5 צפייה בגלריה
יערה בר נוי
יערה בר נוי
הובילה לשינוי. בר-נוי
(צילום: עוז מועלם)
"להתאחדות לכדורגל שלום. שמי יערה בר-נוי, אני בת 8 ואני משחקת כדורגל כבר שנה שלישית. השנה, בפעם הראשונה, רציתי להירשם גם באגודת מכבי חדרה. העברתי את הפרטים שלי, והיום כשנכנסתי לאתר ראיתי שפתחו לי כרטיס שחקן (ולא שחקנית). בכל האתר רשום: 'פרטי השחקן', 'פורטל השחקנים' (ולא השחקניות), 'אישור פעילות שחקן', ועוד. רציתי לשאול אם יש אפשרות לשנות משהו: או שלכולם תהיה אפשרות של שחקן/ית או שהמחשב ישאל אם את/ה בן/בת וירשום בהתאם".
ליערה, תלמידת כיתה ג' בבית הספר אילן רמון בחדרה, הספיק מבט חטוף במייל שהגיע למחשב בבית הוריה כדי לעשות מעשה, ולהוביל לשינוי. במסגרת השתייכותה לליגה הטרומית במכבי כישרונות חדרה, התבקשו הוריה, יעל ואביב, לרשום אותה באתר ההתאחדות, אלא שליערה הפריע שהגדירו אותה "שחקן", והיא החליטה - בעצת יו"ר המועדון יעקב גלאם - לשלוח מכתב להתאחדות. "הרגשתי מוזר כי אני שחקנית, ויש עוד בנות בעולם שמשחקות כדורגל", הסבירה יערה.
5 צפייה בגלריה
יערה בר נוי
יערה בר נוי
כרטיס השחקן שלה באתר ההתאחדות
5 צפייה בגלריה
יערה בר נוי
יערה בר נוי
והמכתב שהגיע בעקבות זה

"כדורגל זה לא רק לבנים"

אתמול שמחה יערה לקבל מכתב תשובה ממנהל ליגות הנשים בהתאחדות, עידן בורשטיין, שענה לה כך: "יערה היקרה, קיבלתי את מכתבך החשוב ושמחתי לדעת כי למרות גילך הצעיר הצפת נושא חשוב לא רק עבורך אלא גם עבורנו. כדורגל הנשים נמצא במגמת שינוי חיובית, ואנחנו שמחים שיש שחקניות כמוך שיהיו מובילות ושותפות לדרך יחד איתנו. מיד עם קבלת מכתבך פנינו לחברה האחראית על פיתוח ותחזוק הפורטל בבקשה לקבל הערכה כספית (ושעות עבודה נדרשות) בדבר השינוי המתבקש.
"אין מדובר בלחיצה על מקש, אלא בתכנות מחדש של קוד לאתר ולפורטל מורכבים, אבל אנחנו מחויבים לכך. בדיוק כפי ששינינו את כרטיס השחקן לכרטיס שחקנית ואת כרטיס השופט לכרטיס שופטת, כך יהיה גם הפעם. כולם וכולן ראויים וראויות לשינוי הזה. אולי הוא קטן, אבל בעל משמעות גדולה. תודה על הפנייה, על המכתב המנומס ועל האכפתיות".
5 צפייה בגלריה
יערה בר נוי
יערה בר נוי
כתבתי וביקשתי את זה הכי טוב שיכולתי, ממש התאמצתי. בר-נוי
(צילום: עוז מועלם)
האמנת שיתייחסו לזה ברצינות? יערה: "כן, כי כתבתי וביקשתי את זה הכי טוב שיכולתי, ממש התאמצתי".
מהו המסר שלך לילדות אחרות בנושא? "אם הן רואות שמשהו לא בסדר וצריך לתקן אותו, אז שינסו. אם הן יתאמצו מספיק בשביל משהו חשוב וצודק, אפשר לשנות הכל".
מהן השאיפות שלך בכדורגל? "אני מאוד אוהבת כדורגל, נהנית ולומדת המון, אבל מעניינים אותי עוד דברים כמו נינג'ה, ריקוד וניסויים מדעיים".
במשפחת בר-נוי גאים מאוד בבתם על היוזמה. "היה לנו חשוב בבית ללמד שניתן לשנות עוולות, ושהיא יכולה להשפיע אם היא רואה דברים שלדעתה לא נכונים או לא מדויקים", משתף האב אביב.
5 צפייה בגלריה
יערה בר-נוי
יערה בר-נוי
"כשהיא התחילה לראות כדורגל בטלוויזיה אמרנו לה שהיא יכולה להיות במגרש אם רק תרצה"
(צילום: עוז מועלם)
בבית יש שיח על הנושא המגדרי? "ליערה יש דעות ברורות ונחרצות בנושא. היא מרגישה את היחס השונה שיש לבנות, בטח בספורט. בשנה שעברה הגיע לבית הספר מורה מחליף לחינוך גופני וחילק את הכיתה – בנים ובנות. יערה סיפרה שהיא העירה על כך למורה, שקיבל את הדברים ושינה".
וזו הסיבה שהיא בכדורגל? האם יעל: "כשהיא התחילה לראות כדורגל בטלוויזיה אמרנו לה שהיא יכולה להיות במגרש אם רק תרצה. היא התלהבה, ואז אביב לקח אותה למשחק של חדרה. יערה מאוד התחברה וביקשה להתחיל לשחק. מובן שהסכמנו. קנינו גם שער לגינה".
ומה תגידי למי שחושב שכדורגל זה רק לבנים? "פספוס ענק. ילד או ילדה צריכים לקבל הרגשה שאתה מאמין בהם, ושכל מה שירצו אפשרי אם ישקיעו. כדורגל זה ספורט מדהים וצריך לעודד השתתפות בו, גם בנים וגם בנות".