו על מגש של כסף, ועכשיו נותר לו להפוך את הצעירים המבטיחים ליהלומים מלוטשים. מדובר בין היתר באור ישראלוב, רן בנימין, טל ארצ'ל, אל־ים קנצפולסקי ועומר סניור, שאף אחד מהם לא הצליח עדיין להפוך לשחקן הרכב. אבוקסיס ינסה גם להתניע מחדש את הקריירה של שני שחקנים מוכשרים שעדיין לא עשו את הפריצה בהפועל ת"א: הישאם לאיוס ומאוויס צ'יבוטה, שעונתו הטובה ביותר הייתה תחת אבוקסיס בבני־יהודה, ממנה עבר ללודוגורץ. מהצד השני, שני זרים משמעותיים שהאוהדים מאוד התחברו אליהם בדרך החוצה: חוסה רודריגס שקיבל הצעה מדימספור הטורקית וצפוי לעזוב השבוע, ואלן אוז'בולט.
פורסם לראשונה: 07:14, 07.02.24