"רוב הסיכויים שהנבחרת הבוגרת שלנו לא עוברת את הבית שהוגרלנו אליו ביורו הצעירות. אם תבדוק את סגל השחקנים של אנגליה, גרמניה וצ'כיה - תבין. אמנם מגדירים את הטורניר עד גיל 21, אבל זו שטות גדולה: השחקנים הם עד גיל 23, כלומר שחקני בוגרים לכל דבר, ואנחנו נפלנו על בית מוות".
גיא לוזון, שאחראי על המשפטים האלה, פותח היום בגיאורגיה טורניר יורו צעירות שלישי בתולדות הכדורגל הישראלי ושני אישי שלו, אחרי שאימן את הנבחרת גם ביורו הביתי ב־2013. המשוכה הראשונה הערב (19.00) היא גרמניה, ביום ראשון תחכה אנגליה וביום רביעי צ'כיה. מעבר ליריבות הקשות, הבעיה הגדולה של לוזון והשחקנים שלו היא הציפיות מהם אחרי שנבחרת הנוער הציבה רף בלתי עביר בדמות מקום שני ביורו ושלישי במונדיאליטו. ואפילו הבוגרת עשתה תוצאות טובות בליגה האומות ובמוקדמות היורו, בלי קשר ליכולת.
5 צפייה בגלריה
מאמן נבחרת ישראל הצעירה גיא לוזון
מאמן נבחרת ישראל הצעירה גיא לוזון
"בחיים אנחנו לא מגיעים פסימיים או נחותים בראש". לוזון
(צילום: עוז מועלם)
עכשיו לוזון מנסה להכניס לפרופורציות: "מה הייתה הציפייה אם הנבחרת הבוגרת הייתה עולה ליורו ומשובצת בבית אחד עם אנגליה, גרמניה וצ'כיה? שלא יובן לא נכון, אני לא מזלזל בנבחרת הבוגרת, אבל גם לה היה קשה לשחק מול איכויות כאלה. סגל נבחרת גרמניה בנוי משחקני הרכב בבונדסליגה, והסגל האנגלי כולל שחקני פרמייר־ליג. אז מי שמתבלבל, מוטב שייצמד לסעיף העובדות".
וזה לא רק זה, לוזון מפרט את הבעיות בנבחרת הישראלית: "הגענו עם הרבה חיסורים בסגל שהביא אותנו לאליפות אירופה. ליאל עבדה שסלטיק לא משחררת, חמודי כנעאן, דורון ליידנר וסוף פודגוראנו הפצועים, עידו שחר שיממה לפני שטסנו לא יצא מסיבות רפואיות או השוער שריף כיוף שלא יצא מסיבות אישיות, נועם מלמוד שהיה מצוין נגד אירלנד ונפצע. איבדנו שבעה שחקנים מרכזיים, ומי שייכנסו לנעליים שלהם יצטרכו להוכיח שהם פה בזכות. אני סומך עליהם במאה אחוז, ומרגע ההתכנסות לא מתייחסים למי שלא נמצא ומאמינים באלו שהגיעו".
אמרת שהנבחרת שלך הקריבה את עצמה לטובת המונדיאליטו. "אנגליה, צרפת ואיטליה השתתפו במונדיאליטו, ויהיו גם כאן ביורו. אלא שבנבחרות האלה כל השחקנים שדרשו, המאמנים נשארו איתם ולא יצאו לארגנטינה. הם עשו הכנה מלאה עם הנבחרת הצעירה, בניגוד לנבחרת ישראל. אבל אין את מי להאשים, אצלנו מדובר במאגר שחקנים דל. הנבחרת הצעירה הקריבה את ההכנות שלה בשביל המונדיאליטו, אנחנו הנבחרת היחידה בטורניר שהאימון הראשון שלה בסגל מלא היה אתמול, יום לפני המשחק מול אלופת אירופה. נתנו שחקנים לנבחרת הנוער וזה השתלם למדינה, לעם ולכדורגל הישראלי. היא עשתה עבודה נפלאה ונהדרת ואנחנו גאים, רק שיצא מזה שההכנה שלנו נפגעה".

מאגר שחקנים דל

יש הרבה ציפיות אחרי מה שעשתה נבחרת הנוער. "אין מה להשוות. עם כל הכבוד, ומגיעים להם כל המחמאות, התשבחות והסופרלטיבים, מדובר בטורניר נוער לכל דבר ועניין, בעוד שיורו הצעירות הוא טורניר בוגרים לכל דבר גם מבחינת קצב ואיכויות. גם בעוד מאה שנה לא תראה חצי גמר מונדיאל בוגרים עם נבחרות כמו ישראל, דרום קוריאה, אורוגוואי ואיטליה. זה רק מצביע כמה ההבדל תהומי בין נוער לבוגרים".
מה קורה שם, בין הצלחה עד גיל 20 לקושי בגיל 23? "ראשית, בנבחרת נוער לפעמים יש שנתון זהב שמתחבר, שהשלם גדול מסך חלקיו. ההבדל הגדול הוא הפיזיות, אצלנו עובדים על מרכיבים טכניים וטקטיים, ובבוגרים הפיזיות גוברת עלינו. יש גם את נושא מאגר השחקנים: במדינות המובילות בוחרים סגל מבין 400 שחקנים מצוינים, ואילו אצלנו חלק מהשחקנים נמצאים שם בחסד ולא בזכות, בגלל שיש מחסור. הרי אין מצב בכל העולם ששחקן כמו רוי רביבו ישחק בקיץ אחד בנבחרות הנוער, הצעירה והבוגרים. זה קורה כי הוא שחקן טוב, אבל מצד שני מאגר השחקנים בעולם גדול יותר. ועדיין, למרות הפערים הגדולים, תפקידנו להתעלות כמה שניתן".
5 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
"בנבחרת נוער לפעמים יש שנתון זהב שמתחבר, שהשלם גדול מסך חלקיו"
(צילום: AP Photo/Gustavo Garello)
ביורו הקודם בו עמדת על הקווים, ניצחתם את אנגליה ועשיתם תיקו עם נורווגיה. "אין ספק שהתעלינו ועשינו תוצאות לא נורמליות, הפסדנו רק לאיטליה של וראטי ואימובילה כשהיינו בעשרה שחקנים. ההבדל היחיד הוא שאז עשינו שנתיים של הכנה כולל 15־20 משחקי אימון. הפעם, מסיבות אובייקטיביות, לא היה לנו משחק הכנה אחד בסגל מלא".
זה סוג של התאבדות מקצועית. "בחיים לא מגיעים פסימיים או נחותים בראש, באים הכי מוכנים שאנחנו יכולים, עם אמונה שאפשר לעשות משהו ולעולם לא נרים ידיים מראש. לא יהיה שום תירוץ או אליבי, יש עובדות ונצטרך להיראות טוב, כל אחד יצטרך להתעלות".

מאמין באוסקר גלוך

איך מורידים לקרקע שחקנים שנגעו בתהילה בארגנטינה? "השחקנים שנמצאים פה מבינים שהאתגר הזה הרבה יותר גדול, משוכה הרבה יותר גבוהה, וזה מגרה ומאתגר אותם. אין שחקן באירופה, כולל אלה שמשחקים כל השנה בבונדסליגה או בפרמייר־ליג, שלא מגרה אותו להשתתף בטורניר הנבחרות השני בחשיבותו של אופ"א. אז מי אנחנו שלא נהיה במקום הזה?".
5 צפייה בגלריה
גלוך
גלוך
"מאמין במאה אחוז שיציג את היכולות שלו". גלוך
(צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)
אחד משחקני המפתח, אוסקר גלוך, מגיע חסר ביטחון מהבוגרת. "מה שהיה בבוגרת לא רלוונטי, אני מאמין באוסקר במאה אחוז שיציג את היכולות שלו".
אז מי הם העוגנים שלך? "דניאל פרץ, עדן קארצב, עומרי גאנדלמן וגיל כהן הם הבסיס שהביא אותנו לכאן בזמן שהרבה מחבריהם לא נמצאים כאן".
מה המטרה בטורניר? "שהנבחרת שלי תעשה את המקסימום, הגנתית והתקפית, ותיתן פייט. ויתור מראש זה לא אנחנו, למרות הדברים האובייקטיביים".
"נתנו שחקנים לנבחרת הנוער וזה השתלם למדינה, לעם ולכדורגל הישראלי. היא עשתה עבודה נפלאה ונהדרת ואנחנו גאים, רק שיצא מזה שההכנה שלנו נפגעה"
נבחרת הנוער שיחקה כדורגל פתוח והתקפי גם מול הגדולות, ואתה עולה עם שלושה בלמים. "אני תמיד אומר שלא המאמן קובע את שיטת המשחק, אלא סגל השחקנים. בסגל הקיים לא נכון מקצועית להעמיד קו של ארבעה שחקני הגנה. אם היינו עם הסגל המלא, אולי היה עוד אפשר לחשוב על זה".
אופיר חיים הצליח להיות קונצנזוס בנבחרת הנוער, הפנים שלה, חושב שתוכל להיות כזה? "אני לא מחפש להיות הפנים של הנבחרת הצעירה. שהזרקור יהיה על השחקנים, אני ספגתי מספיק אור זרקורים. שלא יזכירו את שמי, וידברו רק על השחקנים".
5 צפייה בגלריה
גיא לוזון חוגג עם השחקנים
גיא לוזון חוגג עם השחקנים
"אני בסך הכל כמה חודשים פה, זו אהבה שרק התחילה". לוזון
(צילום: עוז מועלם)
מהי המשימה שלך אחרי היורו? "להתכונן לקמפיין הבא של הנבחרת הצעירה, זו הסיבה שהזמנו שחקנים משנתון קטן יותר. איך שיסתיים היורו הנוכחי, אני כבר חושב על המשחק מול בולגריה בספטמבר במסגרת מוקדמות היורו הבא. אם הייתי עשר או 12 שנה בנבחרת, הייתי אולי מדבר אחרת. אני בסך הכל כמה חודשים פה, זו אהבה שרק התחילה. הייתה לי משימה לעלות ליורו, ועמדתי בה".
פורסם לראשונה: 09:59, 22.06.23