אז מי הזר הגדול ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי? יש אומרים שמדובר ביעקובו איגביני, וקשה להתווכח איתם. החלוץ הניגרי הגיע לארץ בגיל 17 בלבד תמורת חצי מיליון אירו, והפך לסקורר יוצא דופן שעשה דברים גם באנגליה. אז מדוע הקדנציה שלו בארץ נחשבת להצלחה מסחררת, ואיך היא השפיעה על הצלחתו בהמשך?
סיפורו של יעקובו בארץ מתחיל אצל ירוקה אחרת, הפועל כפר סבא, שקלטה אותו בהשאלה מחיפה שרצתה שיתחשל במקום אחר. הוא כבש שישה שערים והפגין יכולת גבוהה ביחס לגילו, אבל לא הצליח למנוע את ירידת הקבוצה ללאומית בסיום עונת 1999/2000. ועדיין, יעקובו יצא מנצח במידה רבה מהעונה הזו, מאחר שהיה ברור שמחכה לו עתיד מסקרן בחיפה.

1 צפייה בגלריה
יעקובו חוגג
יעקובו חוגג
יעקובו
(צילום: ראובן שוורץ)

בעונתו הראשונה במועדון הוא לא שותף הרבה, אך שיחק חלק חשוב באליפות הראשונה של המועדון אחרי 7 שנים. בבכורה שלו במחזור ה-22 הוא כבש את השלישי בניצחון 2:3 על הפועל פ"ת, ולאחר מכן שותף ב-13 משחקים נוספים בהם כבש עוד שני שערים. אולי העונה ההיא לא הסתיימה בנתונים מרהיבים אך נתנה איתות חשוב. יש פה זר מיוחד, צעיר ומוכשר שבעתיד העולם ידע עליו. בעונתו השנייה הוא התחיל לשחק יותר בקביעות והשפעתו עלתה הילוך: 16 שערים בכל המסגרות. אחרי אליפות נוספת הגיע חלון ההעברות של קיץ 2002, שהסתמן כאחרון של הניגרי המוכשר בארץ. הוא כבר היה על סף מעבר לדרבי קאונטי האנגלית בעסקה שלבסוף לא יצאה לפועל, אבל התברר כי כל עכבה לטובה.
באותו קיץ מכבי חיפה הוגרלה בסיבוב השלישי של מוקדמות ליגת האלופות לצמד משחקים נגד שטורם גראץ. בסיכום שני המשחקים חיפה ניצחה 3:5 (צמד של יעקובו בראשון) והפכה לקבוצה הישראלית הראשונה בשלב הבתים של ליגת האלופות. משם החל קמפיין מהחלומות: חיפה קיבלה בית מאוד מסקרן בהשתתפות מנצ'סטר יונייטד, אולימפיאקוס ובאייר לברקוזן. יעקובו, שלא הופיע בפתיחה מול יונייטד באולד טראפורד, כבש בהמשך שלושער מדהים בניצחון ההיסטורי על אולימפיאקוס (מולה כבש גם ביוון), ולאחר מכן הבקיע גם ב-0:3 המדהים על השדים האדומים. 5 הופעות בשלב הבתים ובהן 5 שערים.
אחרי תצוגות כאלה, לחיפה לא היה סיכוי לשמור עליו. הבשורה על הניגרי המוכשר הגיעה לרחבי אירופה, והחלו הגישושים והניסיונות להחתים את הכישרון. ינואר 2003 בישר על סוף דרכו של איגביני בישראל, עם מעבר לפורטסמות' מליגת המשנה באנגליה תמורת כמעט 5 מיליון אירו. הוא היה חלק מעליית הקבוצה לפרמייר-ליג בסיום אותה עונה, ומשם התפתח לכוכב גדול באנגליה. 96 שערים ביותר מ-250 הופעות בפרמייר-ליג, גמר גביע אופ"א של 2006 עם מידלסברו, ומעבר משמעותי לאברטון בה הגיע לשיאו תמורת 17 מיליון אירו. הוא פרש ב-2017 ממשחק פעיל.
יעקובו השאיר פה רק זכרונות טובים. שחקן אנרגטי עם משחק אינטראקטיבי שרק רצה להצליח. הוא אהב את המדינה מאוד ואפילו רצה לחזור לשחק במכבי חיפה לפני פרישתו. כל מה שנשאר זה לומר תודה רבה ליעקובו על קריירה מופלאה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.