לנשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו יש יחסים חמים עם מדינות המפרץ. שם זורם הכסף, וכסף הוא מגנט עבור אינפנטינו. מסורת? מורשת? היסטוריה? מילים יפות שלא משלמות את החשבונות למטוסים פרטיים וסוויטות במלונות חמישה כוכבים. אינפנטינו עזר לנווט את משחקי הגביע העולמי האחרונים לקטאר, ובשנת הגביע העולמי אף קיבע את ביתו בנסיכות הנפט והגז. נראה שאינפנטינו אימץ לליבו גם את מנהגי המקום: הוא אסר ואיים בעונשים על כל סוג של הפגנה נגד קטאר ומצב זכויות האדם, ההומואים והנשים במדינה.
זאב בודד - המדור של זאב אברהמי:
לא רק שהחריש ועצם את עיניו מול העוולות הנוראות הללו על הפלטפורמה שבה התקיים טורניר הדגל של המשחק הפופולרי ביותר בעולם, אלא שעכשיו מתברר שגם בעולמו של אינפנטינו, כמו במעצמות הנפט שהוא כל כך נוהה אחריהן, נשים זה דבר שווה. רק שווה פחות. הרבה פחות.
3 צפייה בגלריה
אינפנטינו
אינפנטינו
רוצה יותר כסף. אינפנטינו
(צילום: AP)
זה התחיל עם הבונוסים שהובטחו לשחקניות בגביע העולמי הקרוב, שיחל ב-20 ביולי ויסתיים ב-20 באוגוסט - בניו זילנד ואוסטרליה. בגביע העולמי הקודם חולקו לשחקניות בונוסים בשווי של 30 מיליון דולר. אינפנטינו הבטיח שהסכום יעלה, והוא אכן עלה בצורה משמעותית ל-110 מיליון דולר. רק שבגביע העולמי האחרון בקטאר חולקו לשחקנים בונוסים על סך 440 מיליון דולר. אולי הגברים מייצרים יותר רייטינג, אבל זה לא מסביר את הפער הזה, וגם ההנחה הזו היא לא ודאית: גמר אליפות אירופה לנשים בין גרמניה לאנגליה הייתה התוכנית הנצפית ביותר בטלוויזיה לאותה שנה בגרמניה עם כמעט 18 מיליון צופים (ומדובר בשנה שבה שודרו שלושה משחקים של נבחרת הגברים במסגרת הגביע העולמי). משחק הידידות בין גרמניה לברזיל בחודש שעבר מגנט כמעט 2.5 מיליון צופים. נבחרת הגברים הגרמנית יכולה רק לחלום על מספרים כאלו.

אינפנטינו מאיים במסך חשוך

אינפנטינו, מסתבר, לא סופר ממש טלוויזיה ורייטינג. לא כשזה נוגע לנשים. חודשיים לפני תחילת המשחקים, לא קיימים עדיין חוזי טלוויזיה לשידור המשחקים, וכרגע קיים חשש כבד שהמשחקים לא ישודרו באירופה. למה? כסף. הכיסים האירופאיים עם האינפלציה, משבר האנרגיה והעלאות הריבית נהיו פתאום הרבה פחות עמוקים. איפה הם ואיפה קטאר. ומי שישלם יהיה כמובן המגזרים החלשים, הפעם הנשים.
3 צפייה בגלריה
אלכסנדרה פופ ובת' מיד
אלכסנדרה פופ ובת' מיד
מלכות השערים של יורו 2022. אלכסנדרה פופ (גרמניה) ובת' מיד (אנגליה)
(צילום: gettyimages)
אינפנטינו אינו מוכן לקבל את ההצעות שהוא קיבל עד עכשיו מרשתות הטלוויזיה. הוא רוצה, כמובן, יותר כסף. אינפנטינו מצביע על הרייטינג של הגמר מוומבלי בשנה שעברה ועל הפופולריות של הטורניר בצרפת ב-2019, ומבקש מהרשתות והספונסרים יותר כסף. אם יהיה יותר כסף, יהיה אפשר לשלם בונוסים בצורה יותר שוויונית. רבע שכר מהגברים על אותה עבודה. בקטאר זה נקרא שוויון. וזה עוד לפני שלוקחים בחשבון את המופרכות של הדרישה של אינפנטינו: ברוב מדינות אירופה, חלק הארי של הצופות והצופים, המשחקים ייערכו בשעות הבוקר והצהריים. רייטינג אין פה. מכירים את האנשים האלה שלא יורקים על תופעה מסוימת ורק כשהתופעה הזו מתחילה להמריא הם מנסים לתפוס עליה טרמפ? אז אינפנטינו.
"זו שנת הנשים. חגיגה של כדורגל, חגיגה של כדורגל נשים, חגיגה של פרוגרסיביות. חגיגה של שוויון. חגיגה לכולם", אמר אינפנטינו רק במרץ, בקונגרס פיפ"א בקיגאלי שבו נבחר מחדש כנשיא. המשחק בין ניו זילנד לנורבגיה כבר ממש מעבר לפינה, ואין היום לשום מדינה גדולה באירופה רישיון לשדר את המשחקים, למרות שהמכרז היה אמור להסתיים כבר באמצע פברואר. שני הצדדים הפסיקו לדבר אחד עם השני. אינפנטינו מאיים במסך חשוך. חגיגה, אומרים לכם.
עוד בעיה היא שהתאוותנות של פיפ"א גרמה לה למכור את הזכויות בנפרד. עד עכשיו הזכויות לגביע העולמי נרכשו על ידי מדינות גם לנשים וגם לגברים. הפופולריות של הנשים גרמה לאינפנטינו וחבריו למכור את הזכויות בנפרד מהגברים. כדי לדרוש סכום איקס עבור זכויות הנשים, אינפנטינו וחבריו לפיפ"א היו חייבים להגיע עם נתונים משווים של הכסף על הרישיון מול הרייטינג. אבל כיוון שזו הפעם הראשונה שהזכויות נמכרות בנפרד, אי אפשר להביא נתונים כאלו. מה עושים? דורשים סכום שנראה שהרשתות הציבוריות (היחידות שיכולות להרשות לעצמן שידורים כאלו ללא תלות במפרסמים) לא מוכנות לעמוד בו.

הצביעות שוברת שיאים

אינפנטינו נעלב בשם כדורגל הנשים. הוא טוען שההצעות שקיבל היו פי מאה פחות מאשר ההצעות שקיבל עבור קטאר. אבל כל ההליך של פיפ"א מראה זלזול מוחלט בספורט נשי. באירועים מסוג אלו, נקבעים הזכאים לשידור שנים לפני האירוע. ככה זה באולימפיאדות ואליפויות עולם. זה נותן זמן להכין תקציבים ולתכנן את השידורים. באירוע הזה יצאה ההודעה בינואר ולגופי השידור היה חודש כדי להגיש את ההצעה שלהן. כעת, קצת יותר מחודשיים לפני משחק הפתיחה, שום דבר לא ברור. אם מי שיקבל את זכויות השידור יקבל זאת בסופו של דבר, הוא יצטרך להתחיל את כל המנהלת של מלונות, טיסות, ויזות וכו' לפני שהוא מתחיל להתכונן לשידורים עצמם. יש פה הכנה מושלמת לפיאסקו. זה לא היה קורה בטורניר גברי.
3 צפייה בגלריה
נבחרת יפן מונדיאל נשים
נבחרת יפן מונדיאל נשים
גם הן יהיו שם. שחקניות נבחרת יפן חוגגות במונדיאל הקודם
(צילום: AFP)
אינפנטינו והארגון שהוא עומד בראשו שוחים באוקינוס של דולרים. הם מבטיחים עוד השקעות בכדורגל נשים, שוויון מוחלט בבונוסים החל מ-2027, והשקעה נוספת בפיתוח. אבל אינפנטינו הוא לא בן אדם שנוהג להכניס לבדו את היד לכיס. הוא חושב שגופי טלוויזיה וספונסרים גם צריכים להשתתף. אינפטינו טען שהרשתות האירופאיות הציעו בין מיליון לעשרה מיליון דולר עבור הזכויות (לשם השוואה, שתי הרשתות הגרמניות הציבוריות שילמו 214 מיליון דולר למשחקים בקטאר ולאליפות העולם לנשים ב-2019). "אני לא מוכן למכור את כדורגל הנשים בזול", טען נשיא פיפ"א.
אינפנטינו קרא לשחקנים ושחקניות, אוהדים ואוהדות, נשיאים וראשי מדינות להצטרף אליו למאבק. מעניין לדעת מה עבר בראש של אלה שהבקשה הגיעה אליהם והם נזכרו בעמדה של אינפנטינו לגבי המחאה בקטאר. הגביע העולמי לנשים והשידור שלו הם אכן חגיגה. חגיגה של גיוון. של שוויון. של אחריות חברתית. אינפטינו מתייחס אליו כרגע כמו אל משחק פוקר. יממה לאחר שאמר שהוא לא מוכן למכור את כדורגל הנשים בזול, פורסם בשווייץ כי חקירה פלילית חדשה נפתחת נגדו ונגד עוד שני בכירים במשרדי פיפ"א.
פורסם לראשונה: 08:08, 06.05.23