בית המשפט במינסק שבבלארוס דן אמש (שני) את השחיינית הבלארוסית אלכסנדרה גראסימניה, סגנית האלופה האולימפית בעבר, ל-12 שנות מאסר בשל פעילותה הפוליטית והתנגדותה למשטרו של הנשיא הרודן אלכסנדר לוקאשנקו. גראסימני היא אחת ממובילות המאבק נגד תמיכתה של מדינתה בפלישה הרוסית לאוקראינה. היא לא נמצאת במדינה או מתכוונת לחזור אליה, לכן הרשויות בבלארוס החרימו את רכושה, אשר כוללים את רכבה, דירתה ו-48,700 דולר שהיו בחשבונה.
גראסימניה, 36, היא ממקימי הקרן לסולידריות ספורטיבית בבלארוס, ארגון שתומך בספורטאים שנענשו או נאסרו בשל דעותיהם הפוליטיות. היא הקימה אותו יחד עם אלכסנדר אייפקין, שנשפט ביחד איתה ונידון לעונש זהה. גם הוא לא נמצא במדינה. "הם נמצאו אשמים בקריאות פומביות לבצע פעולות שמטרתן לגרום לפגיעה בביטחון הלאומי של בלארוס, לרבות שימוש בסנקציות נגד המדינה, אזרחיה וישויות משפטיות של הרפובליקה", נכתב אמש בעיתון הממשלתי 'BelTA'.
2 צפייה בגלריה
אלכסנדרה גראסימניה
אלכסנדרה גראסימניה
גראסימניה בריו 2016
(צילום: טי אימג'ס)
2 צפייה בגלריה
אלכסנדרה גראסימניה
אלכסנדרה גראסימניה
גראסימניה באליפות העולם ב-2011
(צילום: טי אימג'ס)
גראסימניה זכתה בשתי מדליות כסף במשחקים האולימפיים בלונדון 2012 (50 ו-100 מטר חופשי) ובמדליית ארד בריו 2016 (50 מטר חופשי). היא גם זכתה בזהב באליפות אירופה ב-2010 (50 מטר גב) ובאליפות העולם ב-2011 (100 מטר חופשי).
ב-2021 היא מכרה את מדליית הזהב בה זכתה באליפות העולם, כדי לגייס כסף לאופוזיציה בבלארוס, לארגון שלה ולייעוץ משפטי לספורטאים בהם היא תומכת. בין שלל פעילותיה, היא סייעה רבות לאצנית כריסצינה צימנואוסקאיה שהתפרסמה באולימפיאדת טוקיו 2020 (שהתקיימה ב-2021). צימנואוסקאיה נלקחה על-ידי ראשי ההתאחדות של מדינתה לשדה התעופה והוכרחה לטוס חזרה למולדתה לאחר שהעבירה ביקורת פומבית על מאמניה - ולבסוף קיבלה הגנה ממשטרת יפן וקיבלה מקלט מדיני בפולין.
גראסימניה ברחה מבלארוס לאחר שלוקשנקו שמר על השלטון ב-2020 ומאז היא לא חזרה למולדתה.