הדעה הרווחת על פרידות היא שלרוב מדובר באירוע לא פשוט, וכל מי שנאלץ לעבור אחת, גם כנראה יכול להסכים עם הקביעה הזו. כעת נסו לדמיין את הרגשות של ספורטאי כשהוא חש חוסר כבוד מצד קבוצה שלא רוצה אותו או פשוט מראה לו את הדרך החוצה, דרך שמובילה אותו לתחנה חדשה בקריירה. בסופו של דבר הדרכים מצטלבות ואותו ספורטאי פוגש את האקסית – מה שמשמש לו כדלק כדי להוכיח לה כי טעתה. צוות של חוקרים רוסיים מצא כי ספורטאים מקצועיים מספקים ביצועים טובים יותר מול המועדונים הקודמים שלהם. לפחות בנסיבות מסוימות, נראה שלרגשות יש השפעה גדולה יותר על הביצועים שלהם מאשר הכרת הטקטיקה של היריב. ממצאי המחקר התפרסמו בכתב העת Journal of Behavioral and Experimental Economics ועשויים להיות שימושיים עבור מאמנים, מנהלים ספורטיביים וסוכני הימורים.
על ידי העסקת עובד לשעבר של חברה מתחרה, חברות משדרגות את ההון החברתי, הידע והכישורים שלהן, מה שעלול להחליש את התחרות. מאחר ומדידת ביצועי עובדים עשויה להיות קשה בסביבה עסקית טיפוסית, מחקר זה בחן את תחום הספורט המקצועני, שבו נתונים כאלה מצויים בשפע, כדי לעקוב אחר שינויים בביצועים של ספורטאים מול קבוצותיהם לשעבר. המחקר השתמש במודלים אקונומטריים על נתוני משחק של ליגת ה-NBA, ליגת ה-NHL ושש ליגות כדורגל גדולות באירופה, אשר נתוניהן הסטטיסטיים זמינים באתרים: NBA.com, Hockey-Reference.com ו-Understat.com. מחברי המחקר בחנו את נתוני ביצועי השחקנים לאורך זמן, תוך התחשבות בהיסטוריה של עסקאות ומשחקים של שחקנים מול המועדונים הקודמים שלהם. המשתנים כללו את התאריכים והמקומות של המשחקים, קבוצות השחקנים והקבוצות היריבות, זמן משחק, סטטיסטיקות משחק אישיות בסיסיות ועוד מספר מדדי ביצועים.
3 צפייה בגלריה
ערן זהבי חוגג מול הפועל תל אביב
ערן זהבי חוגג מול הפועל תל אביב
ערן זהבי חוגג מול הפועל תל אביב
(צילום: אורן אהרוני)
ארבעת החוקרים, ארתור אסנסקי, דנייל שפושניקוב, איגור טילקין וגלב וסילייב, מצאו כי ספורטאים מקצועיים יספקו ביצועים התקפיים טובים יותר במשחקים מול המועדונים הקודמים שלהם. החוקרים הניחו שהידע על הטקטיקה של היריבים והמוטיבציה הנוספת תרמו יחד לביצועים המשופרים של הספורטאים מול מועדוניהם לשעבר, אך מצאו בסופו של דבר שלרגשות תפקיד חזק יותר. "זה לא כמו כל משחק אחר", אמר בארי קופילד, לשעבר שחקן הגנה בליגת ה-NFL, "במיוחד כשמשחקים לראשונה מול הקבוצה שהייתה עד לא מזמן לבית", האמירה של קופילד ממחישה את שהרגיש בעת משחקים מסוג זה, המעוררים רגשות עזים, וגורמים לספורטאים לתת את המיטב במשחק. נראה כי לרגשות כמו חרדה וכעס יש את ההשפעה הגדולה ביותר על ביצועי הספורטאים שעברו לקבוצה חדשה.
3 צפייה בגלריה
בארי קופילד חוגג
בארי קופילד חוגג
"זה לא כמו כל משחק אחר". בארי קופילד
(צילום: AP)
ההצלחה אישית יכולה להיות חשובה יותר לשחקנים שהועברו לקבוצה אחרת, מאשר הניצחון הכולל של הקבוצה הנוכחית שלהם. הם מתפקדים טוב יותר במונחים כמותיים ולא איכותיים, כלומר, הם זורקים יותר לסל למשל אבל לא בהכרח קולעים יותר.
ספורטאים אלה נוטים להתנהג באנוכיות, בוחרים לזרוק במקום למסור, מה שהופך אותם לשחקנים פחות קבוצתיים ויותר אינדיבידואליים – הכל בשל המוטיבציה להתעלות מול הקבוצה לשעבר, אולי במטרה להוכיח כי טעו, גם אם אין הדבר מתבטא בפועל במספר נקודות או שערים גבוה. עוד נמצא כי הספורטאים הופיעו טוב יותר מול חברי הקבוצה לשעבר במקומות שהיו בעבר האצטדיונים הביתיים שלהם בהשוואה לביתם החדש. בכך, שחקני כדורסל לקחו יותר זריקות ושחקני הוקי חבטו יותר אל השער. לטענת החוקרים, הדבר עשוי להצביע בעקיפין על השפעת הרגשות ולא על הכרת הטקטיקה של היריבים, שכן האחרונה הייתה עוזרת לשחקנים להופיע באותה מידה גם באצטדיון הביתי הנוכחי שלהם ולא רק בזה של הקבוצה הקודמת.

לעובדים יש מוטיבציה לספק ביצועים טובים יותר מול המעסיקים שלהם לשעבר

שחקני ה-NBA והפרמייר-ליג האנגלית, שקיבלו מעט זמן משחק בקבוצותיהם לשעבר, זרקו או בעטו (בהתאמה) יותר במשחקים נגדן. המצב היה דומה גם בליגת ההוקי האמריקנית, כשהשחקנים חבטו מספר רב יותר של פעמים בדיסקית המשחק אל שער המועדון הקודם שלהם, במידה וקיבלו בו תפקידים משניים או זכו לדקות משחק מעטות. בשורה התחתונה, תוצאות המחקר אישרו כי מוטיבציה ורגשות הם גורמי המפתח המשפיעים על הביצועים של ספורטאי עילית אלו - אלה שחשו כי זכו ליחס לא הוגן מצד מאמניהם לשעבר, היו מחויבים יותר להוכיח להם כי טעו. גם נסיבות העברתם של השחקנים, כלומר האם ויתרו עליהם או שנאלצו לקבל שכר נמוך יותר במקום אחר, שיחקו תפקיד.
3 צפייה בגלריה
רוברט לבנדובסקי במדי בורוסיה דורטמונד
רוברט לבנדובסקי במדי בורוסיה דורטמונד
לבנדובסקי במדי בורוסיה דורטמונד, כבש מולה אחר כך 26 שערים.
(צילום: AP)
ההשפעות שנמצאו על ידי בחינת ספורט תחרותי עשויות להיות ישימות לרוב המצבים הכוללים ביצועים של עובד בתחרות מול מעסיקו לשעבר, ולכן יכולות להיות רלוונטיות לסוציולוגיה ולתורת הניהול. לעובדים יש מוטיבציה לספק ביצועים טובים יותר מול המעסיקים שלהם לשעבר. מצבים שבהם המעסיקים הקודמים והנוכחיים מתחרים, אינם מוגבלים לספורט אלא כוללים תחרות על מכרזים, מאבקי כוח בין מפלגות פוליטיות וקמפיינים שיווקיים. עובד בעל מוטיבציה נוספת יכול להיות שובר השוויון בעימותים כאלה ולהגדיל את סיכויי ההצלחה של מעסיקו הנוכחי, כך טוענים החוקרים.
בנוסף, מאמנים יכולים להפיק תועלת מהבנה טובה יותר של מניעי השחקנים שעברו לקבוצתם, על ידי שינוי טקטיקת משחק, כאשר מישהו בקבוצה שלהם משחק נגד המועדון הקודם שלו. גם מנהלים ספורטיביים צריכים לקחת בחשבון משחקים עתידיים כאשר הם מוכרים או משאילים שחקנים לקבוצה מתחרה, בעוד שסוכני הימורים יכולים להשתמש בממצאי המחקר כדי להתאים את סיכויי ההימורים.