הצדיקים

פרשת הכדורגלנים והרבנים
קרב הנמושות בין בית"ר ירושלים להפועל חיפה בשבת לא יגרור כנראה ליציעי טדי נחיל טרמפיסטים פוליטיים כבעבר, אבל החזרה לימי המנדט שבה ומחדדת את הקשר ההיסטורי בין הכדורגלנים שלנו לדת. כמו למשל דודו אוואט, שהיה עד לא מזמן צייצן ימני מוקצן, וכפרשן התייבש והפך להיות "הצל" של עצמו.
"אני רוצה לספר לכם סיפור שמעולם לא סיפרתי", חשף שוער העבר ברשתות החברתיות התגלות שחווה בשנת 2002, כשחבר לקח אותו לטבול במקווה בצפת. "באתי באמונה עיוורת בקדוש ברוך הוא והסגולה של האר"י הקדוש, רק כדי להרגיש יותר טוב ובטוח בעצמי. אני רץ קדימה שלושה חודשים אחרי הטבילה, וכנגד כל הסיכויים חתמתי בליגה הטובה בעולם והשאר היסטוריה. של מסי, רונאלדו, בקהאם ואפילו זידאן". המילה "ואפילו" באה אולי להדגיש את העובדה שהאחרון הוא היחיד שלא עבר טבילה.
5 צפייה בגלריה
דודו אוואט
דודו אוואט
הזכיר את חוני המעגל. דודו אוואט
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
דודו אוואט
דודו אוואט
(איור: אופיר בגון)
לכן אולי טבעי שארבע שנים לאחר מכן הסתבך השוער מהליגה הספרדית דווקא עם ש"ס, שהיא כידוע "התאחדות הספרדים העולמית שומרי תורה". אוואט, שכבר שיחק בלה קורוניה, אמר לעיתון מקומי כי אם משחק הליגה נגד סוסיאדד יחל אחרי כניסת יום כיפור בשעה שבע בערב, "אזיז קצת את שעת כניסת החג ואתחיל את הצום מתשע". בשפת הכדורגל קוראים לזה: לשחק על זמן.
הזזת השעון הרתיחה את יו"ר סיעת ש"ס דאז, ח"כ יעקב מרגי, שדרש מההתאחדות "לסלק את אוואט מהנבחרת", וטען כי "מי שמשחק ביום הכיפורים לא ראוי לייצג אותה". השוער לא נותר חייב: "הוא מנסה לתפוס כותרות על הגב שלי. הוא בכלל לא עשה צבא. עשיתי צבא ושמרתי עליו שלוש שנים". תגובה בעייתית בהתחשב בעובדה שמרגי עשה שירות מלא בצה"ל, בעוד שאוואט לחם בעיקר כש"ג בהפועל חיפה. וכדי לצאת לאימונים היה עליו לגשת לרס"ר ולהצביע ג'.
לא מעט מאמנים וכדורגלנים שלנו מזיזים את השעון כאוות נפשם ומזכירים את חוני המעגל. חלקם אף משלב לעיתים במאבק האליפות קברי צדיקים. בשנה שעברה חגגו שחקני מכבי ת"א ניצחון 1:4 על בית"ר ירושלים והעפלה לראש הטבלה בעלייה לקבר האר"י הקדוש, ואיתי שכטר סיכם: "אין עוד מלבדו". באליפות זכתה מכבי חיפה. שנה קודם המריאו אותם אברכים פחות או יותר להשתטחות על קבר רבי נחמן באומן, יחד עם עומר אצילי ודור מיכה, שייזכרו לאו דווקא מפרשת הכדורגלנים והמצוות.
כפעילים פוליטיים בשם הדת זכורים בעיקר הסוכן-פרשן אבי נימני והמאמן הלאומי אלון חזן, שהצטלמו בשנת 1996 לתשדיר בחירות של ש"ס. ברבות השנים שניהם זכו לפרנסה טובה, השבח לאל, מה שלא הפריע להם לפרשן בשבת. אגב, שנה אחרי הקמפיין הבועט ההוא, נערך משאל בקרב חברי כנסת: איזו קבוצה אתה אוהד? והרב אריה גמליאל מש"ס השיב: "כדורגל הוא משחק מטופש".
"לטבול בהאר"י הקדוש היה ועודנו מפתנה של שירת אהבה מאלוקים לליבי", התפייט בשבוע שעבר אוואט, והוסיף: "מבין המצוות שאני שומר זאת המצווה שאני אוהב יותר מכולן". אם גם אתם רוצים לבחור את המצווה האהובה עליכם, שלחו את תשובתם עם המילה "צדיק", ואולי תזכו בפרס מתנת... הקב"ה.

המחנך

חכמון ובית הספר לניגוד עניינים
לא מזמן הוחזר שופט הכדורגל אלי חכמון לעמדת ה-VAR לאחר השעיה בת חצי שנה, בעקבות הדלפת הקלטה של שיחה במערכת השמע של השופטים ובדיקת פוליגרף כושלת. זה לא הפריע לו להיבחר ליו"ר איגוד שופטי הכדוריד ולהמשיך לשמש כ"רכז אירועי החינוך הגופני של התאחדות בתי הספר באזור הדרום". למשחק שנערך השבוע בין נבחרות שני בתי ספר באזור שלו, נשלח על ידי איגוד השופטים קוון קטין, שהוא במקרה גם קרוב משפחה. הבעיה היא שאותו קטין גם לומד באחד משני בתי הספר שהתמודדו ביניהם, כלומר שפט את החברים ללימודים.
5 צפייה בגלריה
אלי חכמון שולף כרטיס אדום לגרשון קופי
אלי חכמון שולף כרטיס אדום לגרשון קופי
לא מבין מה לא בסדר. אלי חכמון
(צילום: ראובן שוורץ)
שלום אלי חכמון, מי משבץ שופטים למשחקים של בתי הספר? "האיגוד. אנחנו רק מוציאים להם הזמנות".
קרוב המשפחה שלך היה קוון במשחק של בית הספר שלו. "נכון. הוא מוכר באזור ושופט במשחקי נוער ונערים".
כרכז האזור וכאיש חינוך, נראה לך תקין שהוא שופט במשחק של בית הספר שבו הוא לומד? "התשובה היא כן. באותו משחק הם הפסידו 8:1"... מעניין, כי ברשתות החברתיות הם דווקא התגאו שניצחו.
ואכן, גם בהתאחדות, קרוב משפחתו של חכמון משובץ בנדיבות, והעונה אף שימש כשופט רביעי במשחקי ליגת העל לנשים. אם השופט הראשי נפצע חלילה, השופט הרביעי הוא זה אמור למלא את מקומו. לא ממש רציני כשמדובר בקטין שלא שפט בוגרים מימיו. וכמובן, זו במלאכה ששכרה בצידה. קוון בליגת הנשים הבכירה מקבל כ-300 שקל, ולצד שיפוט בליגות נוער, נערים, ילדים ובתי ספר, יכול קטין שזוכה לשיבוצים רבים להרוויח יותר ממורה.
מאיגוד השופטים נמסר שהנושא "בבדיקה" (אולי ב-VAR), והעיקר שתלמידי בתי הספר באזור של חכמון קיבלו שיעור חשוב בנושאים חשובים כמו ניגוד עניינים, התא המשפחתי והאקטיביזם השיפוטי.

המגוחכים

ריגר, גור והאדרת אבדיה
וושינגטון נגד קליבלנד, רבע שני. כוכב הקאבלירס דונובן מיצ'ל מטעה את שומרו דני אבדיה, זורק שלשה חופשית, אך הכדור לא נכנס. "ממשיך לעשות עבודה טובה בהגנה, אבדיה", מסכם את המהלך השדר עידו גור, שמגיע לפעמים לשידור עם החולצה מספר 9 של הוויזארדס. "פורזינגיס לא יוצא עליו בכלל", יורד הפרשן שימי ריגר על חברו לקבוצה.
דקה וחצי אחר כך, מיצ'ל מנער מעליו את אבדיה, עושה צעד וחצי וקולע. "הוא עשה הגנה גדולה וקיבל את הסל", הסביר ריגר, באנגלית. "הוא עשה כל מה שיכול היה לעשות", הצטרף גור. כמה שניות חולפות, מיצ'ל משחיל שלשה. "מי ששומר עליו לא יושן בלילות", ניחם ריגר בעברית עילגת. כלומר לא ינום ולא יישן לא רק שומר מישראל. בהתקפה הבאה צולף ג'די אוסמן הטורקי שלשה, למרות ניסיון חסימה של אבדיה. "הוא קלע גדול", החמיא ריגר. "שמע, אבדיה שומר על כולם", קונן גור.
5 צפייה בגלריה
רובי ריגר (מימין) ושימי ריגר
רובי ריגר (מימין) ושימי ריגר
שימי ריגר. פרשן הפרובינציה יורד על מאמן NBA
(צילום: נועם בן גוריון)
פתיחת העונה של שגרירנו ב-NBA הייתה, איך לומר בעדינות, לא משהו. כן, הוא תמיד פתח בחמישייה, לא, הוא לא סיפק את הסחורה. את המחמאות (לא מהחצרנים) הוא הרוויח ביושר, אבל גם את הביקורות. כשחקן עונה שלישית, בוודאי מצפים ממנו להרבה יותר, והצמד שלא מפסיק לטרחן בהלצות מאולצות ממש לא עושה לאבדיה טובה עם היחס הזה. בדיוק להפך.
בינתיים וושינגטון עלתה למאזן 1:3, בעיקר בזכות היריבות החלשות עד כה, אבל המאמן ווס אנסלד ושחקנים שתופסים מקום בחמישייה ליקיר האומה, חוטפים ביקורות ולגלוגים בסיטונות מהפרובינציה.
ודני שלנו? "גרייט דיפנס!" צורח ריגר מדי כמה דקות. "פאס דה בול!", הוא שואג בכל התקפה בה הכדור לא נשלח לישראלי שמתחבא בפינה. 55 שנה נמצא ריגר בארץ, ועדיין עוסק בפרשנות דו-לשונית, ולעיתים דו-פרצופית. שלא לדבר על הרמה. "שמע, לופז לא סתום", גיחך על רובין לופז מקליבלנד המאבחן הפסיכומטרי, שנוהג לחזור כל כמה לילות על אותן בדיחות קרש.
"יום אחד יהיה לוושינגטון מאמן", ליגלג על אנסלד מאמן העבר שפרש לפרשנות אחרי קריירה מדשדשת בחוף המערבי של ישראל, והפך לליצן-חצר. זה קרה 3.30 דקות לסיום המשחק בקליבלנד, כשהוויזארדס פיגרו 99:92, וריגר התלונן שאבדיה על הספסל: "אתה צריך עצירות!" התריע. "עזוב, אתה צריך לתת לו לשחק, שיוכל גם לטעות קצת ולקבל ביטחון ולהרגיש טוב עם עצמו", התרעם גור. בזמן שנותר, הקבוצה - בלי מאמן ובלי אבדיה - להטה וכפתה הארכה (בה הפסידה), אבל עכשיו לפחות כולם יודעים בשביל מה הקימו את וושינגטון וויזארדס. כדי שדני ירגיש טוב עם עצמו.
העסקונה
ארד ובובר בפרונט, אלופים מאחור
"התכבדנו לארח היום בטקס הפתיחה של אליפות העולם שורה של מכובדים", נכתב בגאווה בפייסבוק של איגוד השייט, והיה פירוט: נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, יו"ר הוועד האולימפי יעל ארד והמנכ"ל גילי לוסטיג, ראש מועצת חוף הכרמל אסיף איזק, יו"ר איגוד השייט שי בובר והמנכ"לית סמדר פינטוב. לדיווח צורפו שלל תמונות של עסקנים מדושני עונג, למרות שהאירוע עצמו הזכיר קצת טקס סיום של כיתה ג' במתנ"ס.
5 צפייה בגלריה
שי בובר
שי בובר
איך אומרים טקס באנגלית? יו"ר האיגוד שי בובר
(צילום: איגוד השייט)
ואכן, בשורה הראשונה ישבו ה"מכובדים", במקום שבפרונט יישבו האלוף האולימפי גל פרידמן, מדליסט הארד שחר צוברי, אלופי העולם ושייטי הצמרת שהפריחו את הענף לאורך השנים.
בפרק הנאומים, היה קצת מביך לשמוע את היו"רית האולימפית ויו"ר השייט שוברים את השיניים באנגלית. בעיקר בובר, שבירך את הבאים ל"סראמוני", ואפילו שיבץ באמצע הנאום באנגלית משפט בעברית. חבל, כי איך אומרים אצלכם באיגוד: "איף יו האב טו שוט - שוט, דונט טוק".

מילה זו מילה

"מכבי חיפה כובשת את אירופה!!!"
עמיחי שפיגלר רואה את הנולד, בפרומו לקראת משחקה של מכבי חיפה בפריז
פורסם לראשונה: 10:58, 27.10.22