ערב שלב רבע הגמר בטורנירי הקבוצות שאופ"א מארגנת, קרס "הסדר הטבעי" של היררכיית השופטים באירופה. במהלך כמחצית שנה ממועד סיומו של טורניר הגמר של אליפות אירופה לנבחרות בקיץ 2021, עשרה מבין 18 השופטים האירופים ששפטו בו ירדו מן הבמה לתמיד או באופן זמני: קאופרס ההולנדי פרש משיפוט, בריך הגרמני פרש משיפוט בינלאומי, צ'אקיר הטורקי הושעה בתוך ארצו, קראסב הרוסי מנוע מלשפוט בגלל הסנקציות על ארצו, אורסאטו האיטלקי נפצע והאצגן הרומני לקה בליבו. בנוסף לשישה אלה, שני הספרדים ושני האנגלים הוגבלו עד מאוד בגלל ריבוי הקבוצות מארצותיהם במשחקי ההכרעה. בכך ניתנה הזדמנות פז לקידומם של שופטים ידועים פחות וממדינות "קטנות".
לכאורה, אוראל גרינפלד היה צריך ליהנות מהתפתחויות אלה. באמתחתו היו תשעה משחקים בליגת האלופות (הרבה יותר מרוב השופטים האחרים), והופעות ביורו 2020 ובמשחקי טוקיו 2020 גם יחד. אולם אליה וקוץ בה: 2021 אמנם הייתה שנת השיא בהישגיו, אך גם שנת הנפילה. אמנם הוא שפט משחק אחד בטורניר הגמר של יורו 2020, אך הביקורת שכתב אברהם קליין באתר זה הייתה נדיבה וסלחנית מדי. גרינפלד לא ידע לתקשר נכונה עם השחקנים, נזקק להמלצה של VAR לצרכי פסיקת בעיטת עונשין לזכות הולנד (נראה שבאופ"א ובפיפ"א מתייחסים בסלחנות רבה יותר מאשר בישראל ל"פספוס" כזה), וחמור מכל – הוא התעלם מהתחזות של דה פריי ההולנדי מעט לפני האירוע שהוביל לבעיטת העונשין (למזלו הרע של גרינפלד, מתחזים הוענשו בשני המשחקים האחרים באותו היום).

1 צפייה בגלריה
אוראל גרינפלד
אוראל גרינפלד
אוראל גרינפלד בודק את ההילוך החוזר במשחק בין הולנד לאוסטריה ביורו
(צילום: getty images)

גם הפתיחה של עונת 2021/22 לא הייתה סוגה בשושנים. כנראה שהביקורת על משחק מוקדמות ליגת האלופות בראשית העונה לא הייתה אוהדת. לאחר מכן, גרינפלד נעדר תקופה ממושכת בשל סיבה אובייקטיבית (פציעה). כשחזר לפעילות, בנובמבר 2021, שובץ למשחק אחד בשלב הבתים בקונפרנס ליג, אך לא זומן בשנית עד תום השנה, אף על פי שהתקיימו שני מחזורים נוספים בשלוש הליגות האירופיות.
על אף המחסור הגובר בשופטים מתאימים לניהול סיבובי הנוקאאוט האירופיים השנה, גרינפלד הסתפק באחד ממשחקי שמינית הגמר בקונפרנס ותו לא (הוא לא קיבל משחק בליגה האירופית, בעוד שאפילו שני שופטים שאינם בסגל העילית האירופי ניהלו משחקי שמינית גמר בליגה זאת). בעונה שעברה הוא קיבל ארבעה משחקי אלופות, כולל אחד בשמינית הגמר, שני משחקים בליגה האירופית, כולל אחד בשמינית הגמר, זימון לטורנירים הגדולים ורבע גמר בטורניר האולימפי. מה ניתן ללמוד מהשינוי? אין מנוס מן המסקנה המצערת - נפילה רבתי. נראה שבגיל 40 גרינפלד "סיים את הקריירה", לפחות בכל המדובר במשחקים יוקרתיים. לא אופתע אם הוא יודח עוד השנה מסגל העילית (כאשר הדירוג יעודכן לקראת העונה הבאה, או בתום השנה האזרחית).
מבדיקת הנתונים עולה שגרינפלד אינו "בן יחיד". ההידרדרות בגיל 40 אפיינה בעשור האחרון את הקריירה של כל אחד מן השופטים הישראלים שקיבלו מינויים ברמות הבכירות באירופה.בשנת 2005, בהיותו בן 33 בלבד, היה אלון יפת לשופט הישראלי הראשון שזכה לנהל משחק בשלב הבתים בליגת האלופות. בשנת 2007, הוא קיבל הזדמנות שנייה, אבל נראה שבוועדת השיפוט האירופית לא שבעו נחת, ובשנים הבאות הוא הסתפק במשחקים בליגה האירופית. עונת השיא הייתה 2012/13, בהיותו בן 40 (שישה משחקים, כולל שניים בשלבי הנוקאאוט), אך בשנים הבאות הלך המספר ופחת: בשתי העונות האחרונות להיותו שופט בינלאומי, יפת קיבל שני משחקים בלבד לעונה (כולם בשלב הבתים).
בשנות הדעיכה של יפת, התנסו עוד שני ישראלים בליגה האירופית. הראשון, מנשה משיח, הסתפק בשיפוט בשתי עונות משחקים, קיבל שני משחקים בכל אחת מהן, והורד מן הזירה הבינלאומית ב-2013, בהיותו בן... 40. השני היה לירן ליאני, ששובץ לליגה האירופית בגיל צעיר, 33, אולם ב-2017 הוא נופה מן המערכת האירופית בהיותו בן 40 (כצפוי?...). גרינפלד "החליף" את משיח, ורועי ריינשרייבר צורף לסגל האירופי לאחר שיפת וליאני נמוגו. ריינשרייבר, המבוגר מגרינפלד בשנה, אינו "תואם הדפוס הישראלי", אולם הקריירה האירופית שלו תקועה במקום: בארבע עונות שיפוט, הוא זכה לנהל משחק עד שלושה משחקים בעונה, במסגרת שלב הבתים בליגה האירופית.
מכל מקום, חבל שברגע (כמעט) בלתי חוזר של חילופי משמרות ושידוד מערכות במערך השיפוט באירופה, גרינפלד החמיץ "הזדמנות ודאית" לפריצת שערי אופ"א בפני שופטים ישראלים. שופטי כדורגל רבים במדינות אחרות מתגלים רק בגיל 38-37, ו"פורחים" הרבה מעבר לגיל 40. מה גורם לישראלים ליפול בגיל צעיר יחסית? רצוי שאיגוד השופטים ימצא דרכים שיאפשרו לשופט הישראלי להתגבר על משבר גיל ה-40, כי רק כך תובטח נוכחות ישראלית יציבה ומתמדת בצמרת שיפוט הכדורגל בעולם.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.