בלילה שבין ראשון לשני (1:30 שעון ישראל), ארה"ב תוכל לשכוח למשך כמה שעות מהקרעים העמוקים שבה ולהתאחד סביב מה שהכי מרגש אותה – הסופרבול. אולי לא כל העולם התחבר לענף הזה – בלשון המעטה – אבל בארץ ענק בה שני הענפים הפופולריים ביותר הם פוטבול ופוטבול מכללות, אין אירוע ספורט מפואר ונחשב יותר.
אלופת ה-NFL תיקבע בסיום המפגש בין קנזס סיטי צ'יפס לסן פרנסיסקו פורטי ניינרס בלאס וגאס, וכרגיל, זה יהיה הרבה מעבר לתואר או גביע. זה ניצחון שצורב אותך בדנ"א האמריקאי. הנה כמה דברים שכדאי לכם לדעת אם אתם עוד רוצים להצטרף לחגיגה – אף פעם לא מאוחר מדי.
10 צפייה בגלריה
סוויפט
סוויפט
הזוג הלוהט של ארה"ב. טראוויס קלסי וטיילור סוויפט
(צילום: Patrick Smith/Getty Images)
10 צפייה בגלריה
סופרבול
סופרבול
המשחק הכי גדול שיש לספורט האמריקאי להציע
(צילום: REUTERS/Maria Alejandra Cardona)

לאס וגאס

במשך שנים ארוכות ניסתה עיר החטאים להיכנס לעולם הספורט המקצועני עם מועדון באחד מהענפים המובילים בארה"ב, אבל מספר נסיבות מנעו זאת ממנה, בעיקר החשש של ראשי הליגות ממראית עין בהצבת קבוצה בבירת ההימורים העולמית. ברגע שיותר ויותר מדינות בארה"ב הפכו את ההימורים לחוקיים, משהו בתדמית הרעה שלהם השתנה מעט, ובעשור האחרון לאס וגאס התחילה לשאוב אליה קבוצות בניסיון למתג את עצמה כמוקד ספורטיבי מוביל.
בינתיים, לאס וגאס ריידרס, קבוצה שעברה מאוקלנד, עדיין לא בטופ של הליגה (למרות שמאז המעבר השווי שלה צמח בצורה משמעותית), אבל זו הפעם הראשונה בה הסופרבול יתקיים שם – האצטדיון נמצא בעיר הסמוכה פרדייז, אל תהיו קטנוניים – ומדובר בצעד מסקרן.
10 צפייה בגלריה
סופרבול
סופרבול
עיר החטאים מוכנה לסופרבול
(צילום: AP Photo/Charlie Riedel)
וגאס מנסה לתפור יחד את אווירת המסיבה הקבועה שבעיר ואת האירועים הספורטיביים הגדולים ביותר, כדי לחזק את כלכלתה ומעמדה בארה"ב ובעולם, ולצד הסופרבול, כבר החלה לארח מרוץ פורמולה-1 (הראשון היה מצועצע במיוחד, והנהג המנצח מקס ורסטאפן אמר שזה היה 99 אחוז הצגה ואחוז אחד ספורט) ומנסה להשיג בכל הכוח זיכיון ב-NBA.
פטריק סיסון מאתר "ת'ריליסט" הגדיר את המטרה של וגאס: "עם זרם קבוע של תיירים ואוהדים שמוכנים לבזבז, העיר מציגה אסטרטגיה מושכת עבור הספורט המקצועני – ספורט כחוויה, קבוצה שאינה קשורה לבסיס אוהדים מקומי ובמקום זאת מתמקדת ביצירת חוויה". מנכ"ל רשות המבקרים בעיר, סטיב היל, הוסיף: "וגאס היא העיר היחידה בעולם שמסוגלת לתת ל-65 אלף צופים הרגשה שהם VIP. בכל יום יש כאן 330 אלף תיירים שמחפשים מה לעשות, אין צורך במקומיים בשביל למלא אצטדיון".
10 צפייה בגלריה
אצטדיון אליג'אנט בלאס וגאס בו ייערך הסופרבול ב-2024
אצטדיון אליג'אנט בלאס וגאס בו ייערך הסופרבול ב-2024
אצטדיון אליג'אנט בלאס וגאס, בו ייערך השנה לראשונה הסופרבול
(AP Photo/Adam Hunger)
בשורה התחתונה – וגאס מושלמת למודל קיצוני של הספורט האמריקאי, שמנתק לגמרי את האהדה השורשית והעמוקה למועדון. זה חזון עתידני שקשה לראות מתגשם במלואו, מאחר שבסופו של דבר אהבה וקשר לקבוצה מסוימת הם הכרחיים ליצירת בסיס אוהדים ופופולריות – גם אם החוויה הספורטיבית מתעלה על כל דמיון – אבל יש מקום גם לסוג כזה של מועדון ושל עיר, בטח כשבספורט מחפשים כל הזמן אפיקי הכנסה נוספים וקהלים חדשים.
וכך, העיר שממילא נוצצת ביום-יום לא הייתה צריכה ללבוש חג לסוף שבוע אחד – אלא פשוט הזמינה את המסיבה הגדולה בארה"ב להצטרף לזו שלה. וגאס תהיה עמוסה באוהדים – בלי שום בעיה לקלוט את כולם – וכמות האירועים וההופעות שיתקיימו לצד האטרקציות הרגילות היא פשוט עצומה.

המשחק

קנזס סיטי וסן פרנסיסקו שולטות בעשור האחרון, לפחות בכל הקשור להעפלה לסופרבול. עבור האלופה המכהנת קנזס סיטי זו הפעם הרביעית בחמש השנים החולפות, כולל שתי זכיות בתואר, הניינרס ייאבקו על התואר בפעם השלישית מאז 2013 (הפסידו בפעמיים הקודמות). הן אפילו נפגשו ראש ראש בסופרבול במיאמי ב-2020, ואז קנזס סיטי יצאה מנצחת. שתיהן שייכות לאצולה ספורטיבית מפוארת, אבל משני כיוונים שונים.
10 צפייה בגלריה
פטריק מהומס
פטריק מהומס
ה-כוכב של קנזס סיטי. מהומס
(צילום: AP)
גם בלי להבין בפוטבול השם טום בריידי מוכר בכל העולם, השחקן המעוטר בכל הזמנים (7 אליפויות, 6 עם ניו אינגלנד ואחת בטמפה ביי) ואולי גם הטוב שבהם. הוא כבר פרש בדרך לתחילת קריירה כפרשן, ופטריק מהומס נחשב כאיש שנכנס לנעליו במידה רבה. הקוורטרבק בן ה-28 כבר הוביל את הצ'יפס לשתי אליפויות, כאמור, והוא חיית תקשורת וחביב הקהל. אף אחד לא אוהב שליטה דומיננטית מדי, וקנזס סיטי בסכנה להמאיס את עצמה על הקהל הניטרלי אם תזכה בעוד אליפות, אבל מהומס רק יחזק בכך את מעמדו כאחד מהגדולים אי פעם.
זו לא הייתה עונה טובה מאוד עבור קנזס סיטי, שנראתה מעט רדומה לאורכה, אבל פלייאוף מדהים, כולל שני ניצחונות חוץ קשים בבאפלו ובבולטימור, החזיר אותה למקום שהיא מכירה מצוין. אבל זו אצולה חדשה יחסית, קבוצה שנבנתה בקפידה תחת המאמן המבריק אנדי ריד והשיבה את הצבע לפנים ב-2020, 50 שנה אחרי האליפות הקודמת שלה. סן פרנסיסקו היא אצולה מסוג אחר.
10 צפייה בגלריה
ברוק פרדי
ברוק פרדי
ההפך המוחלט ממהומס. פרדי
(צילום: AP Photo/Godofredo A. Vasquez)
מדובר באחת הקבוצות הפופולריות בארה"ב ובעולם, עם חמש אליפויות (האחרונה ב-1995) ומסורת אדירה של הצלחות, בזכות סופרסטארים ששיחקו במדיה. בחמש העונות האחרונות היא שוב כוח משמעותי ומועמדת לתואר כמעט מדי שנה. המנהיג שלה בהתקפה, הקוורטרבק ברוק פרדי, הוא ההפך המוחלט ממהומס. הוא מה שנקרא "מיסטר אירלוונט", "הסתמי", הכינוי שמודבק לשחקן שנבחר אחרון בדראפט (במקרה שלו ב-2022). אף אחד לא ציפה שיהיה כוכב משמעותי, אבל בלי נתונים פיזיים מרשימים הוא הפתיע בשנה שעברה כשהשתלט על המקום בהרכב הפותח, והעונה התעלה עם המון החלטות חכמות בזמן אמת. אבל הוא עדיין אלמוני ולא מוערך מספיק.
כוכב העל האמיתי הוא הרץ בן ה-27 כריסטיאן מקאפרי. אביו אד היה תופס נפלא שזכה בשלוש אליפויות, והבן הוא מכונת טאצ'דאונים, שיודע לתקוף הגנות בכמה צורות שונות באיכות זהה. מדובר ככל הנראה בשחקן ההתקפה הטוב ביותר שאינו קוורטרבק בליגה בשנים האחרונות, והמסלול של סן פרנסיסקו נסק לשמיים ברגע שהחתימה אותו לפני כשנה וחצי. הוא שובר שוויון ומכריע משחקים.
10 צפייה בגלריה
כריסטיאן מקאפרי
כריסטיאן מקאפרי
כוכב העל האמיתי של הניינרס. מקאפרי
(צילום: רויטרס)
בגלל האיכות והמורשת של שתי הקבוצות, יחסי ההימורים שוויוניים מאוד, עם יתרון קל לסן פרנסיסקו. בעיקרון, הניינרס באמת נראים מוכנים יותר לסיים קרוב ל-30 שנות המתנה, אבל הניסיון של מהומס וחבריו והעובדה שהתמודדו בהצלחה עם אתגרים אדירים בדרך למשחק לא מאפשר להתייחס אליהם באמת כאנדרדוג, למרות שהפעם האחרונה בה קבוצה כלשהי הצליחה לשמור על האליפות הייתה לפני 19 שנה. זה אמור להיות משחק גדול.

השואו

מופע המחצית הוא תמיד אחד מרגעי השיא של כל ההפקה, ובכל שנה האמן הנבחר מנסה להיות מפתיע יותר, זוהר יותר, בלתי נשכח. בהתאם לבחירה של השנים האחרונות, גם הפעם הוחלט ללכת על אמן אר-אן-בי/היפ הופ באוקטן גבוה – אשר, האמן שמכר יותר מ-80 מיליון תקליטים לאורך הקריירה.
לפי ההבטחה שלו, המופע יהיה מיוחד: אשר מתכוון להקדיש אותו לאמנים השחורים שסללו את הדרך להצלחתו, למורשת שהשאירו אחריהם. "כשאני חושב על ההיסטוריה של מוזיקאים שחורים בארה"ב", הוא אמר, "אני נזכר בימים שהיו צריכים להיכנס לאולם דרך המטבח ויצאו מאותו מהמקום מחשש לחייהם. אני נכנס דרך הדלת הראשית".
10 צפייה בגלריה
אשר
אשר
לפי ההבטחה שלו, המופע יהיה מיוחד. אשר
(צילום: REUTERS/Mike Blake)
האמן הראשי אוהב לשלוף אורחים שמרימים את הקהל, ובארה"ב מנסים לנחש מי אלו יהיו לפי שיתופי הפעולה שלו אשר בעבר. בין השמות שעלו: אלישיה קיז, לודקריס ופיטבול. מתכון מובטח להופעה מהודקת ואנרגטית.

טיילור סוויפט

בקצרה, כדי לא לעצבן את אוהדי הפוטבול. הזמרת הפופולרית בעולם, מכונת כסף ולהיטים שזוכה להערצה נדירה בעוצמתה, היא גם בת זוגו של אחד משחקניה החשובים של קנזס סיטי, טראוויס קלסי. היא מגיעה כמעט לכל המשחקים כדי לעודד, וגם הפעם תגיע בטיסה מיוחדת אחרי שתופיע בטוקיו. הקהל שונא את זה, הליגה בעד.
10 צפייה בגלריה
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
תבלוט ביציעים, תהיו בטוחים. טיילור סוויפט
(צילום: Jason Hanna/Getty Images)
10 צפייה בגלריה
סוויפט
סוויפט
והאוהדים חלוקים
(צילום: AP Photo/Ed Zurga)
הקהל מתעב את העובדה שטרמפיסטים רבים מצטרפים לחגיגה שלהם רק בשביל לראות את טיילור סוויפט, וסקר שנערך לפני מספר חודשים העלה שיותר מ-80 אחוזים מאוהדי הפוטבול לא מעוניינים שהיא תופיע להם על המסך באמצע המשחק, מעודדת את החבר. כוכבת בסדר גודל כזה בסופרבול? יש פה סכנה לאינפלציה של מצלמות עליה, וטשטוש הזהות הספורטיבית של המשחק לטובת דברים כמו "קורא השפתיים מגלה: מה טיילור אמרה אחרי הטאצ'דאון של טראוויס".
לליגה, כאמור, אין שום בעיה עם כך שהזוג הלוהט של ארה"ב יחשמל עוד יותר את הסופרבול. הקישור שלה לליגה הגדיל את חשיפת הענף ואת השווי הכולל של ה-NFL, וכמה שיותר סוויפט יותר טוב בשביל הבוסים.
פורסם לראשונה: 07:42, 10.02.24