במכבי ת"א נוהגים לערוך שינויים גדולים מדי קיץ, אבל הפעם מדובר במהפכה של ממש: מהמאמן ועד אחרון הזרים.
הכל קרה בקצב מסחרר – לא פחות מעשרה שחקנים חדשים הוחתמו ב־15 ימים בלבד, ונשאלת השאלה איך הפאזל המסובך הזה יתחבר. החידוש: הפעם נראה שנבנתה קבוצה מאוזנת עם כמה אופציות בכל עמדה. רק המטרות נותרו ישנות – הסתערות מחדש על כל התארים בישראל, וכמובן הגעה לטופ־8 ביורוליג. הסיבה העיקרית להחלטה לבנות הכל מחדש היא כמובן העונה האחרונה האחרונה החלשה, שהסתיימה ללא אליפות, גביע ואפילו לא הגעה לאחד מהגמרים, אבל גם כתוצאה מתחושת מיצוי משחקנים מסוימים, והרצון להתאים את הסגל לשיטה של עודד קטש.
5 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
מהפכה של ממש. קטש
(צילום: שאול גולן)

במכבי התמהמהו עם ההחלטה לגבי המאמן, כשהרצון היה להנחית בהיכל את צ'אבי פסקואל, אבל כשזה לא קרה האופציה של קטש עלתה אוטומטית. הדאגה היחידה הייתה לוח הזמנים הלחוץ, כאשר לא מעט מהקבוצות היורוליג הקדימו את מכבי וכבר התחילו להתחמש. מהרגע בו הודיע המועדון על הצטרפותו של דייויד בלאט כיו"ר הוועדה המקצועית, החל הצוות בסיעור מוחות ובשיחות עם שחקנים וסוכנים, כשגם צוות המדיה עבד שעות נוספות כדי לעמוד בקצב ההחתמות.

יש בעלי בית

עם כל הכבוד להחתמות המעניינות, שמיד ניגע בהן, האירוע המשמעותי של הקיץ היה עזיבתו של סקוטי ווילבקין אחרי ארבע שנים בהן היה בעל הבית הבלתי מעורער. כבר בסוף העונה שעברה ריחפה באוויר אופציית הפרידה, ביוזמת שני הצדדים, ובמכבי החליטו באותה נשימה להחליף דיסקט: אחרי תקופה ארוכה ללא רכז קלאסי ואיכותי, הוחתמו שני מובילי כדור שנמצאים בשיא הקריירה על חשבון הכדררת של סקוטי.
5 צפייה בגלריה
ווייד בולדווין
ווייד בולדווין
קו אחורי נוצץ במיוחד. בולדווין
(צילום: gettyimages)
מדובר בשתי ההחתמות הנוצצות מכולן, שאמורות להפוך את הקו האחורי של הצהובים לקטלני במיוחד גם ללא ווילבקין. השחקן הראשון הוא ווייד בולדווין (26, 1.93 מ'), אחד הגארדים האיכותיים באירופה, שעבר בקבוצות כמו אולימפיאקוס (אצל בלאט שדחף להביא אותו להיכל), באיירן מינכן, ובעונה שעברה בבאסקוניה. אבל יש גם כוכבית קטנה לגביו: היסטוריה של קשיי השתלבות חברתיים בקבוצות האחרונות שלו. זה לא שהוא טראבל מייקר או "אסון" לחדר ההלבשה, אבל כן שחקן בעל אגו שעומד על שלו – לפעמים יותר מדי.
מי שאמור להפעיל את בולדווין הוא לורנזו בראון (31, 1,96) שמגיע מקאזאן. מדובר ברכז קלאסי מהשורה הראשונה, מהסוג שמכבי התקשתה להביא בשנים האחרונות, בעיקר מסיבות כלכליות. בראון אמור לשנות את כל מה שהאוהדים התרגלו לראות בשנים האחרונות: בעל בית אמיתי, שסיים את העונה האחרונה כסגן מלך האסיסטים ביורוליג (6.1 למשחק). הפעם, בניגוד לימי ווילבקין, הרכזים יוכלו להתפנות לניהול המשחק ולא לחשוב רק על הקליעה, מאחר שבסגל יש לא מעט כלים בהתקפה. אחד מהם הוא הפורוורד בונזי קולסון (26, 1.98), ה־MVP של הליגה הצרפתית ושל ליגת האלופות לפני שנתיים במדי שטרסבורג, עם 18.4 נקודות למשחק. בעונה החולפת הוא דחה הצעה ממכבי והעדיף לחתום בקרשיאקה, במדיה המשיך את מגמת השיפור שלו כשסיים כאחד הקלעים המובילים בליגה הטורקית.
5 צפייה בגלריה
לורנזו בראון בפעולה
לורנזו בראון בפעולה
רכז קלאסי מהשורה הראשונה. בראון
(צילום: EPA)
גם דארון היליארד (30, 1.93) מסוגל לייצר נקודות, אבל במקרה הזה מדובר בחידה. הגארד־פורוורד עבר שתי פציעות קשות בעונה החולפת במדי באיירן מינכן: הראשונה בברך השביתה אותו למשך שלושה חודשים, ומיד לאחר שחזר במארס האחרון שבר את עצם הבריח ולא חזר מאז.

עיצוב פנים

עד אתמול היה נראה שנוצרה בעיית קליעה בקו הקדמי: הסנטר ג'וש ניבו (24, 2.06), ששיחק באילת ולאחר מכן בז'לגיריס, אמנם נחשב לריבאונדר טוב ושומר מצוין, אבל לא מספיק מגוון בהתקפה. גם אלכס פוית'רס (28, 2.03), ששיחק בשנתיים האחרונות בזניט, לא מרבה לזרוק מחצי מרחק ומצטיין יותר בצד השני של המגרש. ואם מדברים על הגנה, אז אוסטין הולינס (30, 1.93) – הגארד של הכוכב האדום בשנתיים האחרונות – נחשב לאחד השומרים הטובים ביבשת. הרכש שהשלים את הסגל הוא הפאוור פורוורד ג'ארל מרטין (2.08, 28), שזכה באליפות באוסטרליה. מדובר בשחקן פיזי שיודע להשתמש בגוף שלו, ריבאונדר טוב, מגוון עם בונוס בדמות קליעה טובה מחוץ לקשת.
5 צפייה בגלריה
ניבו מול בריימו
ניבו מול בריימו
לא מספיק מגוון בהתקפה. ניבו
(צילום: שלו שלום)
הבעיה: כמו קולסון, גם הוא חסר ניסיון ביורוליג ויצטרך זמן כדי להכיר את הליגה.

המכביזם חוזר?

בגזרה המקומית התמונה כמעט הושלמה. גיא פניני אמור לעשות סדר ולסייע בחיבור הקבוצה – המבוגר האחראי הזה ש"ירצה" לזרים החדשים אודות המכביזם. יחד איתו הגיע אלוף טרי נוסף מהפועל חולון, רפי מנקו, שחקן שכבר שיחק תחת קטש ומתאים לשיטה של המאמן. מעניין יהיה לראות אם יקבל קרדיט גם ביורוליג.
5 צפייה בגלריה
גיא פניני
גיא פניני
בתפקיד המבוגר האחראי. פניני
(צילום: עוז מועלם)
שחקן נוסף שקטש מאוד אוהב הוא ג'ון דיברתולומאו, שצפוי לחתום על הארכת חוזה בימים הקרובים. גם ג'ייק כהן אמור להישאר לאור הקשיים בניסיונות לצרף את טי־ג'יי ליף.
רומן סורקין, מנקודות האור של מכבי בעונה שעברה, ממשיך כמובן, ורק שחקן אחד נשאר בגדר תעלומה – יפתח זיו – שקיבל מעט מאוד הזדמנויות בעונה שעברה ויתקשה לקבל דקות בעמדה המאוד עמוסה שלו. גם בתקופה בנבחרת הוא לא נחשב לאחת האופציות הראשונות של קטש.
פורסם לראשונה: 13:51, 05.07.22