שוב מאוד מוזר לכתוב טור על כדורסל בימים אלו. אולם הטור הוא על ישראלי, ב-NBA, שמספק לנו גאווה בליגה הטובה בעולם, אז אני מרשה לעצמי להתייחס קצת לספורט בימים אלו. ליבי עם משפחות הנרצחים, החטופים, הפצועים וכמובן משפחות העוטף והצפון אשר פונו מבתיהם, מקווה שתמצאו בטור זה מעט מקום מפלט בתקופה זו.
בואו ננסה לדבר קצת כדורסל. אמרנו כדורסל אמרנו NBA, משמע אמרנו דני אבדיה. הוא התחיל את עונתו הרביעית בליגה, ולאחר שהגיע כבר לכמות דו ספרתית של משחקים רשמיים, הגיע הזמן לדבר על מה השתנה בגזרת דני בפתיחת העונה, והאם יש הבדלים מהעונות הקודמות. נדבר גם על סטטיסטיקה, וגם על דברים שיותר נראים לעין ולא מופיעים בטופס המשחק.

1 צפייה בגלריה
שחקן וושינגטון וויזארדס דני אבדיה מול שחקן שארלוט הורנטס לאמלו בול
שחקן וושינגטון וויזארדס דני אבדיה מול שחקן שארלוט הורנטס לאמלו בול
אבדיה מול לאמלו בול
(Tommy Gilligan/Reuters)

אבדיה קיבל חוזה טוב, חוזה טוב מאוד יש לומר, ויודע שהוכיח את העובדה שהוא שחקן NBA לגיטימי. כמובן שלאבדיה זה לא מספיק, הוא רוצה להיות מוביל, הוא רוצה לקחת על עצמו, הוא רוצה לקלוע ולהיות שותף - ראינו לא פעם ולא פעמיים שהוא שחקן שיודע להיות כזה, גם לפני ה-NBA.
לכן, לפני המספרים אני מרגיש צורך חזק לדבר על הדברים שלא כתובים, על הרצון לקבל את הכדור, החוצפה לקחת את הכדור, ההסתערות על ריבאונד התקפה בכל מחיר - דברים אלו מבדילים את דני מאותו דני של עונות קודמות בליגה - יש שיפור רציני, בהחלט. מי שצפה בכמה משחקים של אבדיה בעונות האחרונות, יודע כמה הוא מושפע מהביטחון במשחק שלו, הגיוני בסך הכל, לא? העונה הוא התחיל רגוע ומשוחרר. הוא לא דופק חשבון לקוזמה ולפול, הוא רוצה את הכדור, ונכון, מדי פעם הישראלי מוסר כדור ואנחנו תוהים "למה לא זרק לסל?, למה לא הלך לבד? הוא לא יקבל כדור בחזרה".
אני אענה במקומו: כדורסל זה משחק קבוצתי. לעומת זאת, אין ספק שוושינגטון וויזארדס היא הקבוצה הכי חלשה בליגה, אבל אבדיה מכיר את עקרונות הכדורסל האירופיים ולא ישתנה כל כך מהר, וטוב שכך. אבדיה רץ כמעט לכל ריבאונד התקפה, שיכול להניב לו נקודות נוספות, לאחר עוד זריקה רעה של אחד מחבריו לקבוצה. הישראלי רוצה לקלוע, להיות חלק מהמשחק, הוא לא מעוניין לסיים משחקים עם 2 נקודות בלבד, וזו קפיצת המדרגה מהעונות הקודמות. אבדיה הבין שאת הנקודות שלו אף אחד לא יעשה בשבילו, אלא שהוא צריך מדי פעם לדאוג לעצמו.
כעת כשהתחלנו לדבר קצת מספרים, בואו נדלג לסטטיסטיקה. ב-11 המשחקים הראשונים של העונה הנוכחית דני העמיד ממוצעים נהדרים: 26.8 דק', 12.7 נק', 5.7 ריב', 3.9 אס', 1.2 חט', 0.3 חס' ב-51.9% מהשדה, 41.2% לשלוש, ו-77.8% מהקו על 1.5 איב' ו-2.5 עבירות. כמעט בכל נתון עד כה אבדיה מראה גרף שיפור משמעותי מעונות קודמות, כשהבולט שביניהם הוא הנקודות בממוצע למשחק, שזה הכי חשוב מבחינתי.
בסופו של דבר, בכדורסל צריך לדעת לייצר נקודות, דבר שאבדיה היה סביר בו בשתי העונות הראשונות בליגה, הפך לבינוני בעונה הקודמת, והעונה הוא רוצה להיות טוב בזה.הוא עוד לא שם, אבל יש לו את הכלים להיות שם. מתוך 76 משחקים ששיחק הישראלי בעונה שעברה, קלע אבדיה 18 פעמים פחות משש נקודות. מצד שני, היו לו משחקים נהדרים מול בוסטון, סן אנטוניו וברוקלין, בהם היה נהדר וקלע מעל 20 נקודות (בשניים 25).
אבדיה רוצה וצריך להיות שחקן מוביל. שחקן מוביל חייב להיות יציב, ובעונה שעברה הוא לא היה יציב. ייאמר לזכותו שנראה כי הבין שלסיים ערב ללא נקודות/מעט נקודות, ולהיות סטופר הגנתי עבור קבוצתו, אלו היבטים שלא יובילו אותו להיות שחקן מוביל. בינתיים, הוא לא ירד מתשע נקודות למשחק העונה, וגם בערבי קליעה חלשים, ויש כאלה, ויהיו כאלה (6 מ-18 מהשדה ו-1 מ-8 מהשלוש מול ברוקלין), אבדיה המשיך להיות אגרסיבי, המשיך להאמין בעצמו ולא הוריד את הראש. תתמקדו דווקא ב-18 הזריקות, שיא קריירה, שהובילו אותו ל-14 נקודות.
אגב, חשוב לציין שיש משמעות לאיך ששחקן קולע את הנקודות שלו. אם היינו רגילים שאבדיה עומד בפינה, מקבל במקרה כדור וקולע שלשה, חשוב להבין שהעונה זו לא הסיטואציה. כן, ייתכן שהישראלי יעמוד בפינה, אך הוא ינוע, ינסה להגיע לכדור, לעשות תנועה ללא כדור, ובסופו של דבר, כשניסיונות אלה לא ילכו, ירוץ אל ריבאונד ההתקפה (שלצערנו כמעט תמיד יש). אבדיה יודע לקלוע ל-3, ובהמשך העונה הזריקות האלו ייכנסו. אל תהיו מופתעים אם תקומו בבוקר ותשמעו על 30 נקודות שקלע.
לדני אבדיה נפל האסימון: שהוא שחקן טוב, שמאמינים בו, ושהוא יודע לשים את הכדור בסל. אבדיה משחק עם ביטחון ורוצה את הכדור. מספר 8 על הגב הבין שלסיים משחק עם מעט נקודות, אפשר, אבל לא 18 משחקים בעונה, שזה הרבה.
שנדע כולם בשורות טובות.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.