השפוטים

אברמוב ואדרי פוחדים להתלונן
"אנו מצרים על החלטתו של השופט שלא לכלול בדוח השיפוט את הנהמות הגזעניות כלפי דנילו אספרייה. אנו מאמינים לטענות השחקן במאת האחוזים". כך נאמר בהודעת בית"ר ירושלים בעקבות אירועי המשחק מול מכבי חיפה, ואחרי שהצרו, הם גם הרחיבו: "חבל מאוד שהדבר לא נבדק בצורה יסודית, כפי שבוודאי היה קורה אם אלו היו אוהדי בית"ר". ניסוח שמשלב בחובו חפיפניקיות, השתפנות, בכיינות וצביעות.
השופט (הגרוע) גל לייבוביץ' דווקא כן הזכיר את הנהמות בדוח, וכדי שהנושא ייבדק בצורה יסודית, היו צריכים ראשי בית"ר לעשות דבר מאוד פשוט: להחתים את אספרייה על תצהיר, להתלונן נגד הקבוצה המארחת בהתאחדות ולהביא את העניין להכרעת בית הדין. כך בדיוק עשו משה חוגג ואלי אוחנה בפרשת הנהמות כלפי אנטואן קונט בדצמבר 2019.
7 צפייה בגלריה
ברק אברמוב
ברק אברמוב
למה עכשיו אביר הסושי שותק כמו דג? אברמוב
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
אברמוב ושחר
אברמוב ושחר
(איור: אופיר בגון)
גם אז, השופט והמשקיף בסמי עופר לא שמעו קולות של חיות, אבל תצהיר של המגן הספיק. הדיין נעם ליובין הטיל על מכבי חיפה קנס סמלי: 10,000 שקל פלוס 20 אלף על תנאי, אבל האמת החשוכה יצאה לאור. בנימוקיו להרשעה באחריות השילוחית לקריאות הגזעניות הזכיר הדיין את "תגובתו האותנטית של השחקן והתנהגותו באותו הרגע". בדיוק מה שניתן לומר על סערת הרוחות של אספרייה במוצ"ש. חלוץ בית"ר בוודאי לא נראה מתחזה, מה שקשה לומר על דולב חזיזה, שספג ליטוף משחקן יריב והתפתל על הדשא כמי שנפל מעמוד חשמל.
אז מדוע הסתפקה בית"ר בתגובה מתחסדת שטייחה את הפרשה הדוחה? "לאורך השנים אנחנו נלחמים בעניין של אחריות שילוחית", הסביר לי אתמול דובר המועדון אסף נחום לפני שהוציא את המרצע מהשק: "מכבי חיפה לא מועדון גזעני, להפך. אין לנו סיבה לבוא ולדפוק אותם. היחסים בין המועדונים טובים. הטענה של אספרייה הייתה נגד השופט וגם אנחנו הוצאנו באופן חריג הודעה נגד השופט כי הרגשנו שיש פה איזו החלקה. הוא כאילו ניפנף את השחקן ברגע"... בדיוק מה שאפשר לומר על המועדון והעומד בראשו. החליקו וניפנפו את השחקן ברגע.
7 צפייה בגלריה
כפיר אדרי
כפיר אדרי
כפיר אדרי. מנכ"ל בית"ר ירושלים ונבחר מטעם מכבי חיפה
(צילום: עוז מועלם)
מכבי חיפה אכן רחוקה מאוד מגזענות, אך גם הטענה שהיא חפה מאלמנטים חשוכים תהיה חסרת שחר. בדרבי שנערך לאחרונה בליגת העל לנוער, דיווחו השופט והמשקיף על "נהמות מכיוון אוהדי מכבי חיפה לעבר שחקנים שחומי עור של הפועל", והמועדון נקנס ב־3,000 שקל. שנתיים קודם היה זה קפטן קבוצת הנוער מאור לוי שקרא לשחקן מכבי פ"ת ממוצא אתיופי "קוף" – והורחק. במתחם האימונים שבו תלויה הכרזה "האדם לפני השחקן", מתגלה לפעמים קוף אחרי בן אדם.
"מצידי שבני־יהודה תרד ליגה ולא תהיה גזענות", הכריז לפני שלוש שנים ברק אברמוב כשאוהדי קבוצתו הקודמת נהמו לעבר קונט ופרדי פלומן מבית"ר ירושלים. אז למה עכשיו אביר הסושי שותק כמו דג? כי הוא מעדיף לא להתעסק עם אלילו. זוכרים איך מיהר נשיא מכבי חיפה להכריז שיעזור לבית"ר, בעקבות זעקות השבר של אברמוב בקיץ? לשווא הוא החתים את יריב האימונים אביאל זרגרי? עכשיו הגיעה ההזדמנות להחזיר, ולטמון ראש בחול. מה הם המלחמה בגזענות והגב לאספרייה לעומת הגב של האיש הכי חזק בענף. בסיפור הזה יש גביר ויש בן גביר.
7 צפייה בגלריה
דנילו אספרייה שחקן בית"ר ירושלים
דנילו אספרייה שחקן בית"ר ירושלים
דנילו אספרייה. נהמות? העיקר לא להרגיז את שחר
(צילום: עוז מועלם)
את התלונה על הנהמות כלפי אספרייה יכול היה להגיש גם חבר הנהלת ההתאחדות כפיר אדרי. מדוע מנכ"ל המועדון ש"מאמין לאספרייה במאת האחוזים", לא כיבד את השחקן אפילו במעט האחוזים? אולי משום שבבחירות להנהלה, לפני כחודשיים, נכלל אדרי בצמרת רשימת המועמדים שהגישה... מכבי חיפה. כמו תמיד בכדורגל הישראלי, אינטרסים וקשרים חשובים הרבה יותר מתרבות ומערכים, יד רוחצת יד – והענף נשאר מטונף.

המשפריץ

יש הוכחה: ניסנוב ירק למרחק
"לא באמת ירקתי על הבן אדם. עשיתי רק טפו. המרחק בינו לביני היה המרחק שלי מהדיין". כך טען לא מזמן איציק ניסנוב, מבעלי הפועל ת"א, בנאום ההגנה לכתב האישום שלפיו ירד בהפסקת הדרבי למגרש, גידף את אנשי היריבה ותיפקד כממטרה. למרבה המזל בית הדין לא ביקש ממנו להדגים את יכולותיו כדי לאמוד את טווח השיגור, והסתפק בקביעה כי הייתה "תנועת יריקה או יריקה שלא פגעה". ניסנוב הורחק לשישה משחקים – שיתבייש ויתייבש.
7 צפייה בגלריה
איציק ניסנוב. איבד שליטה בעצמו ובקבוצה
איציק ניסנוב. איבד שליטה בעצמו ובקבוצה
איציק ניסנוב. איבד שליטה בעצמו ובקבוצה
(צילום: ראובן שוורץ)
מכיוון שהצדק חייב להיראות (גם כשהוא מגעיל), בעמותת "הצלחה – לקידום חברה הוגנת" לא הסתפקו בכך. הם פנו לחברת היכלי הספורט, המנהלת ומתפעלת את אצטדיון בלומפילד, וביקשו לחשוף את סרטי מצלמות האבטחה בכניסה למנהרה המובילה לחדרי ההלבשה. הליך פשוט ומתבקש בהתאם לחוק חופש המידע, שעסקני ההתאחדות והמינהלת נמנעו ממנו. אולי בגלל שבשתיהן יש נציגות למשפחה הלוחמת.
הקרנת הבכורה שהתקיימה השבוע, לא הותירה מקום לספק. רואים שם את ניסנוב צורח משהו לערן זהבי, וכשדובר מכבי ת"א עופר רונן פונה לעברו, הבעלים של הפועל יוצא להתקפה מתפרצת. הוא עושה צעד וחצי, לוקח תנופה מאזור האגן, ובאמצעות הטייה חדה של פלג גופו העליון משגר תחמושת צמיגה שנעה לאורך המסך. בשלב זה מגלה דובר מכבי אינסטינקטים שלא היו מביישים את דניאל פרץ, מותח את איבריו וחומק ברגע האחרון מפליטת הפה המוחשית. הסוף לפחות טוב, גם מבחינת הבעלים, שאיבד שליטה בעצמו ובקבוצה אבל הצליח להגשים חלום רטוב.

המניפולטור

גרנט מספיד ומדבר על עצמו
בשנה שעברה שודר בתוכנית "חשיפה" תחקיר בשם "שיטת גרנט", שהציג מקרים מטרידים ביחסיו של המאמן עם נשים. את שיטות העבודה של המאמן הגולה עם ועל התקשורת מכיר כל כתב מתחיל. אחרת, הוא לא היה המועמד הגדול בעולם לנבחרות ולקבוצות בכל היבשות. עכשיו, אחרי שנאלץ להוריד פרופיל ומצא סוף־סוף עבודה בזמביה, הוא שוב חזר לכותרות בעקבות רעידת האדמה המזעזעת בטורקיה.
כמי שאימן בעבר את נבחרת גאנה, התראיין גרנט למספר אתרים במדינה, וסיפר על קשריו עם כריסטיאן אטסו, החלוץ בן ה־31 שנספה באסון. "הוא היה אחד השחקנים האהובים עליי", גילה המאמן לאתר גנאי, "אברם גרנט מתפרק", דיווח כעבור שבוע אתר ישראלי, אבל שני ציטוטים שלו נשמעו מוזרים, שלא לומר צורמים.
7 צפייה בגלריה
אברם גרנט
אברם גרנט
גרנט. הפעיל קשרים עם משלחת החילוץ
(צילום: gettyimages imagebank)
"לא סתם צ'לסי לקחה אותו, הוא היה אחד השחקנים המוכשרים שיש", אמר גרנט לתקשורת הישראלית, "הוא יכול היה לשחק בצ'לסי, זה לא קרה בגלל שהיו לו הרבה פציעות", טען המאמן בתקשורת הגנאית. אז הנה קצת עניינים של לוח זמנים: המאמן הישראלי פוטר מהמועדון של רומן אברמוביץ' בתום עונה אחת, ב־2008. החלוץ הגנאי הוחתם שם ב־2013. אז מאיפה גרנט יודע מה קרה שם חמש שנים אחרי שהועזב? עזבו שטויות ועובדות, לציטוטים הנ"ל הייתה מטרה אופיינית ומוכרת: לדבר על עצמו ולהזכיר לכולם שאימן פעם בצ'לסי.
מדהים וציני לא פחות היה המשפט שסיפר המאמן על מאמצי החילוץ. "דיברתי עם סוכנו כדי להבין איך אוכל לעזור, ואז יצרתי קשר עם משלחת הסיוע הישראלית לטורקיה", צוטט המאמן באחד האתרים בארץ. "גרנט מספר איך הפציר במשלחת החילוץ הישראלית לנסות להציל את אטסו", הייתה הכותרת ב־Ghanaweb. כמה עצוב שבהצלת חיים אי־אפשר להפעיל קשרים.

ההלצה

נימני הסוכן של זוהר
אם היו חסרים איתותים לכיוון שאליו צונחת המדינה גם מהספורט, מיהר השר הטרי לטפל גם בזה. סוכן השחקנים אבי נימני צפוי להתמנות ליועץ של השר מיקי זוהר, כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות". אולי זה מסביר את תוכניתו של הממונה החדש להפסיק את תשלום המס על שחקנים זרים.
7 צפייה בגלריה
אבי נמני ואיש המשק של בית"ר מאיר הרוש
אבי נמני ואיש המשק של בית"ר מאיר הרוש
אבי נימני. לקסיקון צנום מליגות אירופה
(צילום: אוהד צויגנברג)
בצילום שפירסם באינסטגרם, לצד נימני, כתב זוהר: "פגישת עבודה עם כדורגלן העבר האגדי", מה שאומר שהגרופי הממשלתי כבר מגשים חלומות ברמה האישית. מה בדיוק יהיה תפקידה של האגדה במשרד, ואיך הוא ישתלב עם עיסוקיה כסוכן וכפרשן? "עדיין לא קבענו הגדרה רשמית לגבי תפקידו, ממתינים להגדרות מהיועמ"ש. נימני דמות מוכרת שיהיה לה חלק במערך על מנת להגשים את המטרות שהצבנו בפנינו", נמסר ממשרד הספורט, וזה מוזר, כי מי בכלל סופר יועצים משפטיים?
ואולי בעצם זה יהיה תפקידו של נימני – היועץ המשפטי, הסוכן והפרשן של זוהר, ג'וב שבו יוכל לעשות שימוש בלקסיקון הצנום והמוכר שלו מהליגות האנגלית והספרדית. בכל פעם שמעסיקו יפרסם תוכנית רב־שנתית, יד ימינו יסביר שמדובר ב"פעולה פשוט מצוינת" או "הצלה פשוט גדולה של זוהר", וכשיגיע להעניק גביע, היועץ יפרשן: "מסירה פשוט נהדרת, וכל הכבוד לשר".

מילה זו מילה

"ניצחנו עם מכבי חיפה את שטורם גראץ בגראץ, וזכינו בגביע הטוטו. איזה 30-20 אלף מרקים שוויצריים"
שלמה שרף מעלה זיכרונות מהאינטרטוטו, ומוכיח שלכל מטבע יש שתי מדינות