זה עבר בשקט יחסי, בעיקר כי הפלישה לאוקראינה עדיין בעינה והקרבות הבלתי נגמרים בפאתי קייב לא רוצים להסתיים, אבל ביום ראשון שעבר נפל דבר בכדורסל הרוסי. לראשונה מאז 2011, צסק"א מוסקבה היא כבר לא אלופת רוסיה. זניט סנט פטרסבורג דווקא כן. למרות שהוליכה 1:3 בסדרת גמר ליגת ה-VTB (בשיטת הטוב מ-7), צסק"א הפסידה את כל שלושת משחקיה הבאים, כולל את המכריע בביתה - 81:75 בדרך ל-4:3 סנסציוני. רעידת האדמה החלה.
צסק"א היא לא רק הקבוצה המוכרת והטובה ברוסיה, אלא גם העשירה ביותר. מאז הפלישה לאוקראינה והרחקת כל הקבוצות הרוסיות מהמפעלים האירופים, לכולם היה ברור שכמו קוביות דומינו- הקריסה תהיה מהירה. רק שאף אחד לא חשב שגם המעוז הביתי - תואר אליפות ה-VTB - ייכבש. זניט בנתה העונה קבוצה נהדרת, צ'אבי פסקוואל עשה קסמים על הקווים והדובדבן נרשם ביום ראשון שעבר. בניגוד גמור לכל הציפיות, ולמרות שפיגרה גם בהפסקה, זניט ביצעה קאמבק מרשים וניצחה במוסקבה את משחק מספר 7.
5 צפייה בגלריה
דניאל האקט מאוכזב
דניאל האקט מאוכזב
גם הוא עזב את הספינה הטובעת. האקט
(צילום: רויטרס)
זניט אלופת רוסיה לראשונה בהיסטוריה ותשע שנים בלבד אחרי שהוקמה מחדש. צסק"א, ואת זה כבר ידעה לפני, תצטרך לעשות שינוי פנים רציני.

הכל בגלל המלחמה

והוא כבר החל. מה שהיה ידוע כבר חודש ימים, הפך מיד בסיום אותו משחק לרשמי. אחרי שמונה עונות בתפקיד - וזכייה בשני תארי יורוליג (האחרון רק לפני שלוש שנים) - המאמן היווני דמיטריס איטודיס הודיע כי הוא עוזב את הקבוצה. למרות שהיה לו חוזה עד ל-2023, המאמן סיפר כי היה מדובר בהחלטה משותפת של שני הצדדים. "צסק"א הייתה קיימת לפניי ותהיה טובה גם אחריי", אמר איטודיס. "מודה לכולם על ההזדמנות המשותפת לצמוח ולהתפתח כאדם, כמאמן וכאיש משפחה. אני גאה בכל אחד ואחד שעובד במועדון הנהדר הזה. צסק"א היא משפחה בשבילי ותישאר כזו. לצערי, אני לא אהיה פה בעונה הבאה".
5 צפייה בגלריה
וויל קלייבורן
וויל קלייבורן
החליט לעבור לאנאדולו. קלייבורן
(צילום: רויטרס)
איטודיס מונה למאמנה החדש של נבחרת יוון, אבל הדיווחים האחרונים באירופה מספרים כי פנרבחצ'ה תחתים אותו בקרוב כדי לשקם מחדש את האימפריה הטורקית, שכלל לא העפילה לפלייאוף היורוליג. האמת, הצעד של איטודיס היה מתבקש. ביורוליג החליטו היום (חמישי) לא להחזיר את הקבוצות הרוסיות למפעל, בטח כשהמלחמה באוקראינה עדיין נמשכת. ולא ברור מה יעלה בגורלה גם מבחינה כלכלית. "הוא הפך לסמל של המועדון, אבל אנחנו גם מבינים את הרצון שלו לצאת לאתגרים אחרים", הודה נשיא צסק"א, אנדריי ואטוטין,
צסק"א סיימה את העונה על הגחון. במרץ האחרון היא עוד דורגה במקום השלישי ביורוליג, אבל אז הקבוצות הרוסיות הורחקו מהמפעל, התוצאות שלהן נמחקו והשחקנים החלו להתפזר לכל עבר. בהתחלה צסק"א, כמו גם זניט וקאזאן, הסכימה לשחרר את כוכביהם לכמה שבועות הביתה עד שהבלגן יירגע, אך לאחר מכן, כשביקשה מהם לחזור לרוסיה - כבר לא הייתה תשובה בקו השני.
5 צפייה בגלריה
דימיטריס איטודיס
דימיטריס איטודיס
נפרד בצורה יפה. איטודיס
(צילום: EPA)
טורניקה שנגליה, יוהנס פוגטמן, איפה לונדברג, ג'ואל בולומבוי ומריוס גריגוניס היו הראשונים לעזוב ולא לחזור. לאחר מכן החליט גם אחד הכוכבים הגדולים של צסק"א, דניאל האקט, לחפש לעצמו קבוצה אחרת.
חלק מהשחקנים קיבלו התראה לפני תביעה מהמועדון, אבל הם לא ממש התרגשו. בולומבוי, למשל, החליט לפרסם בחודש שעבר בחשבון האינסטגרם שלו צילום מסך של מכתב שקיבל מהנהלת צסק"א, ובו הוא נדרש לשוב לרוסיה. "לכו מפה, כבר אמרתי לכם שאני לא חוזר", תקף לצד צילום המסך, "אתם מאיימים על שחקנים כדי שיעשו מה שאתם רוצים. אתם מנסים להעניש את השחקנים. כשהתחילה ההסלמה בין רוסיה לאוקראינה אמרתם לי ולכל הקבוצה שאנחנו יכולים לעזוב ושאתם מבינים את זה".
5 צפייה בגלריה
צסק"א חוגגת
צסק"א חוגגת
זוכרים? צסק"א וגביע היורוליג ב-2019
(צילום: AFP)
בסדרת גמר ה-VTB מול זניט שיחקה צסק"א עם שני אמריקאים בלבד: קספר ווייר ו-וויל קלייבורן. שניהם לא ממש הופיעו למשחק ההכרעה. הראשון לקח שלוש זריקות בלבד, קלייבורן רשם 1 מ-10 מהשדה ומדד 19-, השני הכי גרוע בקבוצתו. כמה ימים לאחר מכן כבר בישר לכל עוקביו כי מצא מועדון חדש: אנאדולו אפס.

"נחזור לעצמנו, אבל ייקח קצת זמן"

ואטוטין נשלח השבוע להרגיע מעט את האוהדים, שרואים איך הקבוצה מאבדת את כל נכסיה: "צסק"א תחגוג יום הולדת 100 בשנה הבאה ונעשה כמיטב יכולתנו כדי שההיסטוריה הגדולה של המועדון שלנו תימשך. אני בטוח שצסק"א תחזור שוב למקומות שכולנו הורגלנו, גם אם זה ייקח קצת זמן. לארון התארים יתווספו עוד גביעים, אל דאגה".
ללא קשר לבעיות המקצועיות שהיו לה על המגרש, לצסק"א יש הרבה מאוד בעיות מחוצה לו, בעיקר בכל מה שקשור לפן הכלכלי. אם בעבר הקבוצה יכולה הייתה להחתים כל שחקן שרצתה בשוק האירופי, ותקציבה היה בלתי נגמר, זה ממש לא המצב מאז פרוץ הקורונה. את הדוגמה הטובה ביותר למצב הפיננסי של הקבוצה היה ניתן לראות באופן מוחשי על הגופייה שלה בעונה האחרונה. אם בעבר שם הקבוצה הופיע במרכז במקום לוגו של ספונסר, מה שניתן היה לפרש כעוצמה כלכלית, בעונה שחלפה לה הרוסים הקטינו את שם המועדון ומצאו ברגע האחרון ספונסר זול כדי להקטין את הנזקים.
5 צפייה בגלריה
יאניס ספרופולוס
יאניס ספרופולוס
יגיע למוסקבה? ספרופולוס
(צילום: עוז מועלם)
"כמו לאורך כל השנים, יש לנו את התמיכה המלאה של הבעלים שלנו, אבל עדיין זה לא מספיק", הודה ואטוטין בראיון שקיים עם אתר "יורוהופס" בשבוע שעבר. "גם עזיבה של שחקנים עם חוזים יקרים ו'חיסכון' על בונוסים לא יכסו לנו את ההפסדים מעזיבת חלק מהספונסרים הגדולים. אנחנו פועלים בכיוון הזה. בכל מקרה, נשתדל לבנות קבוצה תחרותית בעונה הקרובה".
אלכסיי שבד הוא הנכס הגדול של צסק"א והשבוע סוכנו הודה כי יישאר במועדון לעונה נוספת. מי יהיה לצידו? זה עדיין לא ברור, כמו גם מי יעמוד על הקווים. הדיווחים האחרונים טוענים כי שלושה נותרו ברוץ לתפקיד, ביניהם אחד, יאניס ספרופולוס שמו, אקס מכבי ת"א למי ששכח.
"דבר כזה עוד לא קרה פה", הודה השבוע העיתונאי ולאדי יארובסקי. "זה נראה כאילו קבוצה בינונית באירופה בונה את עצמה מחדש ולא צסק"א, שרגילה להחתמות נוצצות עוד לפני שהקיץ נפתח. השמות שעולים מכיוונה שונים ממה שהורגלנו".
מאמן העבר האגדי, סטניסלב ירמין, אמר השבוע ל"ספורט אקספרס" הרוסי כי אם המועדון אכן לא ישחק בעונה הבאה במפעל אירופי, הוא יקרוס לחלוטין: "בקצב הזה, אף אחד לא יכיר את צסק"א בעונה הבאה. תתרגלו לשינוי מחשבתי".