כשמסתכלים על טניסאים מצוינים שלא זכו באף טורניר גראנד סלאם במהלך הקריירה רוב השמות יהיו של אלה שלא התמזל מזל ונאלצו לשחק במקביל לרוג'ר פדרר, רפאל נדאל ונובאק ג'וקוביץ'. אפשר לציין שם את תומאש ברדיך, את קיי נישיקורי, כמובן את דויד פרר, ג'ו ווילפריד צונגה, טומי האס, גאל מונפיס, רובין סודרלינג ואפשר גם למנות שם את גריגור דימיטרוב ושמות נוספים, כמו גם כמה שחקנים פעילים: ניק קיריוס, סטפנוס ציציפאס, אלכסנדר זברב ואחרים.
אחד שלא נכנס לטריוויה הזו הוא מארין צ'יליץ' שיפגוש הערב (ראשון, 18:30) את נובאק ג'וקוביץ' בגמר טורניר ה-ATP בת"א. הקרואטי הצליח להימנע מכניסה לרשימה המדוברת בזכות טורניר קסום באליפות ארה"ב ב-2014, אז ניצח את רוג'ר פדרר בחצי הגמר ואת קיי נישיקורי בקרב על התואר. אז לקרואטי, שחגג השבוע 34, יש תואר גראנד סלאם אחד, אבל סביר מאוד להניח שבכל תקופה אחרת של הטניס הייתה לו כמות גדולה בהרבה, בטח חמישה לפחות. הרי פדרר לבדו מנע ממנו שני תארים כשניצח אותו בגמר ווימבלדון 2017 ובגמר אוסטרליה ב-2018.
4 צפייה בגלריה
מארין צ'יליץ'
מארין צ'יליץ'
חוגג בת"א. צ'יליץ'
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
מארין צ'יליץ' טניסאי קרואטי
מארין צ'יליץ' טניסאי קרואטי
לפחות הוא לא תשובה לשאלת הטריוויה. צ'יליץ'
(צילום: AP)
למרות הנוכחות של שלושת הגדולים, שזכו ביחד ב-63 תארי גראנד סלאם (נדאל 22, ג'וקוביץ' 21 ופדרר 20), לצ'יליץ' הייתה קריירה מרשימה מאוד. הוא זכה ב-20 תארים, כולל מאסטרס סינסינטי ב-2016, זכה כאמור באליפות ארה"ב והגיע לשני משחקי גמר נוספים, הוא הצליח לקבוע השנה גם את הישג השיא שלו ברולאן גארוס עם הגעה לחצי הגמר, הוא השתתף ארבע פעמים בטורניר גמר הסבב ואפילו זכה במדליית כסף אולימפית בטוקיו יחד עם איבן דודיג בזוגות. צ'יליץ' גם זכה עם קרואטיה בגביע דייויס ב-2018, דורג בשיאו שלישי בעולם והרוויח יותר מ-31 מיליון דולר רק מפרסים כספיים במהלך הקריירה.
אז עד כמה שלושת הגדולים מנעו מצ'יליץ' קריירה מפוארת יותר? אפשר פשוט להסתכל על המספרים שלו. המאזן שלו מול ג'וקוביץ' עומד על 18:2, פדרר פרש מטניס כשהוא במאזן 1:10 מול הקרואטי ונגד נדאל זה 7:2. בסך הכול המאזן של צ'יליץ' מול שלושת הגדולים עומד על 35:5. בפעם היחידה שהקרואטי ניצח אחד מהם במשחק שהגיע לסופו בטורניר גראנד סלאם זה היה כאמור ב-2014 ואז הוא גם זכה בתואר.
צ'יליץ', שמתנשא לגובה של 1.98 מ', נחשב בתחילת הדרך לשחקן גבוה מדי שיתקשה להתמודד עם הזריזות שצריך כדי להתחרות בסבב. בתקופה שלו שחקנים בגובה שלו נהגו להיות מגושמים, לזוז לאט ולהיות סוס של טריק אחד. זה היה טרם התקופה ששחקנים גבוהים כל כך כמו סשה זברב או דניל מדבדב (1.98 מ') היו זזים כמו שחקנים של 1.70. אבל צ'יליץ' עבד קשה, הצליח להסתגל והפך לשחקן שהגובה שלו לא מהווה מכשול עבורו ולא הופך אותו לכבד, אלא אחד שמצליח להפוך אותו ליתרון משמעותי.
4 צפייה בגלריה
מארין צ'יליץ' טניסאי קרואטי
מארין צ'יליץ' טניסאי קרואטי
הרגע היחיד בקריירה בו הוא באמת נשבר. צ'יליץ' במהלך הטיפול הרפואי בגמר ווימבלדון 2017
(צילום: AP)
לצ'יליץ' יש 7,886 אייסים במהלך הקריירה והוא זכה ב-77% מהנקודות אחרי שהכניס את ההגשה הראשונה, נתונים אדירים. למרות זאת, גם כשהוא לא מגיש, הנתונים שלו מרשימים מאוד והוא זכה ב-23% מהמשחקונים כשהיריבים הגישו, מה שאומר שהוא זכה בכל משחקון החזרות רביעי במהלך הקריירה. ממש לא רע לשחקן בגודל שלו.
בניגוד לרבים ממדינות יוגוסלביה לשעבר, צ'יליץ' הוא דווקא בחור סולידי, שקט ורגוע ולא אמוציונלי במיוחד. הרגע היחיד בו אפשר היה ממש לראות אותו בהתפוצצות רגשות במהלך הקריירה הייתה בגמר המצער של ווימבלדון ב-2017. צ'יליץ' הצליח להגיע אז לגמר בזכות הגרלה די נוחה וניצחונות מול ז'יל מולר מלוקסמבורג ברבע הגמר וסם קוורי האמריקאי בחצי הגמר. לרוע המזל, יבלות ברגליים ובידיים אמללו אותו בכאבים והוא לא הצליח לשחק. אחרי טיפול רפואי ממושך והרבה דמעות שהזיל בשל ניפוץ החלום, הוא חזר לשחק, אבל היה ברור שאין לו שום סיכוי. זה נגמר ב-6:3, 6:1, 6:4 במשחק לא תחרותי מול פדרר, שזכה בווימבלדון בפעם האחרונה בקריירה.
צ'יליץ' נשאר די קר רוח אפילו ברגע הכי קשה בקריירה שלו. ב-2013 הוא הושעה למשך תשעה חודשים בשל שימוש בחומר אסור במהלך טורניר מינכן. הקרואטי טען שמדובר בתרופה בה הוא משתמש דרך קבע והרכיבים שלה בבית המרקחת במינכן פשוט היו שונים מאלה שהוא נוטל בדרך כלל. הוועדה נגד שימוש בחומרים אסורים אישרה שהגרסה שלו הייתה אמינה ולמרות זאת גזרה עליו השעיה בת תשעה חודשים. אחרי ערעור ל-CAS, העונש הופחת לארבעה חודשים, אבל צ'יליץ' עדיין הרגיש שקופח ויש יטענו שגם בצדק. בריאיון ל"גרדיאן" הוא סיפר כי: "הצד השני לא היה נקי ולא התנהל בצורה הגונה. הם השתמשו בדברים שאי אפשר היה להבין וניסו להסתיר דברים. שלחו לי מכתב וכתבו שם שאני חשוד בשימוש בחומר שלא השתמשתי בו בכלל. הייתי בהלם כי ראיתי שאנשים משחקים בקריירה שלי ובחיים שלי".
4 צפייה בגלריה
מארין צ'יליץ'
מארין צ'יליץ'
בחור חביב מאוד, חייכן וידען גדול בהיסטוריה של הטניס. צ'יליץ'
(צילום: AFP)
ההשעיה שלו עוררה דיון האם באמת צריך להשעות ספורטאים שלא מודעים לכך שנטלו חומרים אסורים ולא השתמשו בהם כדי לשפר ביצועים. המדיניות לא השתנתה, אבל צ'יליץ' בהחלט הצליח להשכיח את הפרק הזה מהקריירה שלו.
צ'יליץ' הוא בחור חביב מאוד, חייכן וגם ידען גדול בענייני טניס וההיסטוריה שלו ואחד שממש אוהב את הענף. הוא כמעט תמיד זוכה בחידונים של ידע כללי של טניסאים ועושה את זה בסגנונו החביב והג'נטלמני. למרות גילו המבוגר צ'יליץ' עדיין בכושר טוב מאוד והגיע השנה פעמיים לשמינית גמר בטורנירי גראנד סלאם (אוסטרליה וארה"ב) ורשם הישג שיא עם חצי גמר ברולאן גארוס למרות שבמשך כל הקריירה נחשב לשחקן חימר לא טוב. בווימבלדון הוא לא שיחק כיוון שנדבק בקורונה ממש רגע לפני הטורניר. נראה שהמפגש ה-21 מול ג'וקוביץ' הוא הזדמנות לשפר את המאזן האומלל מולו ועל הדרך לזכות בתואר ה-21 בקריירה.